Във всяка книжарница ни посрещат с тези четири книги, които са заложили на обичта, трудолюбието, смисъла на творчеството и непредсказуемостта в живота
Започваме с роман, който смесва мистерия с криминална загадка – това е „Камериерката“ на канадската авторка Нита Проуз. Книгата, излязла през 2022 г. бързо се разлетя по целия свят, спечели любовта на читателите, като стана един от най-обичаните трилъри в сайта за читателски мнения „Гудрийдс“, изкачи се в класацията на „Ню Йорк Таймс“ и предстои да бъде екранизирана. Дори Стивън Кинг не пести комплиментите си към образа на главната героиня Моли – 25-годишна камериерка в хотел, която в своята смяна намира трупа на един от редовните клиенти. Кротко и спокойно жената разказва на читателите целия си живот до този миг, и как от заподозряна в убийство тя неволно се превръща в детектив, благодарение на своята безупречност, умението да наблюдава и навикът да чете романи на Агата Кристи. „Камериерката“ има особена атмосфера заради характера на самата Моли, рядко скромен, отзивчив и добър човек. Тя е отгледана от своята баба, която наскоро губи и не спира да споменава съветите ù. Въпреки престъплението и многото недобросъвестни хора наоколо, които все я унижават, Моли е искрена и подредена във всичко – и в работата, и в мислите си. Именно тази чистота на съзнанието помага на една камериерка да се почувства защитена, да намери приятели и изобщо да внесе ред в житейския хаос наоколо.
–––––––––––––
„Слънчеви очила за дъждовни дни“ е първият роман на Мамен Санчес, с който преди десетилетие започва писателската кариера на тази добре позната и у нас испанска журналистка. Всъщност тогава го публикува съпругът ù, за да я поглези за рождения ù ден, иначе Мамен Санчес е с доста сериозна медийна длъжност – зам.-главен редактор на популярното списание „Hola“, която съответства на не по-малко впечатляващото образование на испанката – тя е завършила информационни науки в Университета в Мадрид, плюс история и литература в Сорбоната и в университетите в Лондон и Оксфорд. Вече има издадени 7 романа, в които пише за удоволствията на богатите, противопоставяйки ги на всяка бедна, но далеч по-щастлива прослойка от обществото. Такива са двете героини на „Слънчеви очила за дъждовни дни“ от мадридския хотел „Риц“- Лина и Карол, оптимистка и песимистка. Едната е шумна, весела камериерка, която умее да вижда шарен живота въпреки мрачните му нюанси. Тя обича да се кипри с черни очила, скъп аскесоар, който не винаги може да си позволи, затова понякога го взема тайно от гостенките на хотела. Докато другата – Карол, е наследничка на една от най-могъщите фамилии в Манхатън. Понеже е презадоволена, тя е склонна към черногледство, или не вижда нищо, освен черно-бели крайности. Допълнително заради разбитото си семейство жената има здравословен проблем и драматизира всичко. Книгата с динамичен стил и темперамент разглежда възприятията на тези два типажа, за които „чашата е наполовина празна или наполовина пълна“.
––––––––––––––
„Рафаело, художник в Рим“ е същинска енциклопедична находка за любителите на исторически романи, особено за хора, свързани с рисуването, вкусили от него и жадни за още от необятната история на изкуството. Това е пленителен роман, подплатен с факти и репродукции предимно от Сикстинската капела, той разказва за съперничеството на Рафаело и Микеланджело във Ватикана през 16 в. Заедно с Леонардо да Винчи двамата са най-големите майстори на Ренесанса. С гласа на Рафаело авторката Стефани Стори описва как се достига висота в творчеството, какво значи да се самоусъвършенстваш и да се сдобиеш приживе с авторитет в артистичните среди и във властта, при това, рисувайки в
непосредствена близост със своя най-голям конкурент. Книгата е резултат на 25 – годишен труд на Стефани Сатори, което личи от живия ù стил, възпоризвеждащ сполучливо нагласата на творец от италианския Ренесанс, а чест прави на авторката, че оставя на читателите щедрата библиография, която сама е ползвала, и дори ги съветва да правят справки в интернет и да гледат фреските и картините, описани от нея. За по-пълноценно
преживяване на текста мнозина вече обмислят ексурзия по местата, на които се развива действието.
–––––––––––––-
„Съсексият вампир“ е осма книга от дванайсетте най-популярни случаи на Шерлок Холмс и доктор Уотсън, адаптирани за деца и подходящи за възраст около 12 г. Тук загадката, която трябва да разнищи прочутият тандем на Артър Конан Дойл е твърде любопитна – тя е епизод от семейната история на английски търговец на чай, който подозира красивата си съпруга от Перу, че е… вампир. Възможно ли е една майка да пие кръв от шията на детето си? Абсолютно, ако това е животоспасяващо и трябва да се изсмуче отрова! Но кой ревнивец е способен да я е вкара там, от любезното и уж нормално за времето си аристократично семейство? Смисълът на казуса е поучителен – да не избързваме с изводи за човешката лошотия, а да анализираме по Шерлокхолмски, внимателно и спокойно причините за всяко деяние. Особено сред най-близките ни хора, които от обич са способни да изършат невероятни неща – както самоотвержени, така и престъпни.