Начало / Критика / Творец ли си, значи си мярка за човек

Творец ли си, значи си мярка за човек

200571_bЮлия ПЕТКОВА

Първото, с което „Левиатан“ от Пол Остър ме впечатли, е посвещението. Също като Дон де Лило и Филип Рот, с които нерядко го сравняват, Пол Остър се интересува от теми като самотата на съвременния човек (първата му книга носи заглавие „Изобретяване на самотата”), изолацията на интелектуалеца, тънката граница между нормалността и девиацията, невъзможността да избягаш от императивите на консуматорското общество, дезинтеграцията на семейната двойка и силата на случайността… Дон де Лило и Пол Остър несъмнено са сред емблемите на постмодерния роман.

Второто, което ме впечатли, е епиграфът: „Всяка действителна държава е покварена”, цитат на Ралф Уолдо Емерсън. А Емерсън е известен и с това, че приравнява твореца с Бог, затова мнозина трансценденталисти  го боготворят, за тях разлика между живота и изкуството не съществува – животът се осмисля единствено през изкуството. В този смисъл няма как да си творец и да не си добър човек. Творец ли си, значи си мярка за човек.

Но да се върнем на сюжета. Бенджамин Сакс и Питър Арън са начинаещи писатели, сприятеляват се случайно, но историята на това приятелство се оказва доста болезнена и комплицирана. След едно падане от аварийна стълба Сакс изчезва и на приятеля му се пада непосилната задача на… ретроспекцията.

 Възможно ли е човек да се промени за една нощ? Възможно ли е човек да заспи един и да се събуди друг? Вероятно да, но аз не бих заложил на тази карта. Не че инцидентът не беше нещо сериозно, а защото съществуват хиляди различни начини, по които човек да реагира на непреодолим сблъсък със смъртта.

 

Питър се опитва да разбере кое може да превърне един човек с толкова „стабилен” живот в отшелник, на какво се дължи трансформацията. След мистериозното изчезване на Сакс не остават никакви дири, ако не се брои ръкописът на неговия роман, озаглавен „Левиатан“:

Колкото повече напредва книгата, толкова по-хаотична става – пълна с непредсказуеми асоциации и отклонения, белязана от все по-бързо променящ се тон на наратива – и така се стига до един момент, в който имаш усещането, че всичко започва да левитира, да се вдига тежко-тежко от земята като гигантски метеорологически балон. В последната глава вече си толкова високо във въздуха, че изведнъж си даваш сметка, че няма как да се върнеш, без да паднеш и без да се убиеш при падането.

 А може би нищо никога не може да бъде разбрано? Тъкмо в „Левиатан“ е запечатана най-важната среща в живота на писателя – тази със съпругата му Сири Хуствет, не по-малко почитана от него като романист. Питър среща Айрис при сходни обстоятелства (на английски името Siri е огледално на Iris) и решава, че е модел – „грешка, която много хора допускат, когато я видят за пръв път.”

Интересното е, че „Левиатан“ е публикуван още през 1992 г. Мълчаливият протагонист на книгата в лицето на Бенджамин Сакс напомня за Хенри Дейвид Торо. Раздвоен между епикурейското и интелектуалното, между улегналия семеен мъж и вечния женкар, ексцентричният Сакс се явява изследовател на човешката природа, на границите на човешката идентичност. Можем ли да очертаем тези граници, без да нарушаваме примирието със заобикалящия свят? И доколко собствени са собствените ни решения всъщност?

„Левиатан“ не е лек за четене, но усърдието си струва. Пол Остър не се отказва да следва пътя си. Той притежава рядката способност да деконструира човешкото поведение и очевидно я използва брилянтно.

Прочетете още

IMG_2812

Георги Господинов: Ако оставиш някои лични истории неразказани, е съкровено

Елица Матеева Представям си Георги Господинов в Ню Йорк на улицата, където героят на Харви …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...