Тестовете в гимназии и университети потвърждават, че е така
Резултатите са логични на фона на предупрежденията от психолози и невролози за негативното въздействие на технологиите най-вече върху децата. Тенденцията се проявява в няколко направления. На фона на поколението отпреди 30 години, сегашните деца са с по-нисък коефициент на интелигентност, а заедно с това и с по-беден речник. Много изследвания на международни екипи показват, че съществува точно определена взаимовръзка между прекараното време пред екрана на мобилното устройство и успеха в училище. Една от най-тревожните тенденции за лекарите е повишаването на статистиката за депресивни състояния сред подрастващите. Ниският праг на психическа устойчивост се свързва и със следваща трудна реализация в живота на младите хора и опасността от това да се изправят пред непреодолими за тях препятствия.
Един от начините за достигане до тези резултати е чрез магнитен резонанс, на който се подлагат лица, използвали модерни технологии повече от десет години. Картината след това показва, че при употреба на телефони и др. повече от седем часа дневно от мозъка буквално отпадат невроанатомични структури, а някои биохимични процеси в него се променят или направо изчезват.
Развитието на мозъка през последните 200 години, напомнят невролози, се основава на т. нар. позитивна фрустрация. Модерните технологии обаче спират този процес и отнемат от мозъка задължението да намира разрешение на проблемите. Макар и създадени с една благородна цел, те са превърнати в обикновена играчка – според изследванията повече от 50% от потребителите на технологиите си служат с тях, за да играят различни игри. Следващият голям проблем са социалните мрежи, за които отдавна беше подсказано, че всъщност ограничават комуникацията между хората. Най-добре това се вижда във възрастовата категория на 14-18-годишните. Според изследванията едва 30% от тях комуникират помежду си лице в лице.
Едва 30% от тийнейджърите общуват днес помежду си лице в лице
Използването на технологиите има и неочакван страничен резултат – увеличават се градските произшествия с пешеходци, които са вглъбени в своето мобилно устройство. Най-често те стават жертва на неправилно пресичане, като отнемат предимството на автомобили или трамваи.
Точно това е една от причините модерните технологии да се разглеждат като пристрастяващи. Психичната зависимост от тях се сравнява от по-радикални учени с въздействието на психотропни субстанции.
Обратно, намаляването на ефекта на социалните мрежи върху нас е сравнявано с процеса на детоксикация, като то може да продължи и две години. По света вече възникват комуни, в които хора търсят доброволно възможност за намаляване на това въздействие и откопчване от зависимостта си. Официално становище заемат и организации като Американската педиатрична академия, която изрази мнение, че деца до 2-годишна възраст не бива да се подлагат на въздействие на електронни устройства, а в училище това може да се случва максимално до два часа дневно, при това под надзор. Електронните устройства, на свой ред, са забранени в училищната система на Франция за всички деца до 16-годишна възраст.
Цели професионални групи са застрашени от социално откъсване заради технологиите
Но опасността от пристрастяване касае и цели професионални групи – например в книжния бизнес или пък медиите, чието поле на действие почти изцяло се прехвърли през последното десетилетие във виртуалната мрежа. Така 90% от заетостта на работещите в тези области е изместена в интернет и социалните мрежи, което ги откъсва от възможността да водят свой собствен живот и да създават реални отношения.
Друга от причините за агресивното настъпление на технологиите е, разбира се, комерсиалният интерес. Интернет има имиджа на свободна територия, но на практика всеки миг престой там носи финансова изгода за големите играчи.
Като противодействие психолозите препоръчват да отделяме повече време на деца и приятели. Изключително полезно въздействие върху нас според специалисти – колкото и парадоксално да звучи, има скуката. Това състояние помага мозъкът да обобщава информацията, с която разполага, и по този начин да обновява функциите си.
Технологиите, разбира се, са полезни, но много важен е зарядът, с който се използват. Повечето от функциите на модерните устройства в наши дни са паралелни или изкуствено създадени. Дискусията за използването им тепърва предстои.