Питър Мей е автор на наскоро излезлия у нас роман „Черната къща“ − психологически трилър и първа част от трилогията за остров Луис, от която предстоят още две − „Човекът от остров Луис“ и „Шахматните фигури“.
Предлагаме ви разказа на шотландския автор за третата, последна книга, както и за живота му във Франция, също какво е да пишеш за Китай и за неговия път като писател.
„Това е нещо, което всъщност се е случило през 50-те години на остров Луис“, казва Мей. „Едно езеро е изчезнало през нощта и изглежда, че никой не можел да обясни защо. Събитието предизвикало огромен интерес сред журналистите, които идвали от Лондон, както и сред хората от телевизията. Имало много спекулации относно случилото се, например, че е паднал метеорит и изпарил водата, както и всякакви други приказни истории. Накрая се разбрало, че било необикновен геоложки феномен, който е рядък, но се случва. Това беше дар, пресушаването на езерото и появяването на един самолет, който беше изчезнал и трябваше да си остане изчезнал“.
Така започва пътешествието в миналото на Фин Маклауд, докато той се опитва да намери начин да живее с грешките от младостта и да създаде бъдеще със своята любима от детските си години, и със сина си, който е открил съвсем наскоро.
Кариерата на Питър Мей започва по-рано от тази на повечето писатели. Роденият в Глазгоу автор написва първата си книга в много ранна възраст.
“Баща ми беше учител по английски език. Той ме научи да чета и пиша на основно ниво още преди да започна училище“, казва той. „Може да се каже, че бях на четири години, когато написах първата си книга. Наскоро я намерих в кутия на тавана, сканирах я и я събрах в малък пакет в Ютюб . Дълга е шест страници, със седем или осем думи на страница. Просто съм писал истории през целия си живот.“
Написването на тези истории е отвело Мей от награждаван журналист до сценарист и редактор на сценарии за Take The High Road, и съсценарист и продуцент на „Масhair“, сапунена опера на галски (бел. изчезнал келтски език), която била излъчвана по шотландската телевизия през 90-те години. С „Масhаir“ Мей прекарвал по пет месеца в година, като за пет години на Хебридския архипелаг в Шотландия създал 99 епизода от сериала. По това време той не мислел да пише за островите, а вече бил започнал успешната криминална поредица в Китай, въпреки че натоварването да създаваш сапунен сериал означавало, че писането на романи трябва да остане на заден план за известно време.
“По това време бях спрял писането напълно“, казва той. „Бях съсредоточен изцяло върху сериала, и не пишех изобщо. По някакъв странен начин тази почивка беше хубаво нещо. Сякаш позволи на извора да се напълни отново. Работата върху сапунен сериал в продължение на много години те пресушава.
Когато сериалът свършил, Мей продължил с поредицата криминални романи, базирани в Китай. „В продължение на десет години фокусът ми беше върху Китай“, казва той. „Прекарвах много време там, проучвайки, развивайки и пишейки китайските трилъри. Чак когато приключих с това, а тогава се бях преместил от Шотландия във Франция, някак си погледнах назад и си дадох равносметка. Снимането на Хебридите беше изключително интензивен и напрегнат период от живота ми. Но от дистанцията на времето си помислих, че ще бъде страхотно място за една тъмна криминална история“.
Книгите за остров Луис не бяха замислени като трилогия. Всъщност, „Черната къща“ , първата от поредицата, беше създадена като самостоятелен трилър.
Първоначално ръкописът на Мей е отхвърлен от всички големи издателства на криминални романи в Обединеното кралство и той се отказал да я публикува. Едва когато френският му издател прочел книгата и се влюбил в нея, се намерил и британски издател. Заради успеха ù и двете издателства поискали тя да стане поредица. Нещото, което Мей неохотно се опитвал да обясни, е, че Хебридските острови не били точното място, където може да се укрие убийство. Стигнало се до компромисен вариант, при който авторът се съгласил да напише трилогия, която завършва с „Шахматните фигури“.
Връзките на Мей с островите продължават с издаването на „Hebrides”, един прекрасен и много личен пътепис с изключителни фотографии, предоставени от Дейвид Уилсън. Следващият му роман, Entry Island, е разделен между Хебридите по време на гоненията на неговите жители през 19-ти век и съвременен Квебек.
Въпреки своя успех с шотландската си трилогия, Мей не се възприема като част от гилдията на шотландските писатели на криминални романи.
„Защото живеех във Франция, пишех за Китай, защото съм писал поредица във Франция, по някакъв начин чувствах дистанция, като че ли бях отделен от шотландската среда. Според мен беше добре от Франция да видя Шотландия и то в друга перспектива. Вероятно никога нямаше да пиша за Шотландия, ако бях останал там. Определено има предимство в това да бъдеш крачка надалеч и да погледнеш назад“.
Източник: The List
превод: Мира Шополова, „Хеликон-Витоша“