Начало / Автори / Велики писатели за силата на музиката

Велики писатели за силата на музиката

Isolated open bookСпоред Игор Стравински музиката е най-добрият начин за прекарване на времето. „Музиката е звукът на вълните на душата“, прекрасно заключава съвременният американски артист Морли. Психолозите изучават причините зад феномена създаването на музика да влияе най-благотворно на мозъка от всяка друга активност, а слушането ù да му носи истинска наслада. Но преди всичко музиката изразява човешката ни душевност и е проява на нашата хуманна същност – нещо, което Карл Сейгън знае, когато изпраща Златната плоча в Космоса с представителни за нашата цивилизация творби.

А ето и красивите разсъждения за силата на музиката на някои от най-великите писатели, събрани от www.brainpickings.org.

Сюзан Зонтаг

Зонтаг прекарва по-голяма част от съзнателния си живот, четейки между 8 и 10 часа на ден, но не по-малко от 4. Голямата ù любов към литературата е съразмерна на тази към музиката. В дневник, разкриващ младата Зонтаг и мислите ù за израстването, изкуството, брака, четиримата души, които всеки велик писател трябва да бъде и задълженията ù като човек в 20-те си години, на 15 години тя е написала:

„Музиката е най-изумителното, най-живото от всички изкуства – най-абстрактното, най-перфектното и най-чистото, както и най-чувственото. Слушам я с тялото си и то е, което ме боли в отговор на страстта и патоса, въплътени в музиката“.

Кърт Вонегът

В своя последен сборник от есета „A Man Without a Country“ – източник на неговата дълбока мъдрост за оформянето на историите – Кърт Вонегът пише, че музиката е над всичко, че за него струва повече от всичко живо. Той синтезира емоциите си в концентрираното с горчивина:

„Ако някога умра, Господи, нека това бъде моя епитафия:

Единственото доказателство, от което се нуждаеше,

За съществуването на Господ,

Беше музиката.“

Една Сент-Винсънт Милей

Поетесата Сент-Винсънт Милей има сходна позиция. Съхранени са нейни писма, които ни разкриват какво е за нея да си анархист, уважението ù към майка ù, вълнуващи любовни писма, както и писмо до приятел, в което 28-годишната Една пише:

„Мога да изсвиря с уста почти цялата Пета симфония. Тя отговаря на всички мои въпроси, тя е благородна, силна, тя е зелени пасища и спокойни води за душата ми. Без музика бих пожелала смъртта. Дори поезията не е толкова важна за мен. Понякога усещам, че пръстите ми търсят пианото и няма да прекарам още една зима без него. Снощи свирих около 2 часа – за първи път от година. И осъзнах, че не всичко е загубено – ако се стегна, ще си го върна. Не са ли хората прекалено мързеливи? 10 години забравям това, което с любов съм учила за музиката. А Бах ми е останал, никога не съм го забравяла. Не знам защо винаги толкова съм го обичала, като изключим това, че е така чист, безмилостен и нетленен – като принципите на геометрията“.

Фридрих Ницше

Никой не е описвал жизнената сила на музиката по по-необикновен начин от Фридрих Ницше. В афоризъм, включен в „Залезът на кумирите“, той прокламира: „Без музика животът би бил грешка.“ Смисълът на това твърдение е да се обясни живителната сила на музиката – теза, която Ницше излага и в автобиографията си, и още:

„Господ ни е дал музиката, защото чрез нея се извисяваме. Музиката обединява всички качества – може да ни възвиси, да ни развесели, да пречупи и най-твърдото сърце с меланхоличните си тонове. Но основната ù задача е да води съзнанието ни към по-висши мисли, да ни издигне, дори да ни накара да треперим… Песента ни води към доброто и към истината. Ако обаче тя служи само за отклонение на мисълта или за показност, това е грешно и вредно“.

Артур Шопенхауер

Шопенхауер има голямо влияние върху сънародника си Ницше. В своята творба от 1818 г. „Светът като воля и представа“ той пише: „Музиката е малко встрани от всички останали изкуства. В нея не можем да разпознаем копирана нито една идея от света. Все пак тя е изключително фино изкуство, влиянието ù върху вътрешния свят на човека е огромно и всеки разбира това много ясно, усеща я като универсален език. Трябва да се отнасяме към музиката много по-сериозно и задълбочено, тъй както тя се отнася към света и към самите нас“.

Вирджиния Улф

В началото на 20-те си години Вирджиния Улф е екзалтирана по отношение на музиката, но по един нетипичен начин. В дневника си през 1903 г. 21-годишната писателка разказва за опияняващия ефект на танцовата музика върху нея (която по онова време включва и цигулки) по време на луда нощ в града.

„Само танцувалната музика има това качество да предизвиква някакъв варварски инстинкт, който иначе е приспан в нашето всекидневие; и ти забравяш вековете на цивилизованост и се подчиняваш на тази странна страст, която те завърта лудешки из стаята, забравил всичко свято, кръжейки и кръжейки във водовъртежите и завихрянията на цигулките. Сякаш бързей те помита. Музиката е магия.“

Виктор Юго

Великият френски поет, романист и драматург изтъква потенциала на музиката изключително точно и кратко. В предговор към свое проучване през 1864 г. той нарича музиката „най-големия гений на всички времена“ и още: „Музиката изразява това, което не може да се изрази с думи и това, което не може да се запази с мълчание“.

Олдъс Хъксли

Хъксли представя друга гледна точка в красивото си есе „Останалото е мълчание“, намерено в колекцията му от 1931 г. „Music at Night and Other Essays“:

„След мълчанието, което е най-близко до изразяването на неизразимото, е музиката.

Когато неизразимото трябвало да бъде изразено, Шекспир оставял настрана писалката и повиквал музикантите“.

Анаис Нин

Вероятно най-отдадена и плодотворна във воденето на дневник е френско-кубинската писателка Анаис Нин, която води своите записки от 11 до 74-годишна възраст. Тя създава 16 тома, в които разсъждава над любовта, свободата да се възпроизвеждаме, ефимерния характер на любовта, смисъла на живота и защо емоционалният излишък е от съществено значение за творчеството. В том 5, в който опознаваме медиативните практики на Нин и възприемането ù на непознатото, тя пише:

„Джазът е музика на тялото. Дъхът излиза от брас секцията, както тялото диша, струните стенат като ехо на тялото. Вибрациите на тялото са тези, които пулсират през пръстите на музикантите. А мистерията на темата е като тайната на живота ни. Пред другите показваме само периферни импровизации“.

Уолт Уитман

 В своето незабравимо есе от 60-те години на 19 век „Democratic Vistas“ Уитман пише:

„Няма нищо по-духовно и чувствено от музиката, Бог, но с човешко лице, даряващ ни с това, което никой друг не може да ни даде“.

Оливър Сакс

 В своята „Музикофилия“ Сакс изследва най-задълбочено източниците на силата на музиката. Разсъждавайки върху важни моменти за човешкия дух, като например 11 септември 2001 г., той пише:

„По време на сутрешното ми колоездене в парка чух музика в Манхатън и след това се присъединих към смълчала се тълпа, взираща се в морето и слушаща млад мъж, изпълняващ Бах на цигулка. Когато изпълнението приключи, а хората тихо се разотидоха, ми стана ясно, че музиката им е донесла утеха, която думите не можеха да им дадат. Музиката, за разлика от другите изкуства, е едновременно абсолютно абстрактна и дълбоко емоционална. Тя няма силата да изразява конкретни, външни неща, но има уникалната способност да представя вътрешни състояния и чувства. Музиката може да проникне директно в сърцето, тя не се нуждае от посредник. Големият парадокс е, че музиката, която прави мъката по-интензивна, носи утеха“.

Прочетете още

файл за изтегляне

Четирите книжни акцента на ноември в „Хеликон“

Ще ги намерите през целия месец във всяка от нашите книжарници  „Бъди полезен“, призовава Арнолд Шварценегер. …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...