Начало / Интервюта / Проф. д.н.к. Мария Шнитер: За вярващия човек всекидневието е проникнато от божествено присъствие

Проф. д.н.к. Мария Шнитер: За вярващия човек всекидневието е проникнато от божествено присъствие

25 март − Благовещение е прекрасен ден, тържество на пролетния разцвет и на святата женственост. Всеки разбира смисъла му по своему, но всички сме обединени от една надежда – за благи вести в нелеката, но затова пък благословена женска орис. В навечерието на Благовещение „Хеликон Пловдив-Център“ посрещна една жена, с която градът се гордее. Проф. д.н.к. Мария Шнитер, пpепoдавател в Плoвдивcки унивеpcитет „Паисий Хилендарски“, специалист по медиевиcтика, антpoпoлoгия и религия. Сериозно име в научните среди на редица европейски държави. Правнучка на един от първите архитекти на Пловдив − Йосиф Шнитер. Срещата премина под наслов  „Боготворена в образ на жена“, защото книжарите са хора на думите и вярват, че Словото, облечено в плът, е произлязло от Дева Мария. Те празнуват раждането на духа, за който разказва повече самата Мария Шнитер.

20180323_185419

Имате ли свой личен ритуал, с който отбелязвате Благовещение?

В България е доста разпространен един обичай – жените си избират ден от месец Март и в зависимост от времето на този ден, гадаят каква ще бъде годината за тях. Моят ритуал е вече от години, винаги „избирам“ 25 Март, защото това е един от моите 4 „имени дни“ и се чувствам особено свързана с този празник.

Защо именно Мария е била избрана от Архангел Гавриил, притежавала ли е добродетели, различни от тези на другите хора?

Да. Според апокрифното „Евангелие на Яков“, което има изключително висок авторитет сред ранните християни, раждането на Мария е белязано с небесно знамение – родителите ѝ Йоаким и Анна са вече възрастни и почти изгубили надежда да имат своя рожба. От самото си зачатие (празникът му се чества на 9.12.) Мария е избрана и обречена да служи на Бога. Празникът Въведение Богородично (21.11.) отбелязва нейното посвещаване в служение в Йерусалимския Храм, където тя израства и е обучена в тази особена форма на отдаване на Божията воля, която ще ѝ бъде нужна по-късно, за да извърши своя истински голям подвиг – да приеме съдбата си с благодарност и покорство и да отдаде за спасението на човеците най-скъпото си – своя Син.

Според фолклора Благовещение е свързано с редица правила и забрани. Не е ли това желание да се сведе божественото до всекидневието?

За истински вярващия човек всекидневието е проникнато от божествено присъствие. Границата между тях не е и не може да бъде ясно очертана. Фолклорните обичаи, свързани с празника, го поставят сред един важен цикъл на древните пролетни празници, които са обединени от общия смисъл на пробуждането на новия живот в природата след края на зимата. Това „възкръсване“ на растения, животни и хора не случайно стига до своя апогей с празника на Христовото Възкресение.

Мислите ли, че връзката на човек с Бог е по-силна, когато е словесна. В този смисъл как да разбираме „благата вест“?

Да. Словото, което човекът отправя към Бога в отговор на полученото от Него чрез свещените тектове послание, е най-сигурният път към богопознанието. „Благата вест“, донесена от архангел Гавриил, оповестява началото на новозаветната епоха – епохата на спасението на човеците от първородния им грях чрез жертвата на Сина Божи, който е и Син человечески. В срещата на Мария с вестителя виждаме пресичането на божественото и земното, доближаването на човека до Бога. И за тази мисия е избрана жена…

Образите на жени в историята все повече се митологизират, придава им се свръхестествено значение. Вие как гледате на тази тенденция?

Ако имате предвид жените в световната история, убедена съм, че е крайно време тяхната роля да бъде изнесена „в светлината на прожекторите“, защото тя е не по-малко важна от тази на мъжете. Живеем все още в патриархален свят, където историческият разказ се създава „от мъже и за мъже“, но не бива да забравяме, че зад всеки велик мъж стои поне една не по-малко велика жена… а за тези жени знаем малко.

23

Има ли проекции на Дева Мария в съвременната култура, за които не подозираме?

В предсмъртния си албум канадският певец Ленард Коен изпя песента „You want it darker”, за да изповяда своята готовност да поеме в последния си път. Рефренът на песента е древната еврейска дума „Hineni, hineni“, което в английски превод е „I’m ready, my lord“. Този израз се използва в няколко ключово важни моменти в Библията – напр. в момента, когато Бог възлага на Моисей тежката мисия да поведе юдейския народ през пустинията от робството към свободата. Същата дума използва и Богородица, за да покаже своята готовност да приеме Божията воля – „нека ми бъде според както си казал“:

Лука, гл 1:26 А в шестия месец ангел Гавриил бе изпратен от Бога в галилейския град наречен Назарет,

27 при една девица, сгодена за мъж на име Иосиф от Давидовия дом; а името на девицата бе Мария.

28 И като дойде ангелът при нея, рече: Здравей благодатна! Господ е с тебе, [благословена си ти между жените].

29 А тя много се смути от думата му, и в недоумение беше какъв ли ще бъде тоя поздрав.

30 И ангелът ù рече: Не бой се, Марио, защото си придобила Божието благоволение.

31 И ето, ще зачнеш в утробата си и ще родиш син, Когото ще наречеш Исус.

32 Той ще бъде велик, и ще се нарече Син на Всевишния; и Господ Бог ще Му даде престола на баща Му Давида.

33 Ще царува над Якововия дом до века; и царството Му не ще има край.

34 А Мария рече на ангела: Как ще бъде това, тъй като мъж не познавам?

35 И ангелът в отговор ù рече: Светият Дух ще дойде върху ти, и силата на Всевишния ще те осени; за туй, и светото Онова, Което ще се роди от тебе, ще се нарече Божий Син.

36 И, ето, твоята сродница Елисавета, и тя в старините си е зачнала син; и това е шестият месец за нея, която се казваше неплодна.

37 Защото за Бога няма невъзможно нещо.

38 И Мария рече: Ето Господната слугиня; нека ми бъде според както си казал. И ангелът си отиде от нея.

Нека си дадем сметка, че това жертвено обричане на Бога, от което тръгва спасението на цялото човечество, е поверено на една крехка девица! Това е истинско преобръщане на отношението към жената, която до този момент се е възприемала единствено като отговорна за първородния грях (Ева). Неслучайно често химнописците наричат Дева Мария „втора Ева“ и настояват, че „чрез жена дойде смъртта сред хората, но чрез жена дойде и животът и спасението“. Поставяйки жената на пиедестал, този божествен избор ѝ възлага огромна отговорност, но и признава нейната сила да се справи с нея… Защото жените – както в миналото, така и днес − имат удивителната сила да движат света и да го спасяват отново и отново от кризите, в които мъжете го вкарват.

211217_bНаскоро излезе Вашата книга „Пътища през православния ритуал“. На кого повече помага спазването му − на служителя в църквата или на обикновения човек?

Разбира се, че участието в православния ритуал (и във всеки ритуал) за „обикновения човек“ е въпрос на избор. Ако това включване не е само формално, ако се прави не само защото „така се прави“, ако се разбере истинският смисъл на случващото се в храма, това дава на вярващия човек една устойчива опора при търсенето на смисъл в нашия труден и объркан живот.

Въпросите зададе Людмила Еленкова

Богато разнообразие от над 35 000 заглавия.
Поръчай добри книги от Helikon.bg!

Прочетете още

Pope Francis arrives at the Knock Shrine in Knock, Ireland, August 26, 2018. REUTERS/Stefano Rellandini

Папата ни върна вярата в доброто

Посрещаме миротворец, който променя света При това го прави с малки крачки, направо незабележимо… Но …