Начало / Интервюта / Калин Терзийски: Днес именно скандалните неща са тривиални

Калин Терзийски: Днес именно скандалните неща са тривиални

Осем години минаха от 2010-а, когато романът на Калин Терзийски „Алкохол“ получи „Цветето на Хеликон“ за най-продавана книга. На следващата година сборникът му с разкази „Има ли кой да ви обича“ взе Европейската награда за литература, после имаше още книги, публични признания и охулвания, авторът преживя въртележка от успехи и сривове, докато не се завърна с „Разкажи ми“ – роман за писането като начин на живот.

Заглавието е направо кротко, на фона на „Алкохол“ и „Лудост“. Как то се отнася към предишните ви книги?

211307_bТази книга прилича на нещо като посядане, обръщане назад и разглеждане на изминатия път. Някъде в далечината на миналото се виждат и хубавите силуети на предишните книги. И те, между другото, са герои на тази „кротка” книга. Всъщност, тя не е никак кротка. Но в нея демоните беснеят по полетата на мисълта. Е, някой може да прочете книгата и да реши нещо друго.

В Омировата епоха странстващите поети са били на почит, но днес това е вид лайфстайл – ако човек няма с какво да скандализира, кой въобще ще слуша приказките му за литература?

Всъщност именно литературата е скандална (но само задълбочената и безкомпромисната). Скандална е с това, че е нещо извън руслото на баналността, извън мейнстрийма. Как да го кажа? – сега именно скандалните неща са тривиални; сега именно куриозните клюки и свръхпредизвикателните сензации са тъпо и сиво ежедневие. Задълбочената и несъобразяващата се с масовия вкус литература, несъобразяваща се с вкуса към скандалното и евтиното – тая литература, сама по себе си, е скандално явление!

Та как в наше време ще си позволяваш така безцеремонно да пишеш за такива скучни (разбирай – умни) неща като литературата, мисълта, словото?! Как ще ми пишеш ти за пътя към себеосъзнаването, и то не в стила на Паулу Коелю, след като консуматорската маса иска риалитита и плитки скандали?! Направо скандално! – така все едно пита малоумният Пазар. А мъдрият писател отговаря: Ами ето така! Аз съм свободен и ще пиша това, което ме вълнува наистина. А времето ще ми осигури достатъчно умни читатели. С времето сме съюзници!

Как ви хрумна разказът да тече през решетките на лудница?images

Ако се опитам да отговоря с няколко думи, то най-добре ще е те да са: Не знам. Но ако реша да се задълбоча и да анализирам защо именно това ми е хрумнало – а, Бога ми, мога да го направя – ще се наложи да напиша още една книга като „Разкажи ми“.

Има ли прототип 26-годишната жена в романа и защо тя се обръща към един зрял писател?

О, да. Прекрасната млада писателка Диана Маркова. Най-мъдрата ми ученичка. Ако въобще имам други. Но и единствена да е, това не намалява нищо – тя пак е най-мъдрата. Повярвайте ми – познавам много, много, много – купища млади писатели. Тя е!

Тя не се обръща към зрелия писател. Те просто са си там и говорят. Ние, хората, цял живот – ако не сте забелязали – сме тук и си говорим.

Как изглежда вашият процес на писане?

Представете си нощ. Представете си дива планина някъде на запад. Представете си, че сте на билото. Под вас едва се мержелее в мрака началото (само първите метри) на планинска пътека. Зрението ви едва долавя смътни образи на оплетени коренища и остри камъни стърчащи от пръстта – в началото на тая пътечка. И вие се впускате. Затичвате се в мрака – право надолу. Без да знаете накъде води пътеката. Препускате. Всяка крачка може да ви убие. Пътеката криволичи и се губи, но краката сами, като по чудо, при всяка крачка намират къде да стъпят. Вие тичате с огромни крачки, летите в мрака; и се усмихвате с щастлива, налудничава усмивка на лудия си бяг. Ето така пиша.

А всъщност – получават се дълги, своеобразни, парадоксални размишления. Които на немислещия въобще няма да приличат на бяг. Но на поетичния, на мислещия и чувстващия (тия две неща не са различни, за ужас на психолози и философи) ще му е съвсем ясно, че това, което чете е писано в лудешки бяг!

Заемате позиция в медиите по актуални теми и герои на деня. Бихте ли написали исторически роман ?

Заемам, защото очакват от мен да заемам. Значи – явно има някаква нужда от това. Ако напиша някога исторически роман, той ще говори най-вече за това, че историята е отвратителен инструмент. В ръцете на властващите – заедно с патриотизма, милитаризма, ксенофобията – та заедно с тях, историята е оръжие в ръцете на малката група облагодетелствани, с което оръжие те оглупяват народите и ги изправят едни срещу други – за своя изгода. Историята никога, никога не казва истината. А писателите, които доброволно пишат исторически книги са просто доброволни слуги на властта. А ако някой писател случайно реши да пише за миналото така, че да не обслужва властта – той ще бъде накаран да замълчи.

438ea18aad.chego-ne-stoit-govorit-pri-postuplenii-na-rabotu

Пък дори и да достигне неговата история до хората, и тя да е пълна с проверени факти, но ако силно противоречи на утвърдените и удобни митове – даже и народът няма да я приеме. Защото в отношението си към историята народът е винаги добре дресиран – да приема като чиста монета това, което властта му е предложила. Властта умее да манипулира чрез история. Дори и на тия, които са на коренно различни становища от официалните всъщност дълбоко е повлияно. Да си наопаки на официалното не означава да си прав. И ти си излъган! Историята е манипулация и остен едновременно. Чета непрекъснато история. И се отнасям към нея предимно с отвращение – като към извор на поуки и лоши примери. Цялата човешка история е мрак, безобразие и насилие, а светците в нея обикновено са убийци и насилници, наричани борци и победители.

Разговора води: Людмила Еленкова

Прочетете още

thumbnail3

Диана Игнатова за своя дебют: „Реших да заселя всички истории на една улица“

Собственици сме на личния си риск, казва тя за писането „Улица „Рокфелер“ е симпатично томче, …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...