Начало / Автори / Да си спомним за Николай Искъров

Да си спомним за Николай Искъров

60 години от рождението на светлия поет и големия човек

 

Николай Искъров е роден на 28 юни 1951 година в с. Крушето, Великотърновско. Завършва Юридическия факултет на Софийския университет „Св.Климент Охридски“. Автор е на пет книги с лирика, две с детски стихове и на популярната песен „Искам да съм негър в Алабама“.
Печелил е различни литературни награди — през 1976 г. наградата на името на Димчо Дебелянов за най-добра първа книга, същата година печели националните награди на конкурсите „Цветан Зангов“ и „Сливенски огньове“, през 1977 г. и 1980 г. печели литературната награда на град Бургас, а през 1995 г. — наградата „Пегас“ на бургаското писателско дружество.
Превеждан е на руски, полски, английски.
Известният бургаски поет Николай Искъров загина през 2001 г. при катастрофа близо до Обзор заедно със съпругата си Красимира Донева.
Предлагаме ви последното интервю на поета с журналистката Румяна Емануилиду, което е публикувано в сайта „Слово”.

►Още ли искате да сте негър в Алабама?
— Да. Докато не видя един негър от Алабама, който да иска да живее в България.

Казвате „Късно е да бъда друг…“Кой е другият?
— Другият… е всичко, каквото съдбата би пожелала — държавен изменник, герой на социалистическия труд, стахановец, мафиот, носител на орден „Червено знаме“, сутеньор, Хитлер, Сталин и т.н., т.е. всичко, което не съм в момента.

Доколко поетът трябва да се съобразява с политиката?
— Политиката е най-странното заболяване на цивилизацията. Тя паразитира върху реалния човешки труд, създавайки илюзия за полезност (необходимост). Има такива паразити в природата. А обществото копира, по-скоро имитира процесите и явленията в природата. Един пчелен кошер има много по-достойно поведение в материалния, а защо не и в духовния свят — твори, охранява си границите, създава блага и още какви! Лети. И не се занимава с политика.

Кое от характера на българина през последните години ви прави впечатление?
— Българинът ходи на баяч, чакръкчия, знахар, врачка, докато разбере, че е безнадеждно болен. Тогава търси лекар, т.е. когато нищо не може да се направи. Съветва се с юрист, след като правния му интерес е загубен завинаги. Смята, че може да направи по-добре това, което другият прави.
Последните сто години изтребва интелектуалците, в частност — поетите. „Вярващ“ е, без да е прочел Библията. То така си беше и с вярата в Маркс, Енгелс и Ленин. Плаща си данъците, ако въобще ги плаща, в последния момент. Не е жалостив. Може би защото към него винаги са се отнасяли жестоко. Наранява беззащитните. Богатството не го прави благороден. Да перефразирам ли стиха за това кой с какво помага днес? — „Богатий с парите, бедний с ума“…В момента е обратно — бедний с парите, богатий с ума.
Историческите факти са такива и от тях не можем да избягаме. Ние нямаме спечелена война, бран, или ако имаме спечелена, веднага сме я губели по „най-храбър начин“. Напоследък историята подхвана една теория, до която аз стигнах преди 20 години — че когато българското племе е дошло с Аспарух, то е получавало данък от константинополския император, за да охранява северните граници на империята, тъй като самата империя се е занимавала с охрана на източните и на азиатските си територии. В дните, когато не сме получавали тоя данък в злато, дрехи, грънци и джунджурийки, българите са се вдигали с по няколко хиляди щика и са ходели пред портите на Константинопол и са викали „Императоре, дай данъка“. А когато много сме го ядосали, той идвал тук, „калесвал“ държавата и се прибирал обратно.
Преди години Александър Блок, виждайки самолет в небето, възкликва:“Как може да лети без сърце!“ Ние се опитваме да направим точно това. И единствената писта, на която можем да се приземим, това са балканските ни души, изтъкани от страсти, необяснимост и източно коварство. Необясним е трогателният копнеж по сенчестите поляни край Лоара, Темза или Мисури или „по едрите звезди на Фамагуста“…

Значи все пак — да си в България и може би в Бургас?
— По-добър избор от този просто няма. Борчески времена — сладка мъка.

Поезия, пари, хаос, страх, насилие. Какво са тези думи в съвремието ни?
— Ако са само думи — добре. Обаче „Да превърнем думите в дела!“ — Как звучи? Лоши думи няма. Лошо използвани — колкото щеш. Зависи от майстора. Няма очевидци, но казват, че Господ е направил човека от кал. И ето ти потвърждение — кален, кал`eн. Намерете ми в друг език толкова силен аргумент…

А възможно ли е да се съчетаят в стих?
— В стихове всичко може…

Възможно ли е един поет да стане милионер?
— Кой е казал, че Пушкин, Лермонтов, Байрон, Толстой са били бедни? Маркес го е казал:“Когато бях млад, мислех, че писателят трябва да е беден. Когато станах на 50 години, разбрах, че писателят трябва да е осигурен“.
Изкуството е привилегия на този, който има възможност да не мисли за битието. Макар че българинът пише, когато е притиснат до стената, когато няма друг изход. Като някаква самозащитна реакция.

Щастлив човек прави ли поезия?
— Да, но когато я направи, знаете ли колко е хубаво?

В посвещението на книгата си сте написали „От един щастлив човек!“ Имате и щастливо семейство. На какво се дължи щастието?
— На свободата да избирам. Винаги съм я имал.

Това ли му трябва на поета?
— На поета и на човека на изкуството му трябват три основни неща, според мен. Свободата — нея той сам трябва да си я заслужи и да я извоюва. Макар че който не се е родил свободен, няма да бъде такъв. Аз не познавам свободен човек. Е,да, прадядо ми е бил свободен, да речем един ден — на 28 юни 1877г., когато се е записал доброволец в опълчението, и толкова…Свободата е един от абсурдите. Как беше — свобода, равенство, братство — трите думи, изтребили толкова хора, че умът ми не го побира. Свобода не се иска. Всеки е свободен по своему и сам си избира свободата.
Иска се…Трябва да има една любима жена. При всички случаи — един човек, който да го разбира. И в живота, и в творчеството. И друго — да има възможност да пътува по широкия свят.

Имате притчи и молитви. Защо притчи и защо молитви?
— Зад притчите в ония времена се криеше „пряката директна идея на творбата“, нещо като „Думам ти, дъще, сещай се, снахо“. „Молитвите“ бяха за това да не ни разберат какво искаме да кажем с „притчите“. Наивни бяхме…

За какво трябва да се молим според вас?
— За България, за жените, които ни понасят (обичат), за децата си и най-накрая за хляба и за себе си. На всекиму Бог да даде да напише писмо до любимото момиче, което не се побира в три пощенски плика. Писмо с продължение…следва.

Кога за последно сте писали такова писмо?
— Преди 25 години… Повече… Преди 30!

Какво бихте предпочели — да сте любим или да ви обичат?
— Да си любим, е сладостно бреме, да обичаш е страшно (вж.последното писмо на Ботев). В любовта има обричане, връзка, самотност за двама, съучастие в неизвестното.

А най-тъжното кое е?
— Че България може да съществува и така. С примирение.

А най-смешното?
— Същото.
От какво и от кого сте разочарован?
— От Иван Шишман до бай Иван. От днешния нашенец. Убива примерно Алеко, после реве и вика:“Леле, каква стана тя!“…

Кое е най-трайното?
— Любовта все пак. За съжаление — и най-крехкото.

Има ли отговор въпросът ви „Чий празник въплъщава този свят?“
— Да. Единствено на неродените.

Кажете нещо за другите си „произведения“, за децата.
— Искър е студент втори курс в Юридическия факултет. Учи редовно и работи. С него сме фенове на българския състав „Херманс улф бенд“. Мира учи в Музикалното училище. Догодина ще бъде абитуриентка. През лятото и тя работи. Свири, където може. Композира.

Значи Искър наследи професията в къщи, а Мира — талантите?
— Да. И непрекъснато се удивявам от мисленето им. Мира например си позволява за малкия Моцарт да каже „Моцартчо“, макар че когато е бил малък Моцарт е бил пак гениален. Няма да се учудя, ако един ден чуя „Бетховенчо“ или „Листчо“. Казват го без всякаква ирония и това е някакво особено самочувствие, като изравняване с някаква душевност. Изглежда, навлизат дълбоко в историята на музиката и животът, битът на тези хора им изглежда не толкова странен и титаничен като на гении и извънземни, а просто като на хора, малко по-надарени от другите.
Съпругата ми Краси написа две пиеси. Едната „Продължавай, г-н Скарлати“ се игра 27 пъти в Камерна зала на театъра при пълен салон и необяснимо за мен падна. Другата — „Живей, Катерина“ бе четена през 1988г. на художествен съвет. Пиесите са актуални и сега.

При наличието на толкова групировки, писателски кръгове има ли все още писателско братство в Бургас?
— Има. И доказателство са многото книги, които издадохме с помощта на писателското дружество. Сега посмъртно излезе книгата на Йордан Захариев. Всеки момент ще излезе „Търговци в храма“ на Иван Ненков, илюстрирана от Борис Димовски. Излезе книга на Роза Боянова. Търсим средства за повестта на Керана Ангелова „Зана“ — великолепна проза, каквато, твърдя го, до момента не е писана в България.
Учредихме ежегодна литературна награда, която се изразява в скромна сума и плакет, изработен от един от най-добрите български скулптори — Ненчо Русев. Имаме и литературна награда „Златен Пегас“, която се дава в изключителни случаи. Доскоро единствен неин носител бе Христо Фотев, от миналата година — и Никола Инджов.

Отсъствието на поети като Христо Фотев, Никола Инджов, Недялко Йорданов нарушава ли ритъма на този поетичен град?
— Поетите нямат градове, както и пророците. Пък и както е видно, градовете нямат нужда от поети.

Толкова неща се промениха, промени ли се с нещо литературната критика?
— Винаги с едно наум се отнасям към „литературната критика“. Критикът има една основна цел — да ограничи свободата на творческия полет, напъвайки се „да обясни необяснимото“. Ако трябва някакво сравнение — тържествено и глупаво като на манифестация: дали онзи от трибуната ще те хареса или не. Чуждо ми е този вид старание. Наскоро видях снимка на един голям и достоен български писател, надписана на млад литературен критик. Долу-горе текстът беше: „Не ме забравяй“. Почувствувах се унижен.

Какво си спомняте от критиките за вас?
— Нищо. Не обръщам внимание. Драго е, ако са те похвалили, но в крайна сметка — какво от това?
Смисълът е, казвал съм го, ако някой се сети за теб след сто години, макар и с един стих…


Искам да съм негър

Искам да съм негър, негър в Алабама.
Негър, негър, негър в щата Алабама.
Само че не мога – беше бяла мама,
татко гузно каза: „Във рода ни няма…“
Бяло, бяло семе в костите ми дреме –
в героично време, в братята по племе.
Щур късмет извадих – беличка държава,
беличка държава, звездочела врява.
Все за своя сметка пях и пих – улисан.
И по цели нощи питах: Чий съм? Чий съм?
Ваш съм, думи нямам – негърчето, дето
тъжно ви намига денем през пердето.
Черната овчица в ангелското стадо –
лани от небето паднах. Още падам.
Ще се разпилеят белите ми кости –
няма го злодеят. А народът пости.
От небето тъмно капеха звездите.
Взираха се в гладни, взираха се в сити.
И от черна завист пукаха сърцата –
Толкова сърцата, толкова позната.
Паметник не искам от Карарски мрамор.
Искам да съм негър в щата Алабама.
С белната усмивка щедро да ви лъжа:
Колко съм нещастен, колко съм ви длъжен.
1988 г.

Прочетете още

81MDrPBPH4L._UF1000,1000_QL80_

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” (7 април – 13 април)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА   ––––––––––– 1. „Lethal Prey“ от Джон Санфорд (нова в класацията) 2. „Буря от …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...