Начало / Критика / Сърцето с девет стаи

Сърцето с девет стаи

coverЮлия ПЕТКОВА

Да започнем от болезнено нежната корица – на нея неслучайно са изобразени оригами фигурки и котки. Да продължим с екзотичното име на авторката – Джанис Париат е индийка по рождение, поетеса и романистка, ослепително красива при това. Да подминем небрежно епиграфа („Лесно е да обичаш“, казва Анаис Нин, но ние си знаем колко е лесно). И да  стигнем до първата „стая“ – или първия разказвач, пуснал котва в сърцето на безименната героиня.

Това е „светецът“, учителят по рисуване с обречена мечта да бъде пианист. Не само героинята, чийто портрет се избистря до самия край, и разказвачите нямат имена в тази книга, но пък имат нещо като прозвища или кодови названия, които задават съответни поведенчески модели. (Само един от разказвачите е жена, т.нар. „оплаквачка“). Авторката ни оставя да гадаем дали ги е назовала от позиция на героинята си, или от своя гледна точка, но това не е съществено. И градовете си нямат имена, защото важното е какво значи градът за теб, а не за всеки друг.

Следват още осем „стаи“, като в едната стая, стаята на „касапина“, ще влезем два пъти, навярно защото героинята не е попадала на онова прословуто меме в интернет:  Да се събереш отново с някой бивш, е като да използваш повторно старото си бельо, след като си се изкъпал. Понякога нещата се променят само за да останат същите. Впрочем „касапинът“ не е някой върл насилник, не се смущавайте. Той просто се бои, че не ще се влюби никога вече:

С теб съм и най-висшата форма на самия себе си, и най-отвратителната. У дома съм виждал как касапи насичат месо и понякога парчетата остават закачени едно за друго, защото разрезите им не са съвсем чисти. Ние се държим свързани по същия начин. Нещастни сме заедно, но ако сме още по-нещастни разделени?

Сърцето с девет стаи“ е многофасетъчно интроспективно изследване, облечено в поезия. Експериментален роман за природата на интимността и за срещите, които ни формират. Главната героиня нито веднъж няма да вземе думата – ще се доближаваме до нея единствено през очите на мъжете и жените, прекосили живота ù – не очи, а огледалца от приказен калейдоскоп, затова накрая ще я чувстваме колкото близка, толкова и далечна… Съмнително е дали можем да опознаем някого докрай. Сигурното е, че понякога е по-добре да се разделиш с един човек, за да останеш верен на най-чистия си порив към него. Сигурното е, че сме способни да обичаме даже ако истината за нечия същност ни се изплъзва. Както е сигурно, че има връзки, които не може, не трябва, не бива да бъдат спасявани.

Важното винаги е тук и сега. Нали някой бе казал, че изкуството идва при нас, признавайки си, че не може да ни предложи нищо друго, освен да запамети най-ценните ни преживявания, докато те отминават покрай нас в надпреварата с времето; и го прави единствено заради самите тях, тези неуловими по другначин мигове?

Колко е пленителен този паралел на любовното чувство с изкуството… Когато излезеш от последната стая, след срещата с „моряка“, ще научиш, че „Сърцето с девет стаи“ е плод на една обиколка на Лондон в търсене на японската супа рамен. И веднага ще ти се прииска да я опиташ. Ще се съгласиш, че да обичаш, всъщност е… лесно, наистина. Стигат ти един град, в който да се връщаш, една луна и малко повече честност. Още Маркес твърдеше, че човешкото сърце има повече стаи и от публичен дом.

„Сърцето с девет стаи“ е в превод на Паулина Мичева.

Прочетете още

pesentanavakumpile3

Полин в страната на пернатите чудеса

Юлия ПЕТКОВА „Песента на вакуумираното пиле“ е част от поредица EUROPA на изд. „Колибри“. Няма …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...