Начало / България / „Българите“ на проф. Петър-Емил Митев

„Българите“ на проф. Петър-Емил Митев

Bulgarite_coverВ книгата си „Българите. Социологически погледи (ИК „Изток-Запад“) проф. Петър-Емил Митев прави точен анализ на историческия път, който изминахме през последните петдесет години.

Актуализирани са фундаменталните въпроси, поставени от основателя на българската социология Иван Хаджийски: Откъде тръгваме? Какъв път сме изминали? Докъде сме стигнали? Накъде отиваме? Разгледани са проблемите пред българската социология по време на прехода, българската бедност, българската религиозност, българската толерантност, българската диаспора и балканските реалности, българският оптимизъм пред европейските и глобалните предизвикателства. И друг основен мотив: как чрез промените, свързани с младежта ни, трябва да разберем обществото, в което живеем… По-голяма част от тези великолепни текстове за първи път получават достъп до широката аудитория.

Това четиво ни помага, както пише проф. Митев „Да се погледнем в социологическото огледало и да се видим sine ira et studio“(без гняв и пристрастие). Изследванията са резултат на широко и интензивно международно сътрудничество, работа с научни организации и социологически агенции в България. След „Българите“ се предвижда да излязат още: „Преходът: политологически ракурси“, „Революция и реформа: идеологически аспекти“, „Човекът във времето: персонални фрагменти“…

Корицата е дело на Пламен Вълчев.

Проф. Петър-Емил Митев, доктор на философските науки, е дългогодишен преподавател в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, понастоящем ръководител на Института по социология „Иван Хаджийски“. Взема участие в емпиричните социологически проучвания в България от тяхното възстановяване през 60-те години на ХХ век до наши дни. Един от учредителите на първата университетска специалност „Социология“. Председател на Българската социологическа асоциация (1991/95; 1997/99). Работи в областта на социологията на младежта, етносоциологията, социология на религията, социология на бедността, обща теория и история на социологията.

ОТКЪС от „Глобализация и евроинтеграция: двойното предизвикателство“

(Доклад, представен на научната конференция „Глобализация, евроинтеграция и устойчиво развитие“. София, 14 декември 2004г.)

Глобализацията е типичен пример за начина, по който една модна дума се банализира обраства с разнородни интерпретации и асоциации, мутира и в крайна сметка става един от идолите на площада, ако използваме знаменитата класификация на Френсис Бейкън (Бейкън:1967,63-65). Ако на нас ни е необходима по-ясна представа за самите себе си и за света, в който живеем и искаме да заемем ново място, това не би могло да стане без в една или друга степен да противостоим на идолите – на пещерата, на площада, на театъра. В света на идолите е явно, че „Макдоналдс“ е верига, на която можеш да попаднеш и близо до джунглата на Амазония, и до вечните ледове на Арктика. Скрито остава, че се глобализира пренасянето на принципите на бързото хранене в различни сфери на обществения живот – феномен, наречен „макдоналдизация на обществото“ (Ritzer: 1996).
Не се правят нужните разграничения: между глобализирането като процес и глобалността като ефект; между глобализацията като обективна закономерност и като управляема дейност; между глобализацията като действителност и като поле на алтернативни възможности; между глобализацията като историческа тенденция, фиксирана от Маркс в обобщението „местно ограничените индивиди се сменят от световноисторически, емпирично универсални индивиди“ (Маркс:2013,201) и като характеристика на последните 15 години; между глобализацията като интернационализация и като американизация. По повод на последния пункт: често отъждествяването на глобализацията с предимствата, които носи на най-развитата страна, мотивират разглеждането на европеизацията като алтернатива на глобализма. Нещата стоят по-различно. С мястото, което придобива в ЕС, България не се отдалечава, а се приближава към глобалния свят, става част от един от основните фактори, които ще влияят върху формите, темповете и резултатите от глобализацията.
В нашата политическа и медийна практика така и не беше дадена българска интерпретация на принципа „мисли глобално, действай локално“. Той не придоби популярност. Според мен – поради бремето на провинциализма, което продължава да тежи на нашето национално и индивидуално съзнание. За редовия българин в глобалния свят актьорите са Джордж У.Буш, Тони Блеър, Владимир Путин… е, и някой китаец, ама кой беше последният. Ако му обясниш, че като хвърли една пластмасова бутилка в планината, става участник в глобален процес на взаимодействие, че става отрицателен герой в същата пиеса, той ще помисли, че или му се подиграваш, или не си добре със здравето. Замърсяването на природата – това са замърсяванията на великите икономически сили, нещо вън и над нас, което можем само да коментираме, но не засяга нашето собствено действие; ние сме малки хора в малка страна.
Европа опосредява нашето отношение към глобалния свят. От една  страна, смекчава неблагоприятни ефекти на глобализирането, а от друга страна, най-малкото като възможност, усилва нашето участие. И заедно с това – нашата отговорност.

Прочетете още

35077500_1730931966941994_5592165427913424896_o

Три въпроса към… Маргарита Цветкова

Книгите са ценни и заради хората, които ги разгръщат. Защото както една книга прави човека …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...