Едва ли има човек, който да остане безучастен към филмите и личността на Джордж Лукас, да не е бил обсебен от „Индиана Джоунс“ и „Междузвездни войни“. Излезе и първата биография за този човек – индустрия в киното, написана с вещина от автора на бестселъри Брайън Джоунс. Той е достатъчно изчерпателен, но решихме да се гмурнем между редовете с още един специалист – кинокритикът Данаил Найденов, дори и само заради факта, че е луд фен на „Междузвездни войни“. Неговият сайт http://www.popcornmoviesbg.com/ изобилства с информация по темата, както и с всякакви новини и коментари от света на киното, сега обаче акцентът ни е върху книгата, озаглавена просто „Джордж Лукас“.
На корицата виждаме Лукас, изправен срещу герой от „Междузвездни войни“. Срещу какво реално се е изправил режисьорът, давал ли си е сметка за мащаба и влиянието на своята сага?
Джордж Лукас се изправя срещу всичко. Срещу системата. Срещу приятелите си. Срещу трудностите си за писане на сценарии. Срещу липсата на финансиране на мащабния си проект. Срещу опцията да остане без семейство и личен живот (което всъщност се и случва в един момент). В това обаче се корени магията на целия франчайз. Ако този новатор не беше достатъчно смел, за да се опълчи на стените, то стените щяха да останат завинаги цели, а неговото творчество нямаше да съществува.От това пък щяха да загубят милиони хора, които днес дишат с пълни гърди горещия пустинен въздух на планетата Татуин. Щеше да загуби и Лукас, и то не само финанси. Той щеше да загуби мечтата си, въплътена впоследствие в променящо изцяло попкултурата влияние.
Осветлява ли Брайън Джоунс читателите по отношение на младостта на Лукас? Хиляди хора биха искали да имат неговата кариера, но какво му е помогнало?
Да. Книгата стартира с рождението на Лукас в патриархално семейство по класически американски модел, в който бащата работи, а майката е домакиня и се грижи за семейството. Бащата на Джордж е собственик на книжарница, стартирал от нулата и впоследствие превърнал се в хегемон в областта си. Малкият Джордж е свито и своенравно момче, което предпочита да прекарва времето си пред телевизора и сред тоновете комикси, вместо с връстниците си. Впоследствие се увлича по автомобилите, а киното идва по-късно и се превръща в негова основна дейност.
Кой филм изстрелва Лукас към върха?
Несъмнено е „Междузвездни войни“, независимо от успеха на „Американски графити“ няколко години по-рано. „Американски графити“ създават името Лукас, а „Междузвездни войни“ го утвърждават като легенда.
А какво е било киното в епохата, когато той започва да снима?
Още през 1967 г. с появата на „Бони и Клайд“ (реж. Артън Пен) започва голямата промяна в Холивуд, но Лукас стартира в среда, в която продуцентите все още владеят напълно играта, а за независимост не може и да се говори. Джордж Лукас обаче прави и немислимото и успява да издейства независимост от продуценти и студия. При появата на „Нова надежда“, киното вече може да се похвали с талантливи млади творци като Мартин Скорсезе, Франсис Форд Копола и Стивън Спилбърг, а близките му отношения с тях успяват да помогнат на Лукас да прави точно това, което иска – да екранизира собствените си желания, да изобретява невиждани до този момент технологии и ефекти, като същевременно създава феномен, недостижим до наши дни, и то въпреки хилядите заглавия, които по един или по друг начин са инспирирани от Сагата.
Какви са отношенията между тримата големи – Лукас, Спилбърг и Копола?
Това е една от най-интересните части на книгата. Независимо от приятелството, което свързва Лукас и със Спилбърг, и с Копола, отношенията между него и двамата заемат коренно различни позиции, ако ги поставим на измервателна скала. Докато със Спилбърг има твърдо покриващи се творчески отношения, то с Копола нещата левитират постоянно. Двамата са коренно различни като възгледи и финансово възпитание, но приятелството им издържа въпреки проблемите. Интересен факт е, че първоначално „Апокалипсис сега“ е трябвало да бъде режисиран от Лукас, но впоследствие сценарият се озовава при Копола. Докато четях книгата си мислех как щеше да изглежда шедьовърът на Копола под режисурата на Лукас, а имайки предвид любовта си към филмите на Копола, то се радвам, че все пак Лукас не се е захванал с историята на полковник Уолтър Е. Курц.
Относно Спилбърг е необходимо само да споменем, че в момента се подготвя нов филм от поредицата за Индиана Джоунс (с премиера през 2021 г.), а Спилбърг заяви, че желае да работи по него не с кого да е, а с Джордж Лукас.
Съгласен ли си с твърдението, че филмите на Лукас са предназначени само за тийнейджъри, тъй като в тях режисьорът е виждал най-благодатната публика. Някои интелектуалци го обвиняват, че е изкривил ценностите на не едно поколение, че не прави изкуство, а забавление за масите?
Бих попитал въпросните интелектуалци на каква основа се титулуват с това звание. Имайки предвид, че те не са произвели гледаем продукт за цялото време, в което са се опитвали да режисират, то е абсурдно да критикуват Лукас по който и да било параграф. Предполагам, че смятаното от самите тях изкуство за възвисено е предназначено за определени членове на приятелския им кръг, които помпат излишното им и непокрито самочувствие със суперлативи. Това поколение хорица е ненужно за изкуството – те пречат и дърпат и заблудените си млади почитатели надолу към дъно, от което трудно се изплува.
Иначе, като виждаме хора на каква възраст пълнят киносалоните, то може лесно да дадем отговор на въпроса. Не, „Междузвездни войни“ не е предназачен само за тийнейджъри. Поредицата е за всички онези, които имат смелостта да мечтаят.
Става ли ясно от книгата на Брайън Джоунс, как въобще се отнася Лукас към машината Холивуд?
Да. Неприкритата ненавист изпъква ясно в цялата книга, независимо от решението на Джордж да продаде детето си „Междузвездни войни“ на корпоративен гигант като „Дисни“.
Разговора води: Людмила Еленкова