Начало / Критика / За неизмеримата вечност, която не може да се назове

За неизмеримата вечност, която не може да се назове

Елица Матеева, „Хеликон-Варна“

212319_bДебютният роман на Рене Карабаш „Остайница“ е пътешествие в света на любовта, пораждаща въпроси, радост, тъга, страдание и тежест, ако се случва в патриахално албанско общество, за което е в сила Кануна.

Кануна е съвкупност от архаични албански закони, които изглеждат невероятни за съвремието ни, но там, където властват кръвните отмъщения, хората действат според спецификата на регионалния императив.

Остайници – така се назовават девици, дали клетва по Кануна, придобили статут да живеят като мъж и глава на семейство, в патриахални общества в Северна Албания, Косово, Македония, Сърбия, Черна гора, Хърватска, Босна…

Бекия е Остайница, тя е една от малкото живи клетвени девици, която бавно и трудно се завръща към себе си и най-съкровеното в живота – любовта. Някога Бекия е имала приятелка на име Дана, някога Бекия е трябвало да бъде дадена на мъж. Някога Сале и Бекия живеели заедно като брат и сестра. Журналистка записва историята на Бекия, която звучи като дъжд с гръмотевици. Думите на Бекия са плътни, режат въображението като нож. В тях спомените за родителите, за детството, за родното място придобиват цвета на грехопадение.

В „Остайница“ спомените се пресичат от писмата на Сале, който е напуснал дома. В тях братът на Бекия търси прошка, търси прегръдка, търси Бекия преди тя да се превърне в другост. Сале е открил Дана и иска да помогне на Бекия и Дана, защото между момичетата някога неназовимото усещане за вечност, сътворено в миг се е случило, но ревността е погубила вечността.

Бекия преодолява миналото и се озовава в София при Сале, за да се види с Дана и точно тогава тя е хоспитализирана заради изключително рядък медицински феномен – след операция в тялото на Бекия са открити останки от полуоформен близнак, който живее в Бекия от момента на раждането й.

Романът на Рене Карабаш (Ирена Иванова) по подобие на стихосбирката й „Хълбоци и пеперуди“,  е наситен с еротика и водопад от крайни емоции. „Остайница“ е експресивна и разтърсваща изповед за неизмеримото в любовта, за неназовимото. Словото на Рене Карабаш оставя ярка следа, то е като играта й в филма „Без бог“ ( отличена с нагрди от фестивалите в Локарно, Сараево и Стокхолм) – естествено, извиращо от дълбокото, от различното. В „Остайница“ небето целува земята, докато една дъщеря иска да бъде син и избира живота пред смъртта.

Прочетете още

rpt

Паулина Георгиева: „Съвременният човек е изключил сензора на мярката“

Отвръщаме очи и запушваме уши, описва реакциите ни писателката Първо беше „Симулацията“ – книга, в …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...