Начало / Критика / Колкото повече са отговорите, толкова повече са въпросите

Колкото повече са отговорите, толкова повече са въпросите

neprekasnata_liniaЮлия ПЕТКОВА

Людмила Улицка и нейната жизнеутвърждаваща „Непрекъсната линия

Женя, героинята в повестта „Непрекъсната линия”, е одухотворена жена с академично образование, две деца и няколко мъже, които пробягват през живота ù като сенки. С име е удостоен само последният, Кирил, може би най-плътният мъжки образ в книгата, който помага на Женя да се върне в собствените си очертания, след като съдбата прави злополучен опит да я съкруши. И я превръща в болен кристал

Повестта започва с безмилостен разказ, в който има „фатална”, но измислена катастрофа, и завършва със съвсем истинска катастрофа, която сякаш рестартира живота на героинята. Преди да стигне дотам обаче, животът я среща с различни лица на човешката лудост. С безумни амбиции, неверни съпрузи и влюбени в тях малолетни момичета. С инфантилни руски девойки, паднали в мрежата на изтънчени сутеньори в Швейцария. Със забележителната Ана Вениаминовна, преподавала 50 години поезия, но така и не посмяла да твори… Със самотни женици като Лиля, чието единствено спасение е шансът да служат на някого.

Това не беше живот, а зла карикатура, омагьосано огледало, в което всичко хубаво, просто, естествено и нормално отпреди беше подменено с издевателска, грозна недъгавост.

Линейността на разказа е условна, отделните глави в книгата представят сцени от живота на Женя, късчета от делника, напомнящи натрошен пъзел, който никога вече няма да се подреди. Героите блуждаят в невидими за другите светове, но при челния сблъсък с реалността остава горчива утайка от пустота, която се усеща като  трептенето на телевизионен монитор… На самата Женя ù се налага да се упражнява в „нравствена самодейност” − особено в историите с брата Юрочка и с изискания наркоман Мишел, който я увещава да напише сценарий за документален филм с проститутки по време на гурбет:

Такъв кучешки живот. Такава жалка лъжа. А истината е още по-жалка. Но на Мишел му се искаше приказка. Градски романс. Мелодрама за бедни. Въплътената мечта на всички момичета по света – простодушни, алчни, глупавки, добри, жестоки, измамени.

Ако встъпителният разказ с опашатата лъжа („Диана”) е най-шокиращ за състрадателната Женя, а премеждието в последния разказ („Изкуството да живееш”) носи така неочаквано умиротворение за поне две жени, то „Щастлив случай” е най-забавната и иронична част, с подчертано свежи характерологични щрихи:

„Женя и преди беше работила с чужденци и си беше създала определен стереотип за скования англичанин, любезния французин и простоватия немец. Този швейцарец беше доста французест, синеок, с мургаво-розовия тен на запален скиор. И приличаше на Ален Делон. Излъчваше весела и донякъде хаотична енергия…”

И какво излиза: изкуството да живееш е в умението да съпреживяваш, да абсорбираш ежедневната драма с лекота. (С чаша портвайн е някак по-лесно). Излиза, че в споделените лъжи се съдържа онова количество истина, което разумът не може да смели, а животът не може да понесе. Улицка е права − тази книга, посветена на лъжата, на сърцатата и целителна самозаблуда, е по-правдива от всичко, което е писала досега. Пък и кой не обича уюта на своята си, самовъобразена действителност?

Прочетете още

4652043

Людмила Улицкая: Злостната критика е по-полезна от ласкателствата

Людмила Улицкая – лауреат на литературните награди „Голямата книга“ и „Руски Букър“, тази година навърши …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...