Начало / Колонката на... / Ценностна система

Ценностна система

Николай ФЕНЕРСКИ

xxxIMG_20171107_144600-300x225-1-300x225-1-1.jpgMic_.TDAAQZxrTX-300x225-1-1.jpg,Mic_.v0ZY8D2Kol-300x225-1-300x225-1-300x225.jpg.pagespeed.ic.XIMxRG49DIКогато съм подозрителен към някоя книга, не я чета. Доверявам се на инстинкта си и почти никога не греша. Но има случаи когато се колебая и тогава на помощ идва филмовата версия, която ми отнема само час и половина. Така стана и в този случай с „Човек на име Уве“. Скандинавската нова литературна вълна е много политкоректна, мултикулти и програмна за новите ценности, там я няма балканската психологическа съпротива, онези открехнати общества, опитват се да ни кажат либералите днес, са много по-напред от нас именно заради своето мислене, а ние сме изостанали, природата ни е такава, дивашка, натурално по-тъпи сме от шведи, норвежци, датчани и финландци. Само че има една подробност, когато по нашите земи е имало цивилизация, сгради, градове с канализации, хора с красиво облекло няколко хиляди години пр. н. е., по земите на скандинавците са върлували космати същества, навлечени в кожи и живеещи в землянки. Уточнявам този исторически факт, за да припомня, че в еволюцията няма прескоци, нещата следват едно след друго неизменно. И ако на юг цивилизацията е поела в една посока, а на север в друга, за това са виновни климатичните условия и културните наслагвания.

Но е нелепо да се твърди, че северната европейска цивилизация е по-развита, по-напреднала и по-хуманна от южната. Познавам читатели и почитатели на Фредрик Бакман, те се захласват по неговата „топлина и човечност“, но за мен това са само писателски трикове и съсредоточаване върху злободневни теми. Може ли да си избира за герои все хора от т. нар. „уязвими групи“ и на тази основа да гради своята затрогваща емоционалност? Че това е прозрачна спекула. Литературата не е натъкмяване и уйдурдисване по теми, които обществото „трябва“ да обговаря. Ето ви го отговорът откъде дойде възходът на скандинавската литература − като твърде либерална по въпросите за сексуалността тя се вписа много точно в съвременните тенденции. Мисля, че тези тенденции са резултат от хипи движението през 60-те години на ХХ век, децата на „свободната любов“ (иначе казано – копелетата) продължават делото на родителите си, но това е друга тема.

Уве не е човек с предразсъдъци, а най-обикновен швед, който обича машините, държи на високото качество в строителството и иска всички да спазват правилата. От балканска гледна точка е доста ограничен човек, от онези, които не биха преминали на червен светофар, дори да виждат, че улицата е пуста и в двете посоки. Ако Уве попадне в Истанбул или Солун, ще се побърка. В началото писателят държи той да ни стане симпатичен. Добре, щом така трябва, харесваме го. Присмиваме се на неговото маниашко желание винаги да следва инструкциите, да проверява вратите на целия квартал и да прави забележки на всички останали. И после какво следва? Една политкоректна и мултикултурна предвидимост – нанасят се нови съседи, жената е иранка, до края на филма ще стане първа приятелка на Уве. Той не е расист, нито националист. Той е темерут поради една много лична причина, която разбираме от неговия разказ пред иранката. С жена си претърпяват автобусна катастрофа в Испания. Тя губи детето, което чакат и остава прикована към инвалидна количка. (Простете, че написах „инвалидна“, тази дума е от забранените вече.) Но великата скандинавска душа на Уве продължава да ни се разкрива – голяма част от неговия живот по-късно преминава в борба срещу институциите, за да може жена му да започне работа. Сам с двете си ръце в един дъжд сковава рампата за достъп на количката в училището, където жена му става учителка. Уве е не обикновен темерут. Уве е предшественикът, пионерът на съвременните НПО, които воюват за равни права и интегрираност на хората „в неравностойно социално положение“. (Ето, мога да използвам и новата терминология.)

И за капак на всичко Уве ни е показан докрай толерантен чрез една второстепенна случка. Ученикът на жената на Уве, който се запознава с Уве, довежда при него свой приятел, също емигрант от арабски произход. Емигрантът е „педал“, както го нарича Уве, но след това бързо се поправя – от гей хората е. И освен това е съобщил на своя баща, че е от гей хората, бащата не изпаднал във възторг и гей човекът няма къде да спи, затова дошли при Уве, защото знаели, че при него има място, живее сам, а жена му била много мила и отзивчива, когато била жива. Уве приютява гей човека, както можете да се досетите. Виждате ли, изобщо не е ограничен той, а е цяло богатство този тъй човечен тип. Той не само няма нищо против имигрантите и хомосексуалистите, той им помага и ги обича. Както трябва да се научим да ги обичаме и ние, това ни казва Бакман.

И тук ще извикам като героя на Вапцаров, когато гледа холивудската боза в стихотворението „Кино“ − „Къде е тука нашата съдба? Къде е драмата? Къде съм аз? Кажете!“ Наистина не разбирам защо трябва да бъда принуден да се вълнувам от съдбата на жената в инвалидната количка, от съдбата на гея или от съдбата на самия Уве. Нали живеем в свободен свят, защо трябва да мислим или вършим нещо по принуда? И защо, в края на краищата, вкараха толкова много идеология в книгите? Фредрик Бакман може и да се струва добър писател на милиони читатели, но нещо в идеите му ме притеснява. И това е самото им присъствие. Ценностната система на нашето време съдържа и други стълбове, различни от феминизма, мултикултурализма и джендъризма. И примерът с шведския писател никак не е изолиран или единичен, напротив, масов е. Само отворете някоя статистика за раздадените литературни награди у нас през последните години и забележете колко от тях са дадени на произведения със съмнителна стойност, но с „правилна“ идеология. Идеологията няма място в изкуството. Тя го убива. Вън идеологията от литературата!

Прочетете още

xxxphpqhkwvk_559x345-300x185.jpgMic_.utXdj7vAI2-300x185.jpg,Mic_.bQdu7GjFPB-300x185.jpg.pagespeed.ic.K_ivkz6GJX

Изоставаме

Николай ФЕНЕРСКИ Когато говорим за Деня на будителите, отново става въпрос за все същата стара …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...