Начало / Критика / С „Тягостна любов“ изгрява звездата на Елена Феранте

С „Тягостна любов“ изгрява звездата на Елена Феранте

 Юлия ПЕТКОВА

tyagostnalyubovВсе някой трябва да е написал „роди се звезда“ през 1992 г., когато излиза първият роман на Елена Феранте. „Тягостна любов” (с оригинално заглавие L’amore Molesto) е история за една загуба, лишена от сантименталност. С главна героиня, която осиротява внезапно, но не търси съчувствие. Една на пръв поглед ординерна семейна драма, завихрена около душевните трепети и фантазии на Делия – жена на средна възраст, чиято майка, Амалия, е намерена мъртва. От този мъчителен разказ в първо лице, набъбнал от въпроси, смътни спомени и съмнително чувство за вина, изплува образът на удавилата се жена, който постепенно придобива все по-голяма плътност и жизненост, преливайки в образа на дъщерята. Действието се развива в Неапол – тук няма изненада, нали?

Делия умува възможно ли е майка ù съзнателно да е сложила край на живота си. С кого е била в последния си ден? Каква роля е играл в живота ù противният Казерта, мъжът, с когото вероятно се е срещала? Дирейки истината за смъртта на Амалия, дъщерята се приближава до самата себе си, сякаш най-после се намества в кожата си, изпробва своята идентичност. В процеса на това интимно разследване – авторката не е сметнала за необходимо да заложи в сюжета паралелно полицейско разследване на причините за смъртта – узнаваме, че четиресет години по-рано невръстната Делия е докладвала на баща си една лъжа. Именно тя взривява примитивното му чувство на ревност. Когато задушливата атмосфера в къщата става нетърпима, Амалия предлага на съпруга си да се разделят. Разярен и отчаян, той я прогонва завинаги – заедно с трите им дъщери, една от които е самата Делия. Увисва въпросът дали фактите с техните изплъзващи се очертания ще я помирят с миналото…

Световната си популярност Елена Феранте дължи на неаполитанската тетралогия, започнала с романа „Гениалната приятелка“ – проникновен епос за израстването на две момичета, а и на цяло едно поколение в покрайнините на Неапол през втората половина на миналия век. У нас обаче италианската писателка, бранеща своята анонимност, е позната още от 2009 г., когато излезе романът й „Дни на самота” в превод на Дария Карапеткова. Трите книги – „Тягостна любов”, „Дни на самота“и „Изгубената дъщеря“ (тя също ще бъде издадена на български), оформят нещо като поредица от трилъри на съзнанието, в които семейните взаимоотношения, в частност отношенията майка-дъщеря, са издълбани болезнено реалистично и дистанцирано, със сурова страст.Героините на тези истории са надарени със смелостта да стигнат дъното, да се оттласнат от него през вцепеняващ хаос от сенки и страхове и да рестартират живота си – с риск спасението да се окаже илюзорно.

„Тягостна любов“ има екранизация от 1995 г. на режисьора Марио Мартоне. Филмът печели три награди „Давид ди Донатело“, номиниран е и за „Златна палма“ от кинофестивала в Кан. Българското издание на романа е в превод на Иво Йонков.

Прочетете още

Foto Beatrice Salvioni_01

Беатриче Салвиони: Благодарна съм на всички, които ме научиха да извисявам глас

Нашумяла италианска авторка пред Лира.бг Литературно събитие в Италия се оказа „Непокорната“ на Беатриче Салвиони. Тя е …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...