Начало / Интервюта / Архитект Пламена Георгиева: Българското наследство от епохата на модернизма е изключително богато

Архитект Пламена Георгиева: Българското наследство от епохата на модернизма е изключително богато

Уникална книга на екип от седем архитекти

всички автори

„Архитектурни образи – България през втората половина на ХХ век“, Том I е дело на доц. д-р арх. Мария Давчева, доц. д-р арх. Стела Ташева, доц. д-р арх. Велина Панджарова, д-р арх. Радосвета Кирова-Делчева, д-р арх. Ива Стоянова, арх. Нина Толева-Новак и арх. Пламена Георгиева. Именно с нея говорим за това издание, което бе представено в „Хеликон Пловдив-Център“. То събира гледните точки на професионалисти за знакови архитектурни обекти в различни наши градове по време на социалзима. Книгата е издадена от „Мио Дизайн“ ООД – архитектурно студио, което е носител на много награди, ръководело е сп. „Архитектура“ от 2013 г. до 2019 г., има издадени научно-образователни книги и учебници, множество публикации и участия в тематични конференции и форуми.

Пламена Георгиева (1) (1)

-Пламена, за кого е предназначена тази книга и как е структурирана, виждам, че е и двуезична?

-„Архитектурни образи. България през втората половина на XX век“ представя редица родни примери от архитектурата на въпросния период. Това са сгради, които са ценни със своите качества, история и стойност за времето си. Изследването им не е строго научно, съответно и самият стил на книгата е достъпен за широката публика. Желанието ни като автори е тя да достигне до възможно най-много хора и да е интересно четиво не само за специалисти от сферата, но и за всеки, които се интересува от периода. Именно поради тази причина изданието е двуезично. Към момента изследваният период е актуална тема в чужбина, затова счетохме, че е необходимо книгата да е такава, за да може да достигне до хората, които имат интерес.
Разгледаните обекти в книгата са от различни краища на България и понеже обединяващата тема е средата, т.е. контекстът, а всеки един град има свой характерен ландшафт и уникални местни дадености, решихме, че най-подходящата структура е разделянето по райони. Също така по този начин читателят се ориентира по-лесно, като в началото на всяка глава е основният текст, а в края ù под формата на каталожна част е обособено накратко най-важното относно изследваните обекти.

-Пояснете за онези, които не са специалисти – кой период в историята на българската архитектура се нарича модернизъм?

-Модернизмът по света започва своето развитие в началото на XX век. Той се появява във всички изкуства – литература, музика, изобразително изкуство и тн. В европейската архитектура се асоциира най-вече с школата „Баухаус“, която е експериментална и е основана през 1919 г. Стилът се характеризира с изчистени геометрични обеми, ортогонални растери, лентовидни остъклявания, често конструкцията на сградата е изявена, без излишни декоративни елементи по фасадите. Неслучайно мотото е „Формата следва фунцията“.
За България модернизмът започва по-късно – едва през 30-те години и продължава до началото на 90-те. В страната ни архитектите следват общите идеи на течението, но развиват и характерни локални черти. Българското наследство от периода е изключително богато като примери и местният прочит среща различни интерпретации. Стилът се доразвива и дообогатява от родните ни архитекти, като във времето се изменя и прелива в други подстилове, най-разпознаваем от които може би е Брутализмът.
Модернизмът в България има много силна връзка с пластичното изкуство, което много често е неотменна част от самите сгради – видно както по фасадите, така и в някои от интериорните пространства на обществените сгради.
Българските архитекти, които са творили през този период, са били изключителни късметлии, защото те са имали възможността да създадат едни от най-значимите обществени сгради и комплекси в страна. Това е било огромно предизвикателство за тях и екипите, с които са работили съвместно. В някои от посочените примери в изданието са използвани иновативни за времето технологии, прилагани за първи път в България.
Колкото до самата дума „модернизъм“, специално през втората половина на XX век, тя е имала „западно“ звучене, затова в България се е считала за пропаганда. Политическата и емоционална натовареност на периода е голяма и отношението към това наследство все още е противоречиво.

-Върху какви обекти акцентирате в книгата, сякаш няма много жилищно строителство сред тях?

-Наследството от периода е голямо, като в този първи том се постарахме да обърнем внимание на по-непознати сгради. Обектите са от различен функционален характер – хотели, търговски центрове,  административни сгради, културни и научни центрове, монументи и култови сгради, но всъщност един голям раздел засяга панелните комплекси – по-специално ЖК „Тракия“ в гр. Пловдив. Говорейки за периода, няма как да подминем този съществен момент – панелното строителство, което най-често се реализира в жилищните сгради от периода. Това е една много голяма тема, за която може да се състави отделна книга. В случая настоящото издание акцентира върху сградите и тяхната връзка с околната среда, т.е. контекста, в който те попадат – средата, която ги оформя, както и средата и пространствата, които те оформят. Затова сме включили толкова функционално различни примери. Архитектите от периода са имали изключителен подход спрямо формирането на взаимовръзка между среда и сграда – нещо, което днес много рядко се случва поради ред причини. При голяма част от примерите в изданието, може да видите преливането между екстериор и интериорно пространство, което е постигнато – нещо, което е напълно логично и е прибавяло огромна добавена стойност за обектите. Връзката на сградите с природната среда има голям естетически и психологически ефект, особено при местата за обитаване – жилищни сгради, хотели, но също така и при обществените и административни сгради. Хората целенасочено са търсили близостта с природата – спомнете си само зелените площи между блоковете, вътрешните дворове при обществените сгради, парковете за рекреация.

DSC_0070--1 (1)

-Изцяло български архитекти ли са участвали в проектирането и изпълнението им? 

-Разгледаните примери са голям брой и повечето от тях са проектирани от български архитекти, но има и такива, които са дело на архитекти от чужбина. Това е също една съпоставка, на която ще се натъкнете в книгата – интерпретацията на местния и на чуждия опит.

-Сградите са издържали толкова години, без да падне дори най-малкия детайл, а сега стопанисват ли се адекватно, или повечето са оставени на разрухата на времето?

-Съдбата на всеки един обект е различна – някои са много добре запазени, други са реновирани до неузнаваемост, трети се рушат и части от тях изчезват безвъзвратно. Всяка една сграда има нужда от своевременна поддръжка. Със сигурност не можем да твърдим, че всички сгради от този период са ценни, затова е важно да се отсеят тези, които са стойностни поради някаква важна причина и да се предприемат необходимите стъпки за тяхното опазване.
Тези сгради имат и друг вид стойност, освен чисто архитектурната – много от тях имат любопитни истории, за които дори ние не подозирахме, а други (най-вече монументите) са свързани с конкретни исторически събития.
Сред примерите има и няколко успешни реновации, които и до ден днешен работят – някои с оригиналната си функция, други с променена такава.

-Какво ще кажете на поколението, което удивено гледа тези монументални форми и ги определя като „грозни“ и „соц“ на фона на новото бързо строителство?

-Днес живеем в силно глобализиран свят и съвременната ни архитектура е загубила характерните родни черти. Много често новите сгради страдат от липса на идентична принадлежност и нямат характерна връзка със средата – могат да бъдат разположени навсякъде. Повечето сгради от разглеждания период са силно свързани с околната среда и с развитието ù към днешна дата те губят тази връзка, съответно това се отразява и на тяхното въздействие.
Този период, макар и част от по-новата и близка до нас история, все още не е добре изследван и документиран. За много от обектите няма запазен архив, което усложни задачата ни. От друга страна малка част от авторите на сградите са все още живи и лично разказват истории. Разбирайки концепцията и историята на тези сгради, вглеждайки се по-внимателно в тях, осъзнаваш защо се е стигнало до конкретно решение. Много от тях все още са впечатляващи, не само със своята монументалност, но и с детайлите си и считам, че може да са източник на вдъхновение за съвременните архитекти.
Втората половина на XX век в днешното съзнание на хората е все още чувствителна и противоречива тема, поради политическата натовареност на времето. Дори говорейки за архитектура, е трудно да се дистанцираме от историческия фон на периода. Добро или лошо, това време е факт от историята ни, който не можем да отречем, че се е случил. От нас зависи как ще се отнесем към него – дали ще искаме да го заличим, сякаш изобщо не се е случило, или ще го приемем, ще извлечем поуките и ще запазим стойностните примери.

Разговора води: Людмила Еленкова

Прочетете още

Snimka_-_Hristo_Dootinov_1_

Христо Добротинов: Паметта остава с книгите

Говорим с писателя Христо Добротинов, чийто книги имат освен художествена и просветителска функция Той е роден във …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...