Начало / Интервюта / Лиляна Дворянова: Важно е да гледаме с разбиране

Лиляна Дворянова: Важно е да гледаме с разбиране

Всяка страна, в която излиза „Стрелецът“ на Паулу Коелю, илюстрира книгата сама, като агентите на световноизвестния бразилец намират рисунките на българското издание за едни от най-добрите в международен мащаб. 

Liliana02 (1)

Потърсихме художничката Лиляна Дворянова да ни разкаже повече за своята работа около притчата за ученика, готов за уроците на своя мъдър учител по стрелба с лък. Тя изглежда сякаш е написана за да бъде нарисувана точно така − медитативно, но и стремително. Разтварянето на текста в илюстрациите подсилва ефекта на цялото издание, което се превръща в един книжен сувенир, идеален за подарък или просто за размисъл и съзерцание.

– Г-жо Дворянова, книгата на Паулу Коелю отстрани изглежда благодат за всеки илюстратор, защото е пълна със символи. Лесно ли намерихте образите към тях?  

– Да нарисувам тази книга беше голямо предизвикателство за мен. Коелю се опира на японското изкуство за стрелба с лък – Кюдо, в превод „пътят на лъка“. В основите на това ритуално изкуство са залегнали духовната чистота, правилната нагласа на съзнанието, стойката, умението, техниката и т.н. Коелю използва този ритуал, за да създаде една притча за това, как трябва да живеем, една метафора на живота. За да бъде в тон с това японско изкуство текстът се стреми към чистота и минимализъм и на пръв поглед не дава богат материал за илюстриране. В първия момент дори се стреснах – лък, стрела, тетива, изстрелване – какво толкова различно мога да нарисувам? Разгледах японски гравюри, потърсих информация за Кюдо, за което не бях чувала нищо досега и, разбира се, най-интересно ми беше да разгледам какво са направили другите художници по света, тъй като книгата е издавана на много езици и рисувана от много художници. След това проучване започнах да нахвърлям варианти и постепенно ми се избистри идеята, че към образа на лъка мога да вплета още един образ – на растението, дървото, израстването и по този начин да не оставам в чистия оголен образ на лъка, а да се фокусирам върху идеята за пътя като израстване.

Другото предизвикателство беше да надмогна моя стил. Обичам пищния образ с множество детайли и вътрешни истории, но духът на този текст изисква чистота и минимализъм и да постигна поне отчасти такова звучене ми беше доста трудно.

– Кое беше водещо при избора на цветовете за тази книга, те ù придават особена атмосфера?

– Нахвърлях си една палитра, когато започнах да рисувам пробите и чак когато завърших книгата осъзнах, че съм използвала близка до комплементарната цветова схема, т.е. цветове, които са противоположни като позиции на цветовото колело и създават усещането за силен контраст. Може би подсъзнателно съм се стремила да използвам идеята за противоположностите, за вечно разменящи се и преливащи се ин и ян в живота. Но не съм имала предварително концептуално решение за това, може би усет.

– Вие спечелихте наградата „Златен лъв“ за най-добър издателски проект за 2023 г. заедно с Емилия Дворянова за съвместната ви книга „Острови“. Разкажете ни как се работи с близък човек, който, макар и също пишещ иносказателно, е далеч от стилистиката на Паулу Коелю.

– За разлика от илюстрирането на „Стрелецът“, процесът на създаване на книгата „Острови“ е съвсем различен, защото в нея се оплитат Началата: от образ към текст и от текст към образ. Книгата „Острови“ е визуална книга и нейното начало са картини, графики и скици от моята изложба „Острови“. Дълго време убеждавах майка ми да направим заедно книга, тръгвайки от тези картини. Тя се дърпаше, защото пишеше в този момент романа си „Свидетели на небеса“, а може би и жанрът на визуалните книги не ѝ беше много близък и трябваше да излезе от уюта на познатото и да изпробва нещо различно. Най-накрая се „престраши“ и написа един прекрасен философско-поетичен текст. Процесът продължи с обсъждане, дописване и структуриране, а аз дорисувах новопоявилите се части и така в обща работа книгата се роди, като една много мащабна, философскоекзистенциална и визуална поема. Беше трудно, но и страшно интересно. Толкова ни се услади, че сега замисляме нова книга.

– Това че имате и философско образование помага ли ви в рисуването?

– Убедена съм, че това, което съм прочела и учила във философския факултет, се е уталожило в мен, като един пласт почва, от която израстват и се захранват моите образи и картини. Но до този пласт нямам рационален достъп и памет. Когато рисувам, никога не тръгвам от някаква чиста идея, по-скоро мисля в образи и ги оставям да буйстват, без да успея да ги озаптя и обясня в словото. Моето мислене е визуално и асоциативно и във философския ми беше доста трудно. Спомням си например, че когато трябваше да четем Хайдегер, имах чувството, че не разбирам кой знае какво, но текстът беше толкова красив и пораждаше толкова много образи в мен, че си струваше като визуално преживяване и осмисляне. Разбира се, дипломната ми работа беше свързана с теория на изкуството в катедра Естетика, но никога не се чувствах на мястото си, защото визуалното мислене не е достатъчно, за да се занимаваш с философия, трябва да можеш да го надхвърлиш. Ако мога да се пошегувам – така и не можах да визуализирам Кант, а къде без Кант?

– Вие сте и автор на учебници по изобразително изкуство. Влезте в ролята на учителя от „Стрелецът“ и дайте съвет на днешния ученик, непрекъснато вторачен в телефона си! 

– Не се залъгвайте, че виждането е някаква естествена способност, с която се раждаме. То подлежи също толкова на образоване, колкото и езиковата грамотност. В този свят, изпълнен с образи, е изключително важно да гледаме с разбиране.

Разговора води: Людмила Еленкова

Прочетете още

Emily-feb16v3

За препрочитане през лятото – книгите на Емили Хенри

Комбинацията от смях и любов винаги е успешна Сладки са за четене и сякаш подхождат …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...