Начало / Интервюта / Костадин Костадинов: Най-лесно е да пишеш исторически роман за място, което е извън времето

Костадин Костадинов: Най-лесно е да пишеш исторически роман за място, което е извън времето

Издател, пътешественик-авантюрист и талантлив писател

publication_2499

Това е Костадин Костадинов, един от собствениците на ИК „Пан“, чиито детски книги притежава всяка къща, а многоликият образ на „Коцето от Пан“, както е по-известен в литературните среди, се разгръща с пълна сила и в новата му книга Ловецът на пеперуди. История, която върви по вода, буквално и преносно, подобно на филма по негов сценарий – „Резерват за розови пеликани“ и сборника с разкази Заливът на Ифигения (номинация за награда Хеликон 2016 г.).

Ада Кале, или Дунавската Атлантида е бивш остров между няколко държави – Унгария, Сърбия и Румъния, потопен заради язовир „Железни врата“. Около една ничия земя авторът завихря хората като редки пеперуди, всъщност, те са последните ù обитатели. Опитваме се да ги уловим заедно с Костадин Костадинов.

-Има ли нишка, която води от сборника „Заливът на Ифигения“ към романа „Ловецът на пеперуди“?

234054_b-Нишката е видима. Героят в разказа „Заливът на Ифигения“ събира камъчета от цял свят, за да ги подреди в японската градина на Ифигения. Императорът от повестта „Последният войнишки император“ колекционира редки златни ауреуси, за да ги положи в светилището на бога Митра, като всяка от римските монети носи своя история. В сборника „Заливът на Ифигения“ е включен разказът „Аполон на Божидар“. Написах го по конкретен повод след 25-годишно писателско мълчание. Тогава близките ме окуражиха и реших да се върна на писателското поприще. Поставих си за задача максимум да сътворя роман. От 1990 г. съм издател и съзнавам, че точно романовата форма е венецът на белетристичния труд. Но романът е и сериозна претенция. Реших да стигна до него след няколко поредни стъпки. Така с времето настроих сетивата си, възвърнах навиците си за всекидневно писане и проучване на разни материали. Започнах да правя все по-големи по обем работи, като опитвах различни модели на структуриране с аз-повествование. Така че, може да се каже, със сборника „Заливът на Ифигения“ се подготвих за написването на романа. Добрите отзиви за сборника вдигнаха и самочувствието ми на писател, което също е важно.

-А как откри потъналия остров Ада Кале – основно място на действието в „Ловецът на пеперуди“?   

-Открих Ада Кале преди много години в мемоарите на един македонски анархист. За анархистите островът е идеалният модел на държавно устройство без власт. Остров на абсолютната свобода – със справедливо местно самоуправление, без данъци и без военна повинност. С малко въображение заселих Ада Кале с екзотични свободолюбиви герои. Изрових и няколко документални филма за заливането на острова. Епизодът, в който танк разрушава старите къщи, изградени върху крепостните стени, не съм го измислил. Така потъването на Дунавската Атлантида се превърна в чиста метафора за края на утопичния анархистичен идеал, за края на шарения пасторален живот.

-Жажда за слава ли кара един цирков артист да стане бунтовник в Македония? 

-Не мисля, че стремежът към слава е мотивацията на моя герой Лазар Костуро. Той отива в Македония, за да отмъсти на убиеца на баща си. После обикаля света, за да търси пеперуди. Всъщност се прославя и като убиец, и като цирков артист. Така е, защото исках да напиша роман за герой с необикновени умения. Безпогрешен в стрелбата и хвърлянето на ножове. Обичам супергероите. И читателите ги обичат. Сега се сещам за Пипи Дългото чорапче. Дори тя е супергерой, защото е най-силното момиче на света. Между другото, една от героините ми в романа – живата мишена на Лазар, ездачката висша школа Едит, си има прототип и това е дъщерята на самия Ницше. Докато обмислях сюжета, се канех да я развия в отделна глава, в която да опиша спомените ѝ за нейния полудяващ баща. После се отказах от Ницше, реших, че с него ще пресоля манджата на супергероите. А и колкото и добре да опознах пеперудите, не открих такава, която да подхожда на великия философ.

-Не е ли диаболично, чак жестоко, свободолюбив човек да колекционира пеперуди, и да търси съответствие между тях и човешките души?

-Поверието, че пеперуди съпровождат душите ни, е древно. Популярно е почти в целия свят, включително в Амазония. Обикновено древните поверия са диаболични и жестоки. Диаболични и жестоки са и много от  вълшебните приказки, с които вечер приспиваме децата си. Примерите са доста. Убеден съм, че в днешната литература трябва да присъства част от древните вълшебства. Разбира се, има нужда и от битови драми – като турските сериали например. Но битовите драми хич не ме вълнуват.

-Бил ли си в манастир на Света гора, още една любопитна точка в книгата? 

-Бил съм в Атон два пъти – за по една седмица. Надявам се пак да отида скоро. Преспивал съм в манастира Филотей. Смело мога да заявя, че няма по-интересно място на света от този вълшебен полуостров, а аз съм кръстосал почти цялата ни планета. Света гора почти не се е променяла през последните десет века. Не се е променило и общественото устройство на монашеската република. Попадаш там, сякаш пренесен с машина на времето. Подобно усещане съм изпитвал само в Катманду, Непал, и Фес, Мароко. В Атон дори повечето пеперуди са ендемични видове и още не са описани за науката. Най-лесно е да пишеш исторически роман за място, което е извън времето.

 -Защо и ти − самият автор, се появяваш в началото и в края на действието, не можеше ли да останеш скрит зад кулисите :) 

-Нямаше как да остана зад кулисите, защото някой трябваше да регистрира края на Лазар Костуро, да затвори рамката на романа и да доближи разказаната история до нашето време. Всъщност повествователят ми, макар да носи моето име, е десетина години по-стар от мене. Не че не съм плавал с каяк по Дунава. Не че не съм изгарял ръката си в лагерния огън по време на запой. Надявам се, че като разкрих някои тайни от „сготвянето“ на романа няма да разруша фикцията за читателите. Надявам се, че всеки, който е прочел книгата, когато някога зърне пеперуда, ще си спомни за Лазар Костуро и ще се замисли как живее живота си.

Разговора води Людмила Еленкова

Прочетете още

3 (4)

Ясни са номинациите за Награда „Хеликон“ 2022!

След професионално изчитане на преобладаващата част от белетристичната продукция в България, публикувана между октомври 2021 …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...