Над 200 милиона американци искат да публикуват поне една книга през живота си. Вероника Рот е сред малцината, които наистина го постигат. Наскоро тя сподели за сп. „Ентъртейнмънт“ какво всъщност стои зад този успех – информация, която би била полезна за всеки, на когото идеята за книга не е чужда.
Моменталният успех отнема време
Вероятното първото нещо, което сте научили за Вероника Рот, е, че тя завърша първата си книга „Дивергенти“ по време на зимната ваканция в последната си колежанска година. Първата част от последвалата трилогия се превръща в бестселър с 30 милиона продадени копия през 2015 г.
На пръв поглед изглежда, че Рот просто е седнала на компютъра, написала е история и в нея са се влюбили всички, което пък моментално е циментирало мястото й на литературния небосклон. А всъщност интересът на Рот към писането започва още на 12 години. Това, което изглежда като моментален успех, е всъщност кулминация на 10-годишна подготовка и практика. Но дори и тогава изникват непредвидени обстоятелства. Първият ръкопис е моментално отхвърлен, а дори и след като подписва договор за издаване на книгата, тя трябва да пренапише отделни части.
Обичайте процеса, не резултата
Рот предупреждава, че писането, ръководено от желание, различно от това да разкажеш история, ще доведе до провал. „Не съм толкова фокусирана върху това как да публикувам, а върху това как да направя написаното от мен по-интересно“, споделя тя. Рот превръща в своя мотивация състезанието със самата себе си: „Писането означава да израстваш, да се изправяш пред предизвикателства и да се променяш. Без тези неща няма наслада“. Тя не представя процеса в романтична светлина, а с готовност признава за трудностите, които носят критиката и отхвърлянето на идеите. Но казва, че това е жизнено важно за писателя, защото му помага да съзрее.
Приемете хаоса на креативността
От къде идват идеите и креативността си остава мистерия. Но този въпрос не престава да вълнува всички. Рот разкрива, че е силно повлияна от любопитството. „Оставям се да се изгубя в Уикипедия. Когато чета нещо интересно в медиите, си водя бележки“. А записването на идеите й позволява да осъзнае в какво биха могли да се превърнат –в концепция за книга, за разказ или в нещо напълно неясно. След това Рот прави „всичко необходимо“, за да завърши историята, включително редакция, рязане, дописване, разместване, писане в различни части на денонощието. Често тя се шегува, че единствената й реална техника за писане е отчаянието.
Писателят е един от елементите, които създават книгата
„Работата ми е да напиша най-добрата книга, на която съм способна. Но има много други хора, които работят за това тази книга да види бял свят и да е успешна“, казва Рот и обяснява кои са всички тези хора.
Агент – помага ръкописът да придобие основна форма, преди изобщо да стигне до издателя
Редактор – заедно с агента помага на автора да развие историята; често играе роля на свръзка между писателя и хората в издателството
Коректор – уверява се, че всичко с граматиката и пунктуацията е наред; често той следи за последователността, консистентността между главите, както и между книгите от една поредица
Страньор – форматира книгата и нанася корекциите, които се правят по нея
Дизайнер – създава корицата, следи за вътрешния дизайн на страниците и главите; от него до голяма степен зависи първоначалното желание на читателя да грабне книгата
Търговец – предлага книгата на търговците на дребно, за да я заредят те в магазините си
Маркетинг – уверява се, че хората са чули за книгата и любопитството на читателите е подразнено
Рот включва допълнителни хора в екипа, работещи по направление финанси, аудио варианти, чуждестранни права, разпространение в библиотеките. Докато писателят е искрата, която запалва огъня, допълнителни фактори го поддържат.
Интернет крие отговори
Публикуването на книга е непозната задача за повечето хора и без насоки може да е обезсърчаващо. Но все пак Рот съветва да се избягват тревогите, тъй като помощта е само на няколко клика разстояние. „Google е прекрасен източник и крие отговори на всички въпроси, свързани с публикуването”. Съветът й е прост и интуитивен, а целта му е да се разберат механизмите на книгоиздаването. Рот хвали много информация, налична в блогове, форуми и статии, където се намират отговори на въпроси като „Защо се нуждая от агент?”, „Как да си намеря агент?”, „Къде да предложа творбата си?” и други, често задавани от прохождащите пистели. Проучването е част от пътешествието – в тази практика Рот инвестира достатъчно, за да се възнагради с най-добрия шанс за успех.