Начало / Интервюта / Деляна Манева: Крайностите са израз на свобода

Деляна Манева: Крайностите са израз на свобода

Един впечатляващ литературен дебют е на фокус днес 

Диляна Манева

Деляна Манева има опит в киносценариите, в поставянето на театрални постановки и в преподаването на сценични изкуства, затова романът ѝ „Шестият пръст“ не е изненада за хората, които я познават. А за читателите, тепърва разгръщащи тези страници – ще ги увлече тяхното бързо темпо и носталгично съзерцание, ще ги забавлява черният хумор за нашенския бит, пълен с типажи, които минават всякакви граници, географски и психологически. Историята е близка до много емигранти. Момче на 16 г. пристига в България с немския съпруг на майка си, за да получи официален документ за отказ от бащинство от своя биологичен баща българин. За неговото внезапно израстване, съпротивата на младостта и на културната среда разказва авторката Деляна Манева.

– Госпожо Манева, как успяхте да заговорите с гласа на тийнейджър?

– Ако прекалено дълго се чудиш как, може изобщо да не заговориш. Езикът и героите в един роман са условност. Съзнателно избрах прост и изчистен език, защото целта ми не беше езиков експеримент. Героят се заявява, реализира и трансформира чрез действията си. Исках да се концентрирам върху това.

– Защо точно Германия избрахте за втора родина на това момче, има ли връзка между силното националистическо чувство на немците и нашата любов към България?  

– Да, разбира се, но Германия беше и част от автентичния елемент в историята. Можех да сменя страната, но я запазих, защото ние имаме сложни и интересни исторически връзки.

– Откъде идва бунта на вашия герой срещу родния му баща, който той отначало смята за придатък, за „шестият пръст“ в семейството?

– Когато сме тийнейджъри, ние все се бунтуваме срещу родителите си. И те все не ни харесват, все не са както трябва – било като външност, като социален статус, като отношение към нас. Но родителите са хора и „нищо човешко не им е чуждо“. Ще го разберем, когато и ние самите станем родители.

2283075_634_354

– Младежът разиграва наум различни варианти за своето бъдеще.  Колебаехте ли се, докато пишехте, накъде да го изпратите, или сюжетът си беше оформен?

– Започнах да пиша без много ясен план и естествено, се колебаех. Въображението може да те отведе къде ли не, но трябва да държиш сметка за логиката. Обаче в процеса на писане открих нещо интересно: в началото се чувствах като кукловод, но с развитието на действието все повече усещах сливане с героя. Моите колебания станаха и негови. Потъването в образа може би е събудило и моята емоционална  памет. Това е много специфичен момент, когато си млад и влюбен –  усещаш, че животът ти може да тръгне в посока, която не си предвиждал. Моментът на избора.

– Много интересни къщи описвате във вашия роман, а и немският баща е строителен предприемач. С какво сградите ви привличат толкова?

– Сградите са важни, те ще останат след смъртта ни и ще разказват за нас на бъдещите поколения. Те са и това, което чужденците забелязват в нашата страна, а романът е история, видяна пред погледа на чужденец. Днес в провинцията, пък и дори в София, може да видим сгради, които носят хармония и красота от миналото, рушащи се къщи, модерни сгради, отломки от соца, както и произведения на стила „мутробарок“. Всичко това съжителства едновременно и разкрива проблеми, които ни съпътстват вече 30 години. Липсата на правила, градоустройствен план и визия за бъдещето. Както и дълбокото разделение между хората. Струва си да се замислим върху това.

– Освен като автор на „Шестият пръст“, кажете ни от опита си на сценарист и театрален режисьор, защо всички напоследък залагат на крайностите в човешкото тяло? Да вземем дори нашумелия „Борат“, който покрай успеха на Мария Бакалова срещна масово неразбиране у нас.

– Човешкото тяло винаги е било на фокус в изкуството. Това е вечна тема. А крайностите са нещо чудесно. Те са израз на свобода. Изкуството много често е антитеза на културата. “Борат“ е предизвикателен филм, който съзнателно атакува представите ни за етика и естетика. Това е неговата цел. А Мария Бакалова напълно съзнава, че тялото на актьора е важен инструмент за изграждане на образа. Тя не се страхува да отиде в крайности и го прави с необходимото чувство за хумор. Това е белег за професионализъм. Искрено ѝ желая успех.

Въпросите зададе Людмила Еленкова

Прочетете още

Ane

Камелия Панайотова: Да бягаме от образа на жестокия, на отвратения, на неспособния да покаже съчувствие!

Говорим с младата българска авторка Камелия Панайотова  Тя е едва на 24, но името ù нашумя със стихосбирката „Човекът, който …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...