Преди няколко години стартира проектът „Hogarth Shakespeare“, в който световно признати писатели преразказват със собствен почерк произведенията на Шекспир, а последното издание от поредицата е безсрамно комерсиално, отбелязва Гардиън. От мрачната корица до анонсите, че това е новият трилър на криминален автор номер 1 Ю Несбьо – всичко показва стремеж познатата история да излезе от прашните сцени на театрите.
Единственият коментар на самия Несбьо пък е кратък – че пиесата представлява трилър за борба за власт в стил ноар, който се заиграва с най-мрачните и параноични кътчета на човешкото съзнание. Изглежда почитателите на Ю Несбьо ще са доволни от новата му творба, но тъй като е адаптация на „Макбет“, очакванията към нея са големи.
Норвежецът ситуира действието в мрачен индустриален град в Шотландия, където смогът е не само реален, но и морален и притиска жителите му. Дънкан е идеалист от висшата класа, който се ангажира за прочисти улиците и повишава Макбет до ръководител на звеното за борба с организираната престъпност. Макбет сякаш е перфектен за тази задача, тъй като е бивш наркоман, сирак, който познава криминалния свят отвътре. Книгата напомня силно на пиесата, но нещата приемат неочакван обрат с включването на сериозна пратка наркотици.
Несбьо предлага съвременен прочит на класическата пиеса, който не се отличава твърде много от романите му за алкохолизирания детектив Хари Хуле. А за читателите 500-те страници може да се сторят прекалено много, особено предвид ясната и очаквана конфронтация между Макбет и Макдъф, който в съвременния прочит е наречен просто Дъф. Прозата на Несбьо се колебае между реалистичното писане и поетичността, закодирана в оригиналната шекспирова творба. Но той има куража да вложи много от стила си и по този начин да придаде оригиналност на добре познатите персонажи, отбелязват от английското издание.
Сред останалите произведения на Шекспир, пренаписани от съвременни автори, са „Бурята“ от Маргарет Атууд, „Венецианският търговец“ на Хауърд Джейкъбсън, „Хамлет“ на Джилиан Флин, „Отело“ на Трейси Шевалие.