Начало / България / „От фашизма до ислямизма”: Окървавеният път към мечтата за съвършеното общество

„От фашизма до ислямизма”: Окървавеният път към мечтата за съвършеното общество

%d0%bc%d0%b5%d1%87%d1%82%d0%b0%d1%82%d0%b0-%d0%b7%d0%b0-%d1%81%d1%8a%d0%b2-%d0%be%d0%b1%d1%89%d0%b5%d1%81%d1%82%d0%b2%d0%be-%d0%ba%d0%be%d1%80%d0%b8%d1%86%d0%b0Високи политически идеали и кървавата им проекция в действителността – за това разказва в уникалната си книга „От фашизма до ислямизма” норвежкият професор Йойстайн Сьоренсен (р. 1954), един от най-задълбочените изследователи на нацизма. Той прави интригуващ и задълбочен преглед на историята, приликите и разликите между фашизма, комунизма, националсоциализма и ислямизма.

Тези политически движения се раждат от кризата, хаоса, разрушението, шока и бруталността на Първата световна война. Едно след друго те се превръщат от маргинални явления в примери за политически успех. Когато идват на власт, създават режими, каквито светът не е виждал дотогава, режими, които едва ли някой е смятал за възможни преди началото на войната: болшевиките на Ленин в Русия през 1917 г., фашистите на Мусолини в Италия през 1922 г., националсоциалистите на Хитлер през 1933 г., а шест десетилетия след края на Първата световна война – ислямистите на Хомейни в Иран през 1979 г.

Това са четири тоталитарни идеологии, но свързани с един и същ тоталитарен начин на мислене и идеала за всемогъща държава, където всичко и всички са контролирани. Те имат революционен характер, тъй като желаят радикален разрив със съществуващия ред и смятат, че са намерили рецептата за съвършеното общество. Но са готови да използват най-крайни средства – насилие, терор и жестокост, за да постигнат своя идеал. Те решават кое е добро и кое – зло, като правят опит да бъдат всемогъщи. Фашизмът, националсоциализмът и комунизмът дори се опитват да заместят Бог в един обезверен свят, докато религията е съществена част от идеологията на ислямизма.

Хитлер, Мусолини, Сталин, аятолах Хомейни и Осама бин Ладен изповядват различни идеи и религии, но политическите им мечти са свързани с идеала за всемогъща държава, където всичко и всички са контролирани. Но тоталитарните идеи надхвърлят това: те са свързани с унищожаване на света, такъв какъвто е, и стремеж за създаване на по-добър. Троцки е мечтаел за комунизма като общество, в което обикновеният човек е едновременно Аристотел, Гьоте и Маркс. Ислямистът Саид Кутб, идеолог на Осама бин Ладен, жадува за общество, което осигурява на всички човешки същества добър живот. Все хуманни и прогресивни идеи. Но същите тези политически лидери превръщат на практика реализацията им в тяхната противоположност.

Тази книга прави интригуващ и задълбочен преглед на историята, приликите и разликите между фашизма, комунизма, нацизма и ислямизма.

Взаимоотношенията между четирите идеологии, както и между четирите политически движения са сложни. Болшевиките, известни под името комунисти след 1918 г., са обявени за смъртни идеологически врагове от другите три движения. Голямата подкрепа към фашизма и националсоциализма, както и техният политически пробив в някаква степен могат да се обяснят със страха от комунизма сред привържениците на установеното общество в Италия и Германия.

Но на едно по-общо ниво между четирите идеологии също се забелязват осезаеми прилики. Всички те отхвърлят утвърдения ред и искат да го заменят с едно чисто ново общество, макар и проповядваният от ислямистите идеал да се намира в миналото – в обществото на пророка Мохамед. И четирите имат революционен характер, тъй като желаят радикален разрив със съществуващия ред и смятат, че са намерили рецептата за съвършеното общество. Всички те са готови да използват дори най-крайни средства, за да осъществят своите идеали.

Тоталитарните режими имат много общи черти с авторитарните, но са далеч по-амбициозни. Те са отявлено революционни и искат да създадат нещо съвсем ново. Не са задоволяват с лоялността на гражданите и спазването на закона, а изискват активна подкрепа в името на една обща, всеобхватна цел. За да си осигурят подобна подкрепа, те активно упражняват масова мобилизация на много нива. Оглавявани са от диктатор, до голяма степен се характеризират с употреба на насилие и жестокост от страна на държавата. Терорът е средство, а прилагането на груба сила от държавата зависи от това до каква степен жестокостта е уместна в дадена ситуация.

 

 

Прочетете още

2

Библиотеката на изгорените книги

„Книги, повечето публикувани много преди 1933 г., но след това забранени от нацистката власт поради …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...