Бягството от натовареното ежедневие с помощта на любима книга е едно от най-приятните изживявания. Изглежда обаче, че ако предпочетем не класическия формат, а дигиталния, сме наблюдавани, пише в свой материал британския таблоид „Дейли мейл“.Четците отбелязват кои книги четат потребителите, на кои пасажи се задържат най-много и кога ги изключват вечер.
Търговците използват данните, за да увеличат своите продажби и да подобрят маркетинговите си решения. Майкъл Тамблин – един от производителите на е-четци „Kobo“, коментира:
„Получаваме информация за читателските ви навици. Ако четете дадена книга цяла нощ, защото ви е много интересна, това ни провокира да се заинтересуваме от книгата и да потърсим и кои други четива имат същия ефект. Също така проверяваме и кои са книгите, които потребителите започват, но не завършват. Не е ли това отличен метод за препоръчване на книга?“
По същия начин работи и устройството „Kindle“ на „Амазон“. Онлайн гигантът, който държи 60% от търговията с електронни книги в Обединеното кралство, складира данните на своите сървъри. Ренате Самсън от организацията за защита на личното пространство „Big Brother Watch“ сподели:
„Притеснителен е фактът, че докато четете книга от четеца си, той също разчита вас. Тези компании ни предлагат продукти, които не просто следят какво четем, но и на кои страници се задържаме и по кое време на денонощието четем. Това е груба намеса в личното пространство на много хора.“
Към момента е-книгите обхващат 1/5 от книготърговията във Великобритания. Те не се четат само от новото поколение. Много възрастни хора също предпочитат устройствата, защото им позволяват да увеличат шрифта до желания размер.