Начало / Колонката на... / Сметки без кръчмар

Сметки без кръчмар

dsc_0113-1Николай ФЕНЕРСКИ

Кой пие, кой плаща? Трудно е, предупреждавам ви отдалече. Става дума за изкуство, пари, меценати, ама то не може само „мецо, на ти“, трябва и да се бачка. Джон Гришам откъде щеше да извади адвокатските си сюжети, ако не беше бачкал? Има писатели-лекари, писатели-златотърсачи, писатели-войници, сигурно има и миньори, знам ли, обаче да се работи е важно, не само да се прехвърляш от студио в студио и да показваш на аудиторията какъв брилянтен ум за глупостите имаш. Те сигурно дават по два лева на студио, а? Но да почнем отначало.

Хайде да си представим една хипотетична ситуация – много ги обичам хипотетичните, почти колкото сметките без кръчмар, вие се правите, че не ми вярвате, аз се правя, че си измислям, а отгоре на всичко трябва да се вземе предвид, че изхождам и от опита си на изключително успешен издател със 7 издадени книги, повечето в тираж няколко хиляди, незалежали по рафтовете, а разпродадени, една от тях наградена в няколко конкурса и т. н. Та започваме хей така неангажиращо да си представяме един успешен български писател. Предполагаме, че той не е робот, а човешко същество, все още, поне засега, тоест спада към нашия всеобщ биологичен вид, въпреки че понякога може да ни изглежда сякаш е пълен с диаманти и светлина. Тук се сбиха две представи – писателят като робот с писателя като ангел. Лош подход, трябва само по една представа на изречение. Знам как трябва, но понякога бързам и грешката е готова – ама да не мислите, че ми пука?

И така, вместо диаманти и светлина писателят като всеки един от нас съдържа предимно карантия, следователно има потребности като всеки друг нещастник на тази изстрадала планета. С две думи – налага му се да спи, да се облича и да яде. Пиенето отделно. Тоест, той има физиологични, биологични и егоистични претенции към света, значи трябват му пари. А как се изкарват пари? Пари се изкарват по много начини, имаме в Родината си писател на име Брендо, на историята е известен поет на име Франсоа Вийон, участник в грабежи, писатели са даже и някои клошари, така че ограничения за бизнеса няма. За да живее човек що годе прилично, са му необходими от хиляда до колкото може повече лева на месец. С хилядарка ако е семеен трудно ще оцелява, че прозата на ежедневието е жестока, но ние си представяме сега един самотен творец, без обвързаности и наследници. Има хора, които могат да оцелеят и с двеста лева месечно, ако не плащат наем, примерно.

Какъв е процентът от коричната цена като авторски хонорар от една книга? Отговорът е 15. Има много специалисти, които ще ви докажат, че нито една хилядна повече от 15 % не може да бъде отделена за заплащане на авторовия труд и може би са прави, не знам. Убеден съм обаче, че без писатели нямаше да има издатели, така че не издателите изкарват хляба на писателите, а обратно. И няма нищо комунистическо в тази идея, творецът е по-важен от посредника. Оставяме настрана ситуацията, в която Емил Конрад няма претенции за хонорара си и е съгласен и на 10 %, пак хипотетично се изразявам. И така, авторът държи на своите 15 %, иска му се да вземе поне 25 % и да не се занимава с обиколки на Родината, да не го дърпат като мечка на синджир, щото и това си е работа и ако му поемат пътните разноски, това нищо не означава и процентът би трябвало да се покачи дори на 30. Следват съпътстващите неизбежни разходи по разпространение, печат, предпечат, дизайн, данъци, след което за издателя остават едни 20 %, които от цена на книжка 10 лв. са 2 лв., а книгата е дошла на себестойност при него 1,9 лв. От книга ще му останат 10 стотинки, с което той не е съгласен в никакъв случай. Казах ви, че е трудно. И не може всички вълци и агнета да са еднакво сити, че дори и да оживеят след своята среща.

И агнетата стават все по-хищни, почват да подяждат вълците… Шегувам се. Продължаваме нататък – авторът трябва да клекне на 10 до максимум 15 %, за да се получи мач, щото ресурсът е ограничен и четящите в Родината ни са плюс минус трийсет хиляди четиристотин осемдесет и трима души. Но вкусовете нали са различни, едни четат фентъзи, други историческа литература, трети криминална, а седем човека дори четат поезия, та и тиражите после съответстват на търсенето. Ако Калин Терзийски издаде книга с тираж две хиляди, цената на книгата е 15 лв, той ще получи хонорар около 4500 лв. В зависимост от личните му харчове с тези кинти той може да устиска около 3 до 4 месеца. Значи той трябва да пише минимум по 4 книги на година, а това е непосилно дори за Иво Сиромахов. Ако Стефан Цанев издаде историческа книга, тиражът ще е малко по-голям, съответно и ще му е достатъчно с хонорара да живее съвсем прилично около 2 години. Но колцина като него са у нас – единици. Тоест, той е сам, няма други подобни. Успешните ни писатели правят по тиражи от 5 до 10 хиляди, мога да ви ги изброя на пръсти – Русков, Господинов, стига толкова.

И така, пари няма. А казахме, че писателят е човек и се нуждае от пари. И понеже не му стиска да стане като Брендо или Франсоа, отива при фондациите. Те имат свойството да си отглеждат писатели. Отпускат им хонорари, срещу които писателите създават текстове с различна художествена стойност. И се изкривява мотивацията – писателят вече не пише за читателя, който да му плати за забавлението, а пише за шефа си, който му спуска опорни точки. И медиите биват разделени на филски, фобски и жълти. Последните разчитат на постъпленията от реклами, филските и фобските не знам на какво разчитат.

Но. Винаги има едно огромно тлъсто НО – отнякъде в тази миризлива реалност се пръква нещо неочаквано. Талантлив писател, който желае да живее от писателския си труд и да изхранва с него тримата си сина. И идва, значи, едно такова надарено момче като Стоян Николов – Торлака и казва – аз ще направя добър тираж, но искам и достойно заплащане. Не съм съгласен да обикалям като панаирджийска атракция от читалище на библиотека, да разсмивам народа и да го натъжавам и да получавам за това лев и двайсет и пет. Какво правим? Съгласяваме се с него, защото ако не са неговите нанизани по страниците думи, читателите ще четат вестник „Дунав“, примерно.

Всеки оцелява, както може, и се бори, доколкото може… докато може. После два кубика пръст на всички ще ни стигнат. Чувал съм от видни регионални културни дейци и мнението, че не бива да ни вълнува въпросът колко ще получим от книгите си и дали изобщо ще продадем и пет броя. Въпросът, казват те, е на чест. Обаче аз чест не ям. И децата ми също искат нещо по-питателно. Затова бачкам. Бачкането ми дава сюжети. Бестселър може и да не напиша, щом заговорих за себе си, но поне ще съм сътворил няколко текста, които криво-ляво стават за четене. А като издател ще продължа да издирвам талантливите пичове и покрай тях като посредник да изкарвам по още пет лева отгоре. Другият вариант е книгите да се превеждат на езици, говорени от по-големи човешки множества, така, ако притежават художествена стойност, ще могат да донесат и няколкостотин хиляди… евро – нали за това се борим. Да се позамогнем, че да живеем спокойно и да създаваме шедьоври на кило. Или пък се борим великата ни творба просто да излезе от печат, дигиталните машини днес правят и по 50 броя тираж, които после да раздадем на баба си, леля си и други приятели. Или пък се борим да влезем в учебниците на средношколците? Отговорете си, мили творци, първо на този въпрос. Благодаря на оркестъра.

Прочетете още

xxxphpqhkwvk_559x345-300x185.jpgMic_.utXdj7vAI2-300x185.jpg,Mic_.bQdu7GjFPB-300x185.jpg.pagespeed.ic.K_ivkz6GJX

Изоставаме

Николай ФЕНЕРСКИ Когато говорим за Деня на будителите, отново става въпрос за все същата стара …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...