Начало / Критика / Зузи Михайлова, педагог: Монтесори средата е подходяща за всяко едно дете

Зузи Михайлова, педагог: Монтесори средата е подходяща за всяко едно дете

Още с излизането си книгата на Елена Тимошенко „Чудото Монтесори, или учение без мъчение и възпитание без оценки, награди и наказания“ предизвика огромен интерес и трайно се настани в класациите за нехудожествена литература на „Хеликон“. По този повод Радио „Хеликон“ се свърза със Зузи Михайлова – монтесори педагог, която да разкрие повече за действащите в България детски градини по системата на прочутата италианска педагожка.

„Системата Монтесори може да се нарече чудо. Но всъщност е нещо просто, което може да се случва в България. В Европа тази система се ползва от преди 100 години. У нас – преди 7-8 години и затова влиза все още в графа ново и модерно и хората искат да участват. Единственото общо между традиционното образование и Монтесори са децата и възрастните, които играят ролята на учителя, и родителите. Има глад за още такива учебни заведения. Родителите виждат разликата. Това е система, която работи“, казва педагожката от „Весела къщурка Монтесори“.

Тя допълва: „Основният принцип на Монтесори е „Помогни ми да се справя сам“, докато в традиционните детски градини и училища основата е в това, че учителят е водещият и главният в процеса на образоване. В Монтесори системата в центъра стои самото дете, а учителят само направлява и води. Детето идва в детската градина с удоволствие. Там е неговата среда. Мария Монтесори казва, че в една класна стая основополагащи са три неща – в центъра е детето, наставникът е неговият добър помощник и средата, в която се намира – обстановката и атмосферата.

Звънецът не е на нивото на родителя, а на нивото на детето. Учителят го посреща като кляка, за да бъде на нивото на детето. Детето само се събува. Влиза в класната стая, където учителят го запознава със средата. Това не изключва и факта, че децата са също помощници, те също посрещат другите деца. Детето е свободно да избере, който иска предмет в стаята. Затова говорим за свободата и свободната воля на Монтесори. Когато детето си избере материала, с който иска да работи, ако е непознат – учителят го запознава с него. Ако го познава – детето е  свободно да работи с него колкото дълго иска. Едно от основните неща е т.нар. майнд-тайм. Сядаме в кръг, пеем песни, правим програмата за деня. Учим някои неща на английски и всеки разглеждаме различна тема. Децата казват това, което мислят, когато са в позната среда“.

Михайлова разказва и доста любопитни подробности за ежедневието в една детска градина по системата Монтесори. „В класната стая има неща, с които децата могат да се забавляват.  Няма телевизор. Всичко е от дърво, мебелите са направени така, че да е удобно за тях, за техния ръст. Няма лоши деца, няма непослушни деца, няма агресивни деца. Ако някое прояви такива емоции, това означава, че му е скучно. В една Монтесори класна стая педагогът е този, който трябва да помогне на детето да не му е скучно“.

Според педагожката за успеха на системата е много важна връзката между учители и родители. „Системата Монтесори не е едностранчива. Родителят не може да разчита, че като запише детето си в такава детска градина, нещата ще се самослучат и то ще стане най-послушното и обучено дете. В тази система връзката е двустранна. Ролята на педагозите е да поставят детето в центъра и да открият в него дарбите и заложбите му. Ролята на родителите е да прегърнат тази идея и да продължат заедно с педагозите да вървят в една посока с цел детето да развие това, което е заложено в себе си. Трудно постижимо е обаче да се случи това, ако детето е само, без децата около него, само в семейна среда.

Има няколко вида родители – такива, които знаят какво е Монтесори и очакванията им се покриват с това, което можем да им осигурим. Другата група имат очаквания, че детето оставено в тази система ще получи нужните умения и знания без те да участват и да полагат усилия в това обучение у дома. Третата група са онези родители, които нямат никакви очаквания и се учат в процеса, заедно с децата си“, казва Михайлова.

За собствената си роля и тази на колегите й педагози тя казва: „Монтесоти учителят не е онзи учител, който стои пред черната дъска, който да приказва и да пише и всички 30 деца да седят втренчени в него без да мърдат от чиновете си. В Монтесори класната стая децата могат да работят по чиновете, но могат да го правят и на земята. Учителят не наблюдава пасивно. Той е активен. От една страна наблюдава детето, как работи, как общува с другите. Така може да забележи неща, проблеми, с които да бъде от полза на родителя.

При нас е имало всякакви деца – аутисти, деца със синдром на Даун. Или пък деца, които нямат физически проблеми, но са недисциплинирани, с поведенчески проблеми. Тази среда е подходяща за всяко едно дете, защото е средата на детето, а не на родителя или учителя. Децата със синдром на Даун се чувстват много добре в тази класна стая. Децата приемат всяко едно дете. То не е по-различно. Децата не разделят, ние, възрастните намираме разликите.  В една група в нашите детски градини има всякакви деца“.

 

Прочетете още

onyx-storm-hardcover-30

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” (31 март – 6 април)

ХУДОЖЕСТВЕНА ЛИТЕРАТУРА   ––––––––––– 1. „Буря от оникс“ от Ребека Ярос (9 седмици в класацията) 2. …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...