Начало / Автори / Орхан Памук за Истанбул: „Когато падне мъгла, е като градът от детството ми“

Орхан Памук за Истанбул: „Когато падне мъгла, е като градът от детството ми“

Писателят е роден точно там преди 72 години

a0edb78c3e77908af2dd210c06f1f523_1866_1182_1

Носителят на Нобелова награда за литература през 2006 все така обожава родния си град – преди години той публикува и серия от снимки, правени направо от балкона на неговия дом. Живее на мястото, където се разделят европейският и азиатският Истанбул. Всъщност освен че снима, също и рисува! Толкова много таланти притежава авторът на „Сняг“ и „Чумни нощи“.

Когато падне мъглаописва писателят своя град и с думи, – чайките престават да крещят. Водният транспорт в Босфора почти спира. А корабите, които въпреки всичко отплават, дълго тръбят, та да избегнат сблъсък. Това придава на града особено състояние на тревожност. В тази нова атмосфера моето романтично въображение се разгаря.

Нобеловият лауреат споменава и това, че мъглата прави града по-малък и сякаш с по-малко хора, както си го спомня от детството. „Когато се родих – продължава той, – Истанбул беше дом за 2,5 млн. души. Сега в него живеят сигурно 17. И през цялото време съм свидетел на това развитие.“

Сред най-скъпите му спомени от детството е този за „Пашабахче

Фериботният кораб е построен в годината, в която се ражда Орхан Памук. Преди няколко години „Пашабахче“ беше ремонтиран и реконструиран до първоначалния си вид. Първо военен кораб, сега той изпълнява редовна линия до Принцовите острови.

Баща ми и чичо ми успяваха да го разпознаят в мъглата само по силуетаспомня си писателят. – Когато бях на шест, татко помоли капитанът да надуе сирената, докато корабът минава покрай нас.“

Сега Орхан Памук се изявява като преподавател в Колумбийския университет в Ню Йорк. Учи студентите на сравнително литературознание вече две десетилетия. За празниците обаче планира да се върне в Истанбул. Навремето учи първо архитектура, но след три години се прехвърля в специалността журналистика. Посвещава се на писането от 1974 г. Търси обаче и други форми на изява – именно фотографията и рисуването. През есента писателят издаде част от дневниците си, в които наред с думи има и рисунки, под името Memories of Distant Mountains.

Обичам Истанбул през зиматанапомня ми за детството, когато градът беше много меланхоличен, тъжен и беден. Имахме чувството, че сме на края на Европа и нямаме пред себе си никакво бъдеще.

Images_Page_4

С десетилетията обаче картинката се променя

Хората, които изживяха последвалия икономически бум, ми казваха:Това не е нашият Истанбул, нашият е весел и цветен.“ Само че през последните три-четири години турците отново обедняха заради лоши икономически решения. Купуват по-малко, наслаждават се по-малко на живота, по-тъжни и ядосани са. Така че може би онова време се връща в някаква степен.“

Писателят разказва по страниците на Memories of Distant Mountains как бягал на улицата, когато родителите му се карали – след развода им останал под опеката на своята баба. Вече в нашето столетие пък си купува огледално-рефлексен „Канон“ – и започва да снима. По това време го придружава бодигард заради заплахите спрямо личността му. „Първо не ми беше приятно, но после разбрах, че благодарение на него мога да отида и там, където не смея. По това време в Истанбул се местеха предимно хора от източната част на страната, кюрди и турци. Реших да напиша за тях, така че шест години правех интервюта.“ Така се появява и книгата „Странност на ума“.

Заплахите идват след интервю на Орхан Памук пред швейцарска медия

Писателят споменава турския геноцид по отношение на арменците през годините 1915-1918. Тогава загиват около 1,5 млн. души. Темата е табу за турците до днес. Срещу писателя тогава е заведено дело, като на път за съда тълпата се опитва да го линчува. Делото е прекратено, но заплахите продължават още няколко години.

Книгата „Чумни нощи“ също стига до турския съд. Според обвинението писателят поругава турското знаме в нея, както и основателят на Република Турция Мустафа Кемал Ататюрк. В наши дни Орхан Памук критикува публично и сегашния президент Ердоган, а също така застава на позиция, която защитава кюрдите.

По това време в Истанбул се местеха предимно хора от източната част на страната, кюрди и турци. Реших да напиша за тях, шест години правех интервюта.

Adsiz-tasarim-6

От книгата „Музей на невинността“ пък се ражда и физическо място, пак в Истанбул

Там има предмети, които са свързани с героите от романа и които писателят купува лично по антиквариатите или битпазарите на Истанбул. Подредени са в общо 80 витрини. Всяка една от тях представя глава от романа, както и момент от живота на стария, изчезнал вече Истанбул. Музеят е посетен вече от над 300 хил. души, като поне половината са били туристи, дошли в прочутия град. Сред посетителите тази година е например и немският президент Франк-Валтер Щайнмайер.

Но и самият Орхан Памук излага творчеството си – картини и снимки. Последните институции, отворили вратите си пред него, бяха Държавни художествени колекции – Дрезден, мюнхенският Ленбах, както и пражката галерия Докс.

Трябва да поддържам балансоценява изкуството си Памук. – От една страна, следя най-новите тенденции в западната литература. От друга, искам да познавам онези, които точно сега стъпват в Истанбул и започват там нов живот. За тях искам да е и следващият ми роман.

Снимки от channel.louisiana.dktheartsdesk.comgorets-media.ru и istanbulite.com

Прочетете още

korica

Леден скандинавски трилър за януарските нощи

Заплетена мистерия ще ни държи будни докрай Йорген Бреке дебютира силно преди 14 години с …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...