Начало / Интервюта / Светлана Николова: „Ако съдбата ни е книга, нейния сюжет пишем сами“

Светлана Николова: „Ако съдбата ни е книга, нейния сюжет пишем сами“

Без добро светът ни е циничен и апатичен, казва писателката и поетеса

41

„Очите на Марта“ се появи с пролетта – симпатичен сборник, в който епохите и съдбите се смесват някак по йовковски, та да остане в нас усещането, че всеки човек е съкровище… Очевидно Светлана Николова притежава дара да види какво крие и най-обикновения наглед човек в себе си. Музата ѝ превръщаше досега нейните творчески пориви в стихове, но ето че Светлана ни предлага и първите си прозаични произведения. Струва си да ги зачетем заради атмосферата на смиреност, която лъха от тях. И после да се огледаме с какви хора съжителстваме самите ние.

Светлана Николова има талантливо перо, пък и волята да променя средата, в която живее – умение, което в наши дни е повече от ценно. Ето я сега и пред нас 

481071240_2293243274392038_2199283476993702792_n

– „Очите на Марта“ събира 33 разказа – търсихте ли символика, или се получи от само себе си?

– Когато през 2023 година участвах в конкурсната сесия на Министерството на културата за подпомагане на творчески проекти в областта на литературата, проекто-сборникът ми с разкази „Очите на Марта“ получи много висока оценка – 26 от максимални 30 точки за литературна стойност . Общо 117 проекта на творци бяха одобрени за финансиране и мисля, че само 7 от тях бяха с по-високо точкуване от моя, на утвърдени автори в българската литература. В идейния проект заложих доста амбициозен брой разкази – 33, стана и естествено, и символично. Имах чувството, че въображението ми е отредило обема, който ще даде хармонията на книгата, нейното същество трябваше да има точно тези 33 уникални черти.

– Колко време са събирани разказите – и всъщност, като обща песен ли искахте да зазвучат? Изкушавахте ли се книгата да има едно цялостно послание?

– Първият си разказ написах през 2014 година и той е част от „Очите на Марта“. Казва се „Вересия от оня свят“ и от него тръгна цикълът „Светлосенки“. След това написах още няколко през годините, но голямата част се роди през 2024 година. В целия сборник, във всеки един разказ, директно или индиректно, е вплетено съвременното българско село и в този смисъл, да, книгата има цялостно послание – и сега българското село търси своите бели лястовици. На фокус са малките-големи хора – чудакът, онеправданият, жертвоготовният, които всъщност са вселенските извори на човечност.

– Вие сте на първо място поетеса, интересно е дали едно и също гласче Ви шепне и поезията, и прозата?

– Странно е, много творци, включително и моят уважаван приятел Хайри Хамдан, казват, че късите разкази са най-трудният жанр, а за мен те са като пълноводна река, минаваща през ума ми и изсипваща се на белия лист. Ако поезията е нещо, което може да се напише на коляно, то за мен разказът е тази поезия. Накратко – стихотворенията си раждам по-трудно от разказите. Обикновено след идеята сюжетът, с всичките му „преобличания“, сам се пише, аз само му помагам (усмихва се). А колкото до гласчето – то сега е придобило самочувствие от отзивите на читателите и ми шепне да напиша и фантастичните разкази, които отдавна замислям (смее се). Дава ми онази толкова необходима вяра, че има какво да кажа на хората и то е смислено, катарзисно и надявам се, добротворящо.

– Имате ли отговор защо поезията продължава да вълнува? Само преди дни, в навечерието на Деня на поезията21 април, спечелихте и нова награда за своя творба.

– Добрата поезия ще вълнува вечно, и го доказва. Ако поантата на едно стихотворение с душа е „пиронът“, който замисля, стряска, извисява, то добрата поезия е онзи неръждясващ пирон във вечността, „заковаващ“ чувства, истории и истини така здраво, че дори вековете не могат да ги изтръгнат. Тя има и свойството лесно да се вплита в съзнанието на поколенията и от нея винаги поникват нови чувства и вдъхновения.

Да, радвам се на новата награда – първо място за поезия на Международния литературен конкурс “Олтарите на българския дух, организиран от Конфедерацията  на българските културни организации и дейци в чужбина, Салон за българска култура и духовност – Чикаго, и Литературен кръгЛюбородец“. За мен конкурсите са форма на литературна критика, сверявам си часовника дали словото ми вълнува.

– Вашите музи са любовта, родовата памет… Днес отвсякъде валят призиви да сме по-добри хора, а ефектът е сякаш обратният. Защо се получава така?

– Защото на преден план е манифестният характер на доброто. А то – пълнокръвното добро, се случва там, където има искреност, а не пропаганда. Наред с това светът сега е изпълнен с напрежение, егоизъм и несправедливости, което прави хората по-склонни да се затварят в себе си, вместо да проявяват съпричастност. Колкото повече личности и институции, в явен разрез с действията си, прокламират лицемерно доброто, толкова повече се откроява неговата липса в света, а това може да доведе до цинизъм и апатия. Изходът е само един – личният добър пример. Друга рецепта човечеството няма.

А за любовта и родовата памет – те са ключът и ключалката към глобалния свят. Родовата памет, нашето традиционно богатство, ни прави видими и различими, остойностява образа ни. Сега ми хрумна и един пример – нуждата от „родова памет“ на Христос/ Новия завет, е Старият завет. Ако го нямаше него, едва ли вечната книга щеше да има същата стойност.

– Смятате ли всъщност, че пътят ни тук е предопределен?

– Този тъй интересен въпрос за съдбата и свободната воля… За мен, метафорично казано – ако съдбата ни е книга, то нейния сюжет си го пишем сами. Разбира се, не изключвам някаква предопределеност на частите на самата книга (а има моменти-кукички в живота ми, които сякаш го потвърждават), възможна е съдбовност в човешката река, но нашите избори управляват течението ѝ, разливите, посоката.

– Коя е Марта от заглавието на последната Ви книга? И какво откривате обикновено в човешките очи?

– Прототипът на Марта е моята баба Мата Льондева, вече звездичка, която ме отгледа и ми даде личния си пример за човешко достойнство. Разказът „Очите на Марта“ е почти биографичен. Накрая на нейния жизнен път, в слепите ѝ очи, имаше запечатан отрязък от време, който се държеше за мен. Но после осъзнах, че всъщност аз съм се държала за нея – като за живителен корен. После тя се разтвори в мен и си отиде, но ми остави светлината на слепите си очи – по-силна от тази на много зрящи.

В целия сборник, във всеки един разказ, директно или индиректно, е вплетено съвременното българско село и в този смисъл, да, книгата има цялостно послание – и сега българското село търси своите бели лястовици

484980212_2310023249380707_793674331016144674_n

– Вие сте изключително активна в обществен план, а и сама работите в образователната сфера. Сега е изключително актуална темата за часа по религия – къде виждате ползите и не се ли крие в това и капан?

– За мен темата е деликатна и предполага голяма първоначална прецизност при разработването/ въвеждането ѝ. Евентуални часове по религия биха допринесли за културна и историческа грамотност, за дискусии по морални и етични въпроси, за толерантност. Но тук идва факторът на преподаването. Винаги има риск от конфесионален уклон, едно невнимателно и небалансирано преподаване би могло да доведе до напрежение и разделение на учениците в мултикултурна среда, до родителски спорове. Ако часовете не са представени академично, това може да се приеме като вмешателство на религията в образованието, т.е. евентуални такива часове трябва да бъдат академични, да представят религиите от историческа, философска и културна гледна точка, а не да са вероизповедни. Моето мнение е, че часът по религия трябва бъде избираем предмет, за да се избегнат конфликти.

– Има ли кауза, която в момента лежи на сърцето Ви?

– Има, да, и си мисля, че ще остане с мен до края. Това е каузата за възстановяването и популяризирането на националната културна ценност „Изворът на Белоногата“ до Харманли. Ако се върна към въпроса за предопределеността в човешкия живот – отдадеността ми на идеята за това място като концентрация на българска родова памет и носител на бъдеще е онова, което ме кара да мисля, че може би има съдбовност. Наследник съм на един от най-старите родове на Харманли – родът Льондеви, а е известно, че най-старите родове в града ни идват от село Бисерча, намирало се в м. Юртищата (Дворовете) и престанало да съществува след като хората му потърсили преди векове спасение в града от непрекъснатите османски набези. Това е селото на Гергана и Никола от поемата „Изворът на Белоногата“ на П. Р. Славейков. Та в този контекст – възможно е родът ми да е от село Бисерча и да има предопределеност в тази моя обич и преданост към паметта. Но как ще я реализирам, какъв път ще избера и дали ще е успешен – зависи от мен.

– Приемете го и като провокация, но сега не идва ли ред и на първия Ви роман?

– Имаше момент, в който мислех, че никога няма да напиша роман. Но сега някак идеята за него ми се струва по-близка, възможна. Дори знам с какво ще е свързан – с еднорозите в политиката и дали ги има (усмихва се).

– Благодарим от сърце – за словото и примера, който дарявате на всички ни!

Интервю на Красимир Проданов
Снимки: архив на Светлана Николова

Прочетете още

9616

Жанина Митанкина: „Написах книга, за да може всеки да си отгледа квас“

По-лесно е, отколкото предполагаме, казва тя „Хляб с квас“ се появи с финес в книжарниците …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...