Начало / Критика / Да се научиш да обитаваш необитаемия си „аз“

Да се научиш да обитаваш необитаемия си „аз“

Юлия ПЕТКОВА

238020_bЙога“ е на българския книжен пазар в превод на Росица Ташева

За него казват, че умее да изтръгва истории от нищото и да ги превръща в литература. Книгите му дишат свободно и боравят без предразсъдъци с темите за идентичността, свободата, илюзията и реалността. Мотивацията на наградите, с които го отрупват от 1984-та насам, свидетелства, че Еманюел Карер не просто генерира все нови и нови пространства за изразяване, размиващи жанровите граници. Неговите книги демаскират човешкото състояние, разобличават позьорските жестове и безсилието на фанфарните интонации, безмилостно дисектират случващото се и оголват човека в цялата му съкрушителна крехкост. Може да се каже, че Карер е рядко ангажиран писател, който обича хлъзгавите терени. След като потриса Франция с разказа си за живота на един убиец („Врагът”), после и за едно семейство („Един руски роман”), без да се заиграва с измислени идентичности, и преди да създаде романизираната биография на една екстремна личност – Едуард Лимонов, Карер написва „Истории, различни от моята“, навярно най-малко личната си книга, в която филтрира цял потоп от „чужда“ мъка, за да я превърне в литература от висока проба. И да ни припомни, че онова, което разделя индивидите, на един друг етап или друго равнище ги споява и превръща в човечество. Тъкмо там се прокрадва предвестие за последната му автофикция, озаглавена „Йога“. В „Истории, различни от моята“ четем: „За учителите по жизнерадост тъгата е признак на лош вкус, депресията – белег на мързел, а меланхолията – грях.“ Само че някои хора се раждат грешници, вмята авторът, с пропукано от тъга ядро: „Разликата между хората с пропукано ядро и останалите, е като тази между бедните и богатите – прилича на класова борба, има хора, които успяват да се измъкнат, но на повечето не им се отдава, а да кажеш на меланхолика, че щастието е въпрос на решение, е като да кажеш на умиращия от глад, че като няма хляб, може да яде кифли.“

„Йога“ е най-съкровената книга на Еманюел Карер, ако изобщо е допустимо такова степенуване. Защото никоя история не съществува сама за себе си, „всяка болка, която преживяваме или съпреживяваме, ни принадлежи и ни променя.“ Това е свързващата нишка, лайтмотивът, пронизващ всичките му мемоарни книги, независимо какъв е балансът на истината и художествената измислица в тях. („Имам едно-единствено убеждение по отношение на литературата: тя е мястото, където не се лъже. Това е абсолютен императив и мисля, че към този императив винаги съм се придържал. Това, което пиша, е вероятно нарцистично и суетно, но не е лъжа. Мисля си например, че съдържанието на истина е по-високо у Достоевски, отколкото у Далай Лама.“) Дарбата на Карер е, че независимо от мащаба и обекта на историята, винаги звучи интимно, сякаш просто е седнал да си води дневник. В „Йога“ грабва читателя още с първото изречение, с признанието, че в течение на четири години се е опитвал да напише „засмяна и изящна книжка за йога практиката“, а вместо това се е сблъскал с недотам ведри неща като джихадисткия тероризъм и изселническата криза, в резултат на което изпада в меланхолна депресия и е въдворен в болницата „Сент Ан“.
20210709_1През януари 2015 г. Карер се отправя на 10-дневно уединение за медитация Випасана във френския регион Морван. Защо го прави ли? Защото, по думите му, има проблем със своето деспотично его, чиято власт иска да ограничи, а медитацията изглежда като съвършеното решение. Писателят описва практиката на медитиране по онзи прелъстително духовит начин, с който подхожда към масовите книги за личностно развитие: „Около мен има трийсетина мъже, в чиято компания ще седя и ще мълча в продължение на десет дни. Дискретно ги оглеждам. Питам се кой от тях е в криза. Кой като мен има семейство. Кой е сам, изоставен, клет, нещастен. Кой е уязвим, кой е стабилен… Представени са всички възрасти, между двайсет и, бих казал, седемдесет години. Като социални типажи същo са разнообразни.“ (Все пак дори когато гледа на собствената си медитация с иронично отчуждение, Карер изпитва искрена симпатия към учителите по йога и тай чи.) Няколко дни след като се установява в този „духовен еквивалент на Северна Корея“, уединението му е прекъснато от сериозни новини от външния свят. Така целта на книгата да бъде скромен наръчник за йога се срива – или по-скоро текстът се разраства и трансформира в разказ за края на десетилетието, в което Карер е бил „нарцистично изпълнен със себе си“. Ислямистката атака срещу офисите на „Шарли Ебдо“ ускорява депресията, бракът му също се разпада (за протокола – бившата съпруга на Карер законно го блокира да пише за нея след развода им). В психиатричната болница му прилагат кетамин и електроконвулсивна терапия и само няколко месеца по-късно този галски Индиана Джоунс е готов да полети към Ирак, за да намери Коран, изписан с кръвта на Саддам Хюсеин. Опитът му да възстанови спокойствието си го отвежда на гръцкия остров Лерос, където преподава творческо писане на млади мъже, току-що слезли от лодката на кръвоизливната бежанска криза в Европа…

Съмнявам се, че друг писател може да разказва с такъв неизтребим оптимизъм за биполярното разстройство: „Всички си имат такава Сянка, само че в повечето случаи тя прилежно стои зад гърба на човека, докато нас с Ерика ни заплашва от по-близо. „Чудесното и окаяно семейство на невротиците“, казваше Марсел Пруст и казваше също, че ние сме солта на земята, ние, невротиците, меланхолиците, биполярните, ние, които прекарваме живота си в борба с „черните кучета“ – за тях говореше един друг голям невротик, Уинстън Чърчил.“

Излиза, че да се пише, не е чак толкова трудно, достатъчно е да наведеш глава и да изсипеш съдържанието ѝ върху лист хартия, ако вярваме на Томас Бернхард. Карер прави нещо подобно, при това съдържанието е дяволски умно. Книгите му са необичаен синтез от прозрения, анекдоти и хипотези, подредени като обръчи около ствола на неговото „аз“. Медитацията, джихадът във Франция и премеждията на бежанците в „Йога“ са второстепенни спрямо бездънната тема за себеутвърждаването и миража на самоличността, за примирието с риска от налудни идеи, срещу които никой не е застрахован. Впрочем Карер често се самоцитира – той определя това като форма на самоканибализъм, един вид литературна автофагия или просто опит „да остане с всичкия си“ въпреки епизодичния наплив на сенки и призраци. То е като да си Филип Рот, да пишеш автобиографични романи, изследващи последствията от автобиографичните романи. Или просто да седиш и да наблюдаваш дишането си. Да продължаваш да не издъхваш.

Прочетете още

pesentanavakumpile3

Полин в страната на пернатите чудеса

Юлия ПЕТКОВА „Песента на вакуумираното пиле“ е част от поредица EUROPA на изд. „Колибри“. Няма …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...