Начало / Автори / Норман Мейлър: Човекът е преход между животното и Бога

Норман Мейлър: Човекът е преход между животното и Бога

Известен е с арогантността си. Имал е мнение за всичко. Обичал е алкохола, покера, наркотиците, хубавите жени. На сметката си има 6 брака и девет деца (едното е осиновено). „Развил съм някакъв перверзен апетит за слава, дори понякога да я мразя”, казва няколко години преди смъртта си.Първият му роман – „Голите и мъртвите”, излиза през 1948 г. Заедно с Труман Капоти, Том Улф и Джоан Дидиън разчупват стария журналистически канон, вкарвайки литературата в репортажите. Едгар Лорънс Доктороу го определя като „шампион на репортажите”, но заради заядливостта и самохвалството му Гор Видал, Том Улф и Труман Капоти са сред най-изявените му неприятели от писателските среди. Автор е на 40 романа. Всеизвестен е с жестоката си критика към недъзите в американското общество и политическите партии. Носител  е на два „Пулицър”-а.

На днешния ден, 31 януари, е роден писателят, публицистът, драматургът, режисьорът Норман Мейлър (1925-2007). Баща му Айзък Мейлър е бил счетоводител, роден в Южна Африка, а майка му Фени Шнайдър е ръководила бюро за домашни помощници и за медицински сестри. Корените му са еврейски.
Израства в Бруклин в Ню Йорк и през 1939 г. постъпва в Харвард. Там изучавал инженерни науки, като същевременно се занимавал с писане. На 18 години публикувал първия си разказ, за който спечелил награда в колежа. След като завършил през 1943 г. влязъл  в армията и участвал във Втората световна война. Учил е в Сорбоната.

Романите и публицистиката му винаги са предизвиквали полемики – и сред критиците, и сред феновете му.  Искал е да напише книга, която да го постави редом до Толстой и Хемингуей. Да края на дните си отказва да сложи компютър на бюрото си. Пишел с химикалка.

Ето и някои от хапливите му изказвания, мнения и оценки:

Писателят може да расте като човек, но може и да се смалява. … Неговото любопитство, реакцията му към живота не трябва да намаляват. Ще бъде фатално, ако се свие, ако започне по-малко да се интересува, по-малко да съчувства, ако замръзне до точката, където животът губи своя вкус, и страстта му да разбира на хората се смени с умора и отвращение.

Културата заслужава огромни жертви. Без култура ние всички ще станем зверове.

Всеки ден се раждат нови лъжи – лъжи от страниците на вестниците, шокиращи новини от телевизионния екран и сантиментални измами от киноекрана

Разликата между написването на книга и излизането по телевизия е като разликата между зачеването и създаването на бебе в епруветка.

Ако някой не е достатъчно талантлив, за да стане писател, не е достатъчно умен, за да стане адвокат и ръцете му треперят твърде много, за да извършва операции, той става журналист.

Америка… се е изгубила в телевизията. Защото в рекламата лъжливостта и манипулацията са издигнати до нивото на вътрешните ценности на рекламодателите. Прекъсването [за реклами] се счита като съпътстваща необходимост за пазара. Преди се е считало, че седем-осемгодишните могат да четат непрекъснато в продължение на час или два.Но те вече не го правят. Навикът е изгубен. На всеки седем до десет минути детето бива прекъснато от реклами по телевизията. Децата са свикнали с мисълта, че в тяхна изгода е да бъдат прекъсвани. В резултат те повече не са в състояние да учат. От системното прекъсване техните способности за концентрация са силно намалели.

Безрадостна е моята религия, неспокойна от тревоги, защото за да вярваш в Бога се изисква не любов, а смелост. Любовта идва като награда.

Бракът има четири етапа. Първо е ухажването, след това женитбата, после децата, и накрая – последния етап, без който не можете да опознаете напълно жената, е разводът.

В крайна сметка герой е този, който спори с боговете и по този начин предизвиква дяволите да оспорват неговото схващане. Колкото повече може да постигне един човек, толкова повече може да бъде сигурен, че дяволът ще обитава в неговото творчество.

Всяка една от моите книги ме убиваше малко по малко.

Живеем във време, което е създало изкуството на абсурда. Това е нашето изкуство. То включва хепънингите, поп арта, лагера и театъра на абсурда… Дали имаме това изкуство, защото абсурдът е патината на отпадъците?… Или сме изправени лице в лице с отчаяното или напротив най-рационалното усилие, идващо от най-дълбоките слоеве на подсъзнанието ни, да спасим цивилизацията от ада и чумата на нейното залежаване.

И Бог като нас страда от амбицията да направи съдбата по-необикновена, отколкото е била предвидена за Него – да, Бог е като мене, но малко повече.

Има много църкви на мое име и на името на моите апостоли. Най-голямата и святата, наречена на името на Петър, е място на най-големия разкош в Рим. Никъде другаде не може да се намери толкова злато.

Любовта си е любов – можеш да я намериш във всекиго, можеш да я намериш навсякъде. Въпросът е, че никога не можеш да я задържиш. Не и докато не си готов да загинеш за нея.

Не ме интересуват абсолютните морални присъди. Само си помислете какво означава да бъдеш добър или лош. В крайна сметка в какво се измерва разликата? Добрият човек може да бъде 65% добър и 35% лош – това е много добър човек. Приличният среден човек може да бъде 54% добър, 46% лош, а средният лош по душа точно обратното. Значи, ако кажете, че съм 60% лош и 40% добър – заради това трябва да страдам от вечно наказание?

Няма нищо безопасно в секса. И никога няма да има.

Съществува една популярна заблуда за човека като нещо средно между животното и ангела. Всъщност човекът е преход между животното и Бога.

Книгите на великите писатели не са лесни за четене. И не трябва да бъдат

Книги от Норман Мейлър тук

Прочетете още

pet

Пет любими книги празнуват столетие

Романи, които откриваме или препрочитаме и днес Родени са през 1925-а – и точно това …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...