Начало / Интервюта / Радослав Бимбалов: „Млък“ е състояние на духа ни, в което влизаме или неусетно, или нарочно

Радослав Бимбалов: „Млък“ е състояние на духа ни, в което влизаме или неусетно, или нарочно

Виртуозен стил и ясни послания излъчва сборникът с разкази „Млък“ на Радослав Бимбалов

DSC_2338

Авторът е познат като публицист, основател на една от първите и успешни рекламни агенции след Прехода – „The Smarts“, бил е радиоводещ в пловдивския канал „Ком“ и заедно със своя колега Жоро Пеев, шоумен в култовата група с музикални пародии „Замунда банана бенд“. „Млък“ не е в заповедна, нито в иронична форма, напротив, Бимбалов оставя читателите да довършат с неговите герои всичко тревожно и премълчано, да минат отвъд популярното, категоричното и видимото. Сюжетите му съдържат целия спектър на чувства към хората, с които живеем и онези, които губим, у дома и сред природата, по закътани селца и модерни градове, навсякъде, където отношенията ни са наситени  с любов и тъга, разочарование и успех.

-Г-н Бимбалов, защо заглавието на вашия сборник е „Млък“, при положение, че професията ви акцентира на думите. Впрочем, гледали ли сте Еди Мърфи в ролята на рекламен агент от филма „1000 думи“? 

Отзад-напред – тази комедия с Еди Мърфи е преминала някак покрай мен, но доколкото разбирам там героят научава, че му остават 1000 думи преди да умре и затова той спира да говори. Това изглежда трудно и доста смешно, но в моя „Млък“ ситуацията съвсем не е толкова забавна. Защото в едноименния разказ в сборника се случва световна пандемия с думите. Те просто почват да изчезват, малко по малко. Тази леко плашеща моя фикция съвсем не е просто плод на въображение. Реалността е именно такава – ние започваме постепенно да използваме все по-малко думи, да ги заместваме с емотикони, картинки. Както казва един от героите в моя разказ – „думите са единственото природно богатство, което ще изчезне, защото не го ползваме“. Сборникът събира накуп 21 истории, в които засягам теми, които често замитаме – от страх, срам или криворазбрано приличие.

-В читателя остава усещането, че освобождавате героите си от тях.  

-Всеки герой в разказите ми е истински. Ако не съм го познавал, ми се струва, че съм го измислил. Но той си съществува, някъде там, където още не съм бил сигурно. Затова и тези хора, направени от думи, са точно толкова живи, колкото и ние с вас. Случват им се все неща, които се случват в живота – от радост, през болка, полет в отвъдното или просто победа над сивотата на ежедневието. Всеки читател може да бъде мой герой. И това май е най-важното.

-Корицата на книгата, с отронено листо като целувка, е много интригуваща, как се спряхте на нея?

234667_b-Авторът на корицата е моят добър приятел и зверски добър илюстратор и режисьор Мартин Марков – Пинто. Когато видях какво е направил за мен, нямах никакви съмнения, че не искам да променя абсолютно нищо. По същия начин реагираха и моите издатели от „Сиела“. Тази корица печели сърца веднага, защото символът на устните, които може да виждаме в едно откъснато, напукано листо е точно този „млък“, който болезнено усещаме всички. В заглавието на сборника няма императив, там отсъства удивителна. „Млък“ е състояние на духа ни, в което влизаме или неусетно, или нарочно. Но винаги жертвайки много от себе си.

-Има ли у вас носталгия по 90-те? Визирам разказа „Мис 97“, който ме разсмя с глас, но и трогна. Участник ли сте в този сюжет, или си го измислихте?

-Нормално е да изпитвам носталгия към времето, когато съм бил млад, див и сякаш по-свободен. Но понеже се занимавам и професионално с манипулация на съзнанието, което представлява рекламата – носталгията е напълно управляем процес и често с нейната употреба се променят дълбоки нагласи в главите на хората. В тази връзка моите препратки към тези времена от преди 30 години не целят да ги идеализират. Разказът „Мис 97“ е единственият откровено хумористичен текст в сборника ми. Сюжетът е почти реален, всъщност. Голяма част от тези събития ми се случиха лично, в онези странни, донякъде глупаво шарени времена.

-Доста млади хора днес искат да рекламират, промотират, и т.н. Имате ли наблюдения над новото поколение и какво ще ги посъветвате?

-В наши дни хората се превръщат относително лесно и бързо в брандове. Не е нужно да стартираш в гаражаDSC_2336 на Стив Джобс и да прекараш десетки години в търсене на пробив. Технологиите и бързо спечелената аудитория могат да те превърнат в звезда. Само че ще цитирам един от най-добрите финансисти, които светът познава – Уорън Бъфет. Той казва, че „доброто име се гради с години, но се срива за минути.“ В наши дни това става и за няколко секунди. Затова не препоръчвам бързото превръщане в инфлуенсър или медийна звезда. Буйната слава е краткотрайно пребиваване, отсядаш там за кратко. Добре е да имаш добра основа, крачка назад или надолу, към която да се върнеш.

-И накрая, откъде идва вашата интересна фамилия Бимбалов?

-Моят род е стар и доста знатен. Идва от село Факия, в Странджа. Праотците ми създавали доста проблеми на турските управници в ония времена и затова те им казвали „бин беля“ – хиляда бели. Продължавам да пазя смисъла на фамилията си, надявам се.

Въпросите зададе: Людмила Еленкова

Прочетете още

Obrázek WhatsApp, 2024-06-06 v 08.33.47_c31aaf9e

Топ книгата: страшна, но сладка

Героите по страниците събуждат страх и умиление „Харесвате го по-мрачно“ идва в най-светлите дни, когато …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...