Начало / Интервюта / Захари Карабашлиев: Политиците внушават. Писателите трябва да разказват и вълнуват

Захари Карабашлиев: Политиците внушават. Писателите трябва да разказват и вълнуват

„Опашката“ е роман за атрофията на човешкото на фона на един израждащ се свят

zahari_karabashliev

За поредна седмица романът на Захари Карабашлиев „Опашката“ зае първо място в класацията за художествена литература на „Хеликон“. Освен че разказва една болезнена антитутопия за времето на нова пандемия, с хаотични протести и задкулисна политика, тази книга блестящо иронизира нашенеца, който се бори със своите демони вкъщи, докато пак е на опашката на Историята. Да се смеем или да страдаме с него − това искахме да разберем от писателя Захари Карабашлиев.

– Господин Карабашлиев, още в романа си „18 % сиво“ заложихте идеята, че „сърцето е животно“. Кое ви накара да я развиете по този краен начин в „Опашката“?

– Нямам представа. Най-вероятно импулса да търся нещо различно във всяка следваща своя книга, да търся границите…

– Въпреки кафкианския мотив за жена с опашка, книгата ви разгръща тежка социална картина на фона на протести и избори. Нарочно ли не изразявате конкретна политическа позиция?   

– Моята позиция е позицията на хуманизма. Тя е често несъвместима с политическите вечно менящи се жалони, както и с партийното поведение и дисциплина :) Така съм устроен.

– Откъде идва проблемът − че главната героиня игнорира опашката си, а нейният мъж я драматизира?   

– Тя (Невена) просто не вижда опашката си като проблем. Това е проблем за Павел, както и за всички останали. И оттам идва конфликтът.

– Ако Павел е събирателна фигура на писателя − интелектуалец, не е ли тъжно, че той е толкова манипулируем, че се оказва по-голям мутант, отколкото жена му с опашка?

– Не знам дали е събирателен образ на интелектуалеца, по-скоро е човек като всички останали. Можеше да е и счетоводител или хирург. Той е герой в тази история и съм изследвал неговото поведение, влязъл съм в неговото съзнание, стремежи и болка… просто познавам неговия свят по-добре от този на счетоводителите или лекарите.

– Защо напоследък болката започна да придава стойност на живота ни?

– Болката е най-категорично напомняне, че сме от плът, която боли, и кръв, която се пролива, че сме материални, че животът ни е крехък и кратък… У нас се отрича (освен всичко останало) и наличието на проблем с различността. За огромен сегмент от населението ни — жената още не е “като човека”, малцинствата са обект на омраза, страх и присмех.

– Една журналистка ви обвини, че сте заимствали идеята за „Опашката“ от руския  филм „Зоология“. Как ще отговорите? 

– Нелепо е да отговарям на този въпрос и да го легитимирам. Утре някой ще реши да ме обвини, че съм задигнал идеята за опашката от “Жената-котка”, от скандинавската митология, славянския фолклор, или от изображенията на египетските пирамиди.

Уроборос – змията, захапала опашката си, символизира цикличността, и сюжетът ви затваря събитията в кръг, от който сякаш няма измъкване. Това ли искате да внушите?  

– Не искам да внушавам каквото и да е — това би било спекулативно и “намамено”. Опитал съм да разкажа една история — тя трябва да вълнува, да замисля, да увлича, да те гневи и разсмива, да те разнежва и ядосва.

Не е задача на писателя да “внушава”. Политиците внушават.

Писателите трябва да умеят да разказват и вълнуват.

Интервю на Людмила Еленкова

Прочетете още

470152694_8742006589168055_80711928479335819_n

Петър Павлов за своята „Ти“: „Без картини книгата щеше да е като къща без стени”

Дебютното заглавие редува текстове и стихове Изкушението да пише така е проникнало в кръвта на …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...