Начало / Критика / „Петдесет нюанса освободени” – беззащитната красавица и принцът на бял самолет

„Петдесет нюанса освободени” – беззащитната красавица и принцът на бял самолет

 

ил.1.нюанси
Изображение: IMDb

 

Кристина Цонева

С риск да съм поредната, която „не разбира новостите и свободата” в литературата и киното, трейлърът на третия филм от поредицата на Ел Джеймс – „Петдесет нюанса освободени”, идва малко в повече.

Първоначалното ми мнение за книгата беше, че е поносима. Дори полезна за книжния пазар. Да, не е нищо особено в литературен план, няма кой знае какъв сюжет или литературни похвати, но пък показва неограниченост в гледната точка. Вече говорим свободно за нещата, които харесваме и за тези, които ни притесняват. Страхотно, признак на еманципацията. Границите се отварят, трябва и представите ни за живота да не изостават.

До тук нищо против поредицата. Новата „мода” в литературата. Периодично се появява такава вълна, нормално е. Третият филм, респективно книгата, обаче отиват много по-далеч от освободеността (да, препратката е умишлена). Трейлърът, пуснат в Ютюб от норвежкия таблоид „Dagblaget”, не съдържа нищо от изброените. Той показва само кадри на съвременна Дисни принцеса с класическия принц на бял кон. Само че принцът идва със собствен бял самолет. И докато принцесите на Дисни, с които пораснахме, бяха поне спасявани от нещо наистина опасно – змей, зла мащеха, магьосник и прочие, то прекрасната Анастейша претендира да е ерудирана и самостоятелна − продукт на тази еманципация, а единствените ѝ думи в краткия трейлър са: „не мога да повярвам, че имам този живот с теб”. Репликите, които би трябвало да чуем като любовни, включват още: „- Всичко това е твое? – удивлява се тя. – Не, наше е! Нищо от това нямаше смисъл преди теб…” – отговаря той. ил.2.нюанси

Чудесно, сега любовта придава нов блясък на парите. Мисля, че това е преломен момент. Често сме гледали холивудски истории, в които парите придават блясък на любовта. Една яхта може да бъде перфектният бонус към споделените чувсвтва, а тук те самите допълват имуществото. Крисчън и Анастейша са освободени от към желанията си, чудесно. Влюбват се един в друг, още по-хубаво. Той е красив и богат, тя чаровна и „интелигентна”, това е почти задължителна подправка. Досега обаче тя беше само нюанс на историята, щипка задоволеност, за да не привлече нещо друго вниманието ни. А тук явно ще е основата на „приказката”.

Да, най-вероятно филмът не показва само това. Любимата двойка (за съжаление) на почти цяло поколение най-после се жени и очаква потомство. Тъжно е, че точно тези моменти са подбрани неслучайно за трейлъра. Днес именно такива кадри продават. „Приказка, стара колкото света”, както се пее в „Красавицата и звярът“, образ на мечтата, която всяка девойка има – споделена любов и охолен живот. Не е чудно, че моделът работи. Архетипите на Юнг действат без да усещаме, тъй като са налагани от поколения в подсъзнанието ни. А този е навсякъде около нас. Лошото е, че сме поколение, при което първичното започва да преобладава над културата. Доста изкривен продукт на еманципацията и свободните граници.

Прочетете още

snimka(2)

Весела Ангелова: В големия Уолт Дисни винаги остава и детето Уолт

Разговор за биографията на славния кинаджия с нейния преводач Избрахме необичаен начин – с цитат, …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...