Начало / Критика / „Каквото ти принадлежи“ – дълбоко интимният дебют на Гарт Грийнуел

„Каквото ти принадлежи“ – дълбоко интимният дебют на Гарт Грийнуел

Виктория Алберт – „Хеликон Витоша“

202705_b

Една налудничава жажда. Един копнеж по това, което „нормалните“ наричат табу. С новелата „Митко“ (2010) и последвалият роман „Каквото ти принадлежи“ американският автор Гарт Грийнуел разкрива на читателя звука от най-тънките струни на човешката чувствителност. А какво може да разчувства човек повече от трагична любовна история?

Каквото ти принадлежи“ разказва за онези любови, които могат да разбият сърцето ти, да те разплачат, да те върнат в реалността и накрая, потънал в собствената си морбидност, да си кажеш, че все пак си получил точно това, което ти принадлежи. А всичко изглежда толкова обикновено – отегчен от българската есен, американец и преподавател в американския колеж, разхождайки се около НДК, чува глас. Този глас предстои да преобърне живота му… целия му живот. Гласът на Митко – онзи вълшебен момент, когато разбираш, че повече нищо няма да е каквото е било до сега.

Митко. Момчето, което повишава глас там, където другите хора рядко го правят. Момчето, което някога е обичало и е било обичано, но сега продава тялото си в софийските обществени тоалетни. И да, именно в него се влюбва американският преподавател. От този един-единствен миг на среща в градската тоалетна се преплитат двата фатално различни живота на двама нещастни, но по-живи от всякога човека. Тук се губят представите за пространство, време, както и за това какво е „редно“ или „нередно“. И повече никой не може да се върна назад, нито да забрави.

Романът проследява не само една любовна история, но и живот на чужденец в България. Пришълец – той винаги ще е чуждият и България винаги ще му е чужда. С премерени думи, без да се стига до крайност в гледната точка на автора, творбата описва както хубавите места, така и неприятните. Чужденецът бива въвлечен в манипулация и изнудване от един младеж, изгубил преждевременно посоката си, изгубил се в тъмната страна на града и останал невидим за обществото.

Грийнуел е постигнал това, което литературните критици наричат шедьовър. Поставени са паралели между два свята – детинските представи на един американец, роден в земите на Юга, миналото, което отрича и осъжда строго хомосексуалните връзки, и този на настоящият момент, който е обримчен в порочен кръг от страдание, съжаление, страст, невъзможна любов и една неизлечима болест. Спасението е някъде там, в бъдещето, където: „Това е животът, който има значение, истинският живот, който ни освобождава от самите нас.“

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...