Начало / Критика / Най-великите героини на всички времена

Най-великите героини на всички времена

Тази година, на 21 април ще се навършват 200 години от рождението на Шарлот Бронте – създателката на една от най-запомнящите се литературни героини „Джейн Еър“.

Преди 100 години Вирджиния Улф решава да препрочете „Джейн Еър“ на Шарлот Бронте, въпреки че се притеснява, че ще й се стори прекалено архаична. Вместо това тя е напълно погълната от книгата, а когато я завършва, не може да проумее как Бронте е написала такава творба. Как е създала роман, който звучи актуално след толкова много години? Тайната е в главната героиня, която присъства във всеки ред и всеки образ. Улф пише: „Помислиш ли за Рочестър, мислиш за Джейн Еър. Сетиш ли се за тресавището, за стаята за рисуване, дори за завесите, за чашите – какво са всички те без Джейн Еър?“

От тогава са минали нови 100 години, а „Джейн Еър“ е все така актуална. Стремежът й към справедливост и към щастие изглежда точно толкова автентичен и витален, колкото се е сторил на Улф, а вероятно и на самата Шарлот.

Улф харесвала и „Брулени хълмове“, смята Емили за по-добър поет, а двете Катерини от романа – за най-мили жени в английската литература. Това е изненадващо определение, особено защото Кати не е мила по най-конвенционални начин. Но точно в това е смисълът. Тя е лошото момиче, което си представят, че могат да бъдат добрите – да си представиш любовта към престъпника със сърце от камък, който отвръща с любов, заради която се пролива кръв. За заклетите фенове на „Брулени хълмове“ упоритостта, търпението и бракът на Джейн Еър нямат място за сравнение.

Рядкост са читателите, харесващи и двете героини. Феновете на Джейн смятат Кати за сноб, самовлюбена и агресивна, поради което през по-голяма част от книгата е нещастна, понякога до лудост, и не получава щастлив край. А Джейн е толкова смела, умна и не се страхува да го покаже. Тя получава това, което иска и няма как читателят да не я заобича, когато пита Рочестър „Мислите ли, че защото съм бедна, обикновена и малка, аз нямам душа и сърце? Сбъркали сте.“ Това е в пълен контраст на декларираното от Кати „Аз съм Хийтклиф!“ – това изречение прави любовта да звучи като загубване на идентичността. Въпреки че понякога любовта наистина е точно това.

Една от причините героините на Бронте да остават неподвластни на времето е тяхната упоритост – те не могат да бъдат сломени в спор. Те имат куп недостатъци и толкова по-добре за тях. Когато Шарлот се опитва да опрости нещата в „Шърли“, като даде цялата страст на едната героиня в контраст с другата, тя лишава и двете от жизненост. И нито Шърли, нито Каролин вдъхновяват по същия начин като Джейн и Кати.

Във „Вийет“ Шарлот се връща към това, което прави най-добре – да създава героини. Страстта и гневът на Луси Сноу са в постоянен конфликт с опитите й да остане невъзмутима. „Аз, Луси Сноу, бях спокойна“, заявява тя със стиснати зъби и това вътрешен конфликт ни кара да продължаваме да четем. Това е романът, заради който Матю Арнолд казва за съзнанието на Бронте, че не съдържа друго, освен „глад, бунт и гняв“.

Луси не е толкова популярна като Джейн, може би защото е толкова невъзможна за харесване, разказвач, на който трудно можеш да се довериш, героиня, която отказва да бъде героиня. Но може би скоро ще настъпи и нейното време, тъй като напоследък е налице реакция срещу милите героини. Авторите предпочитат неприятни, агресивни, анти-героини и може би Луси ще измести Джейн. А може би това ще са героините на Ан Бронте, която първа започва да пише, а феминисткото движение възражда интереса към книгите й.

Може би друга от причините героините на Бронте да се харесват и до днес е фактът, че читателите изпитват противоречиви чувства към тях и постоянно се връщат към историите им. Може би затова търпят и нови пренаписвания. Например в „Безкрайното Саргасово море“ Джийн Рис превръща лудата жена от тавана в главна героиня. А миналата година се появи книга, която поставя в центъра прагматичната икономка от „Брулени хълмове“. Ако Бронте бяха избрали по-обикновени характери за своите героини, те нямаше да вдъхновят толкова почитатели по характерния им объркващ начин.

Всъщност самите Бронте се превръщат в героини. Срещнете ли се с Джейн, Кати и Хелън, ще се запознаете с Шарлот, Емили и Ан. Откакто през 1855 г. Елизабет Гаскел издава „Животът на Шарлот Бронте“, трите сестри са все така живи по страниците на пишещите за тях. И дори Шарлот, която мечтаела да стане известна, едва ли може да си представи, че всяка година 70 000 души посещават дома й. В момента снимачен екип изгражда копие на родното й място.

Коя ли модерна героиня ще е все така четена и след 200 години? Едва ли това ще е Бела Суон от поредицата „Здрач“ на Стефани Майер. Тя обожава „Брулени хълмове“, но гаджето й вампир я ненавижда. Книгата има силен отклик и в „Игрите на глада“, където главата героиня също трябва да избира между двама мъже. Вирджиния Улф твърди, че Шарлот Бронте е задвижвана от някакъв постоянен конфликт с утвърдените правила, което я кара да създава нови, вместо да се примирява. И може би причината тези героини да ни вълнуват и до днес е, че те изкарват от дълбините на сърцата ни на повърхността отдавна погребани чувства и страсти.

Прочетете още

charlotte-bronte1

Милион долара струва свитък със стихове на Шарлот Бронте

Ръкописът дълго време се смята за изчезнал Създателката на „Джейн Еър” пише стиховете, когато е …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...