Начало / Критика / Как да направим четенето модерно за употреба

Как да направим четенето модерно за употреба

booksНапоследък четенето е все повече дигитално, отбелязва сайтът digitalbookworld.com. В свят, в който всеки има достъп до всякакви форми на забавление навсякъде и по всяко време, всички форми на медии се състезават една с друга за едно единствено нещо – вниманието на потребителя.

Достъпът до книги и всякакви подобни медии става все по-дигитален и често – мулти-платформен. Еволюцията създаде многофункционална форма на консумация, в която потребителите много рядко влагат пълното си внимание на един източник от началото до края, без прекъсване.

Едно скорошно проучване разкрива, че това многофункционално поведение означава, че средният американец отхвърля дейност за 31 часа в един ден, тъй като извършва по няколко дейности едновременно. Например, те слушат музика, докато се занимават с физически упражнения, играят на игра, докато гледат телевизия, или слушат някое предаване, докато четат. Според проучването анкетираните прекарват по 19 минути на ден в четене, час и половина в социалните мрежи и повече от пет часа в гледане на видео-материали. Разбира се, те не правят всичко това еднократно, на едно сядане пред телевизора, или компютъра. Оказва се също така, че много хора четат по пет или повече книги наведнъж, на малки порцийки, колкото им е интересно.

Оказва се, че четенето започва да губи битката с останалите медии за вниманието на съвременните хора.

Промяна на потребителското поведение

Какво може да означава това за книгоиздателската индустрия? Отговорът е прост, защото едно нещо остава постоянна величина за хората с времето – хубаво разказаната история. Разказът устоява на технологичната революция, защото отговаря на нужда, която е дълбоко заровена в човешката психология. Истинският въпрос пред издателите е как да пробият при новите поколения и техните променени навици на медийно потребление.

Възможностите за привличане на пълно и неразсеяно внимание стават все по-редки. Въпреки това потреблението на медии се повишава. Това означава, че индустрията просто трябва да се адаптира според очакванията на потребителите и поведението им. Дали с по-дълги или по-кратки форми, дали по отношение на доставянето на съдържанието си с абонамент или с окуражаване на четенето, предлагането трябва да подтиква повече към действие.

Съдържание за съдържанието

Ако гледаме през окуляра на дигиталните си екрани, цялото писмено съдържание – книги, новини, списания – изглежда еднакво: поредица от думи върху страници, изписани на избран шрифт с някоя и друга картинка. Това създава възможност за авторите и издателите да уловят вниманието н потребителите, докато те подскачат и сменят тип медия след тип медия. Същевременно съдържанието все повече се предава и чрез звук и видеоклипове. Появяват е все повече интервюта и трейлъри, а книгите трябва да насърчават този процес на възприятие и да се впишат в него.

Това не означава, че кратките форми ще заменят дългото съдържание. Но днес, повече от всякога това съдържание ще се ползва за подкрепа, промоция и разпространение на дългата форма на разказване. В свят, обусловен от хиперлинкове и интернет, книгите трябва да са на един клик от останалото съдържание в пространството. А консумацията им трябва да се приближи до новите правила и да стане все по-проактивно.

Създаването на книги трябва да е придружено със създаване на съдържание за потенциални читатели, които да се натъкнат на книгата, докато сърфират. Затова е нужно да се вградят принципите на оптимизацията при търсенето (СЕО) в наративния формат.

Тази идея може да се ползва във всички жанрове. Така съдържанието може да стане по-маловажно от свързаността му с различните интереси на потребителите. Затова, когато четем например текст в един сайт като Уикипедия, задължително прескачаме и до други такива, свързани с хиперлинк материали. Така гледане на едно професионално видео в YouTube води до запис от телефон на някой тийнейджър. По същия начин един „туийт” в Twitter може да доведе до прочитане на цяла книга. И процесът не трябва да спира, когато се прочете краят на книгата. Наративът може да се пренася във всякакви форми на медии и да тегли вниманието на потребителя колкото е възможно по-дълго.

Информацията в Дигиталния свят

Издателите на бъдещето няма да разчитат повече просто на производството на великолепно съдържание. Тези, които поемат щафетата на дигиталното издаване ще могат да обобщават данните по-добре и да разбират нуждите на читателите. Те не само ще знаят кой чете произведенията на техните автори, но също така ще знаят как и кога е четат тези произведения.

Това ще е оръжие за писатели и издатели да намират нова аудитория и да разберат как да обвържат по-голяма публика по най-ефективния начин.

Проучване на Scribd показа, че има връзка между читателите на научна фантастика и тези, които четат книги за жива бира. Това може да доведе до партньорство на издател на научна фантастика с производител на такава бира, а книгите да се появят в бирарии и магазини за пиво. Авторът трябва постоянно да подържа вниманието на феновете си. Според статистиката това е най-добрият начин читателите да продължат да купуват книгите му, просто защото имат много информация.

Духът на иновациите

И така. Как да направим четенето модерно за употреба за съвременните потребители? Първо трябва да се разберат техните навици, особено що се отнася до това какви медии ползват. Така може да се стигне до изглаждане на наратива, който тече между различните платформи и се вписва в културната линия на времето.

Само си представете каква революция е била откритата от Гутенберг преса. Изненадващо книгите са станали лесно достъпни и евтини. Революцията променя и начина, по който се разказват самите истории в тях. Днешните навици на потребление на медиите правят същото до някаква степен. Затова трябва да бъдат посрещнати и приветствани със същия дух на иновативна промяна.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *