Начало / Интервюта / Диана Маркова: Надявам се един ден грамотният човек да поръчва музиката

Диана Маркова: Надявам се един ден грамотният човек да поръчва музиката

За романа „Троянските музиканти“, една реална, смешна и малко тъжна история,  говорим с нейния автор – Диана Маркова

duo

Предишните ѝ книги имат друго темпо, това са романите „След цветята“ и „Една четвърт“, които излизат под псевдонима Мина Мау, предшествани от стихосбирката „Кръв по клавишите“ и сборника  разкази „Момичешка стая“. Тук четем живата хроника на група зевзеци, подобно на онези от „Оркестър без име“, на които не винаги им е било до смях, но те продължават с голямата музика в малкия град.

– Здравейте, Диана, темата във вашата книга „Троянските музиканти“ е по-различна от другите ви книги с поезия и проза. Как се роди идеята за нея?

– Здравейте, четящи и книголюбящи хора. Наистина предишните ми творби са лично изживени, а няма да сбъркам, ако кажа и изстрадани. Нещо ново за мен беше да разкажа в художествено произведение нечия чужда съдба. Може би всичко идва от желанието да имам приятели – добри и талантливи хора. И когато срещнах троянските кръчмарски музиканти, приех техните истории с голямо удоволствие, за да ги разкажа после, пречупени през моя усет за литературност. От друга страна, „Троянските музиканти“, също както и предишните мои романи, е мисионерска книга. С нея правя опит да покажа на обществото, че това явление, кръчмарският музикант от малкия град, изчезва. И за жалост е напълно възможно с него да потънат в забрава и хубавите песни, и споделените вечери с атмосфера на приятелство.
Конкретният повод да се роди тази книга дойде заедно с представянето на една друга, по-кратка и самиздат повест – „…Три, четири“, която посветих на Дарин Марковски – също троянски музикант. С него се запознах в София и мога спокойно да кажа, че онази книга беше зачената на скосения таван в Лозенец, който Дарин обитаваше. По-късно той почина.
А активните музиканти на Троян ми отправиха покана да напиша нов, по-пълен роман.

– Що за явление е кръчмарският музикант в България, виждам, че се връщате чак в 60-те години?

– Както казва редакторът на книгата, Светлана Дичева, кръчмата е метафора за щастието. Разбира се, не онази кръчма с побоищата и чалгата, а мястото, в което човек сваля тегобите от гърба си и разпуска с приятели. Кръчмата е и място, където да чуеш хубава музика, да опиташ ново ястие и да се посмееш на миналите случки. Ето това е безценно. Бих го нарекла дори „изчезваща култура“.
Срацимир Савов – артистът, който представи „Троянските музиканти“ в Троян – на свой ред казва, че съм постъпила добре, като разкривам тази култура и като осветявам тази шепа творящи хора на широката публика. А аз бих довършила мисълта му с това, че историята на моите герои – Божко, Лъчо, Минко, Рангел, Наско Стрялката и всички останали – е една история за музика, приятелство и щастие. Ценности, които в бързината пропускаме да отбележим.
Прототипите на моите персонажи наистина се раждат в началото на 60-те години на миналия век. Романът започва с тяхното детство. То не е по-различно от всяко друго детство от онова време, но се надявам читателят да почувства уюта и на собствените си минали дни. Връщането към чистотата на детството и младостта е презареждащо.

– Докъде стигат троянските музиканти, във времето и пространството?

– Сюжетът на „Троянските музиканти“ ни води през годините на късния социализъм, а после и през прехода към демокрация. Героите се сблъскват с промените, емигрантството и епохата на мутрите, спасявайки се благодарение на балканската си устойчивост и музикантската закалка. Историята свършва през 2015 – а г., когато всеки персонаж поема своята съдба – оцелявайки, да продължи. През същата година героят Ивайло се премества в София, за да търси прехрана, а книгата, която написах преди тази, започва именно с това – как Ивайло заживява в малката бялка къщичка в центъра на столицата, сред торбите с цимент и празните бутилки.
А в реалния живот известна част от троянските музиканти – онези, които са все още живи и здрави – продължават да свирят и да пълнят с радост душите на своите гости. Ако днес отидем в Троян, ще открием голяма част от героите на книгата в кръчмите, с инструменти и микрофон. Ще открием разливаща се еуфория.

– Вашият глас като автор също се чува в текста, как станахте „част от оркестъра“?

– (Смее се) Парадоксално, аз съм изключителна невежа в музикално отношение. Обожавам музиката, но не познавам теорията и историята ù, а да пея или свиря никак не ми се удава. Това обаче не ми попречи да „хвана диригентската палка“ и да „дам тон за песен“ – поне за мъничко, поне в романа.
Гостоприемни и сърцати, музикантите ме допуснаха до себе си, за да събера техните вълнуващи истории. После се събрахме отново, за да представим книгата с голям концерт. Това се случи в Троян,  миналия месец октомври. Градът ме привлича и винаги ще се връщам към този проект с голямо вълнение. Благодарна съм на изд. „Лексикон“ и на музикантите затова, че ми дадоха свободата да проявя характера си на разказвач.

– На вас къде по принцип музиката ви въздейства най-силно – в самота със слушалки, на концерт, или в кръчма?

– Слушам музика с удоволствие. Правя го в стаята си със слушалки и избягвам шумните места,  вероятно това беше причината да се впечатля от настроението в троянските кръчми. В моето детство нямаше жива музика, а за да посетиш ресторант, трябваше да си богат (а аз не бях). С „Троянските музиканти“ открих цял нов свят – цветен и радостен, и при това чист.

 – Налага ли ви се в живота да се съобразявате с прословутото: „Който плаща, той поръчва музиката“?

– Този израз си битува, рее се в пространството, носи в себе си истинност, и то болезнена. Навярно това е причината да съществувам основно в книгите – като читател и като пишещ човек. И се надявам един ден този, който чете, да поръчва музиката. Тоест – грамотният и добър човек.

Разговора води: Людмила Еленкова

Снимка: Алина Караханова, изд. „Лексикон“

Прочетете още

Korici (2)

Ясни са номинациите за награда „Хеликон“ 2023 г.

Това са двайсет и вторите годишни номинации за литературната награда „Хеликон“. На заключително заседание жури …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...