Начало / Критика / „Петдесет нюанса освободени” – беззащитната красавица и принцът на бял самолет

„Петдесет нюанса освободени” – беззащитната красавица и принцът на бял самолет

 

ил.1.нюанси
Изображение: IMDb

 

Кристина Цонева

С риск да съм поредната, която „не разбира новостите и свободата” в литературата и киното, трейлърът на третия филм от поредицата на Ел Джеймс – „Петдесет нюанса освободени”, идва малко в повече.

Първоначалното ми мнение за книгата беше, че е поносима. Дори полезна за книжния пазар. Да, не е нищо особено в литературен план, няма кой знае какъв сюжет или литературни похвати, но пък показва неограниченост в гледната точка. Вече говорим свободно за нещата, които харесваме и за тези, които ни притесняват. Страхотно, признак на еманципацията. Границите се отварят, трябва и представите ни за живота да не изостават.

До тук нищо против поредицата. Новата „мода” в литературата. Периодично се появява такава вълна, нормално е. Третият филм, респективно книгата, обаче отиват много по-далеч от освободеността (да, препратката е умишлена). Трейлърът, пуснат в Ютюб от норвежкия таблоид „Dagblaget”, не съдържа нищо от изброените. Той показва само кадри на съвременна Дисни принцеса с класическия принц на бял кон. Само че принцът идва със собствен бял самолет. И докато принцесите на Дисни, с които пораснахме, бяха поне спасявани от нещо наистина опасно – змей, зла мащеха, магьосник и прочие, то прекрасната Анастейша претендира да е ерудирана и самостоятелна − продукт на тази еманципация, а единствените ѝ думи в краткия трейлър са: „не мога да повярвам, че имам този живот с теб”. Репликите, които би трябвало да чуем като любовни, включват още: „- Всичко това е твое? – удивлява се тя. – Не, наше е! Нищо от това нямаше смисъл преди теб…” – отговаря той. ил.2.нюанси

Чудесно, сега любовта придава нов блясък на парите. Мисля, че това е преломен момент. Често сме гледали холивудски истории, в които парите придават блясък на любовта. Една яхта може да бъде перфектният бонус към споделените чувсвтва, а тук те самите допълват имуществото. Крисчън и Анастейша са освободени от към желанията си, чудесно. Влюбват се един в друг, още по-хубаво. Той е красив и богат, тя чаровна и „интелигентна”, това е почти задължителна подправка. Досега обаче тя беше само нюанс на историята, щипка задоволеност, за да не привлече нещо друго вниманието ни. А тук явно ще е основата на „приказката”.

Да, най-вероятно филмът не показва само това. Любимата двойка (за съжаление) на почти цяло поколение най-после се жени и очаква потомство. Тъжно е, че точно тези моменти са подбрани неслучайно за трейлъра. Днес именно такива кадри продават. „Приказка, стара колкото света”, както се пее в „Красавицата и звярът“, образ на мечтата, която всяка девойка има – споделена любов и охолен живот. Не е чудно, че моделът работи. Архетипите на Юнг действат без да усещаме, тъй като са налагани от поколения в подсъзнанието ни. А този е навсякъде около нас. Лошото е, че сме поколение, при което първичното започва да преобладава над културата. Доста изкривен продукт на еманципацията и свободните граници.

Прочетете още

snimka(2)

Весела Ангелова: В големия Уолт Дисни винаги остава и детето Уолт

Разговор за биографията на славния кинаджия с нейния преводач Избрахме необичаен начин – с цитат, …