Начало / Критика / „За кожата на една врата“ – вход свободен

„За кожата на една врата“ – вход свободен

208449_b

Людмила Еленкова

Струва си човек да мине и през задния вход на клуб, в който се позиционира „Пощенска кутия за приказки“, за да чуе на живо разказа „За кожата на една врата“, а после да си купи едноименния сборник. Не познавам автора Николай Хашъмов – Хъшо, освен да предположа роднинска връзка с големия актьор от близкото минало – Сава Хашъмов. Не че е от значение кой стои зад една книга, а тук, както в много български дебюти, случаят те сварва неподготвен. За едно леко, но личи си – премислено писане. За девет разказа, извадени като от филм ноар, на който липсва лошотията, остава само атмосферата. Дори заглавията им вещаят гримаса при апокалипсис, с полъх на следвоенно време, оказало се не съвсем мирно, защото ние живеем в него.

Първият разказ – „За кожата на една врата“ едва ли търси Ален Делон от „За кожата на един полицай“, нито „Москвичиада“ препраща към „Дяволиада“ на Булгаков, „Кренвиршът на нашето недоволство“ е само опрян на Стайнбек, „Доня Сесилия и градината в полунощ“ би могла да е по роман на Жоржи Амаду или по латино сериал от български телевизор, а към „Медальон с форма на звезда“ си пуснете песента „Кутия с форма на сърце“ на Нирвана, за да видите най-сладкия призрак.

И така, произволното сходство между познати неща често ражда добра литература. Освен нов прочит, тя носи ефекта на виц, смисъла на нещо с неочакван край, което предполага той да е отворен. IMG_20170726_213725Привидната същност на героите става измамна, а читателят се плесва по челото, когато се озове в ролята на съучастник, на изкушен от забраненото, на цензор на историята или просто на щастлив идиот.

Сборникът „За кожата на една врата“ е илюстриран от художника Тихомир Витков. Неговите графики идеално се вписват в „интериора“ и духа на Вратата. Те са ключалки, които допускат всяко необременено от миналото, свободолюбиво око. Ако ви мързи да четете текста, вижте тях – заслужават си!

Прочетете още

rpt

Паулина Георгиева: „Съвременният човек е изключил сензора на мярката“

Отвръщаме очи и запушваме уши, описва реакциите ни писателката Първо беше „Симулацията“ – книга, в …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...