Майкъл Левин – автор, преподавател и експерт в издателския бизнес, критикува остро неговото състояние в наши дни.
Левин е основател на компанията за писатели в сянка „BusinessGhost“ и автор, съавтор и съставител на над 120 книги в сферата на бизнеса, научната фантастика и други жанрове, част от които са били в бестселър класацията на „Ню Йорк Таймс“. Той е на мнение, че качеството на публикуваната литература в наши дни върви все по-надолу, като нивото й в момента е повече от ниско. Ето и петте аргумента на Левин, публикувани в huffingtonpost.com.
„Мръсната тайна на издателската индустрия днес е, че почти всяка книга, която излиза на пазара, художествена или нехудожествена, е боклук. Издателите отдавна хвърлят спагети по стената, надявайки се нещо да се залепи. Е, днес нищо не се залепя – спагетите са несварени, стари, безвкусни или и трите взети заедно. Но защо книгите са толкова слаби?
1. Издателите наблягат все повече на маркетинговия план, вместо на съдържанието. Днес те са толкова дебели, мързеливи и тъпи, че се интересуват единствено от продажбите, независимо колко скучно или безполезно е съдържанието на книгата. Те осигуряват на даден автор огромна популярност във всички канали. Това е некачествена рецепта за много продажби, но слаби книги. Спестява се усилието на автора да изгради своята марка. Вместо това му се създава един фалшив имидж.
2. Краят на средно успешния автор. Преди десетилетия издателите помагаха на писателите да стигнат от една книга до друга, като в същото време подобряваха уменията им. Този модел е изгорял вече. Днес издателите очакват всяка книга, независимо колко слабо написана е тя, да донесе пари моментално. Няма време и възможност за писателя да израсне, както като качества, така и като популярност. Писателите са хвърлени от гнездото и ако не успеят от първия път, за тях няма втори шанс.
3. Некомпетентни редактори. В тази индустрия отдавна не се плаща добре. Проблемът е, че ако плащаш с фъстъци, ще наемеш само маймуни. Покажете ми един известен добър писател, открит от редактор. Ако тези хора ставаха за нещо, защо не открият някой, който си заслужава да се чете?
4. Данъци. Преди обществените библиотеки бяха място за качествена литература. Сега, с данъците си, ние субсидираме големите издателски къщи, които дават на библиотеките книги. Така тези копия събират прах по рафтовете за сметка на данъкоплатеца без да ги прочете никой.
5. Не се обръща внимание на независимите книги. Ето един бизнес модел, който ще донесе много пари: създайте онлайн компания с авторитетни специалисти, които да правят ревюта на книги, които не са публикувани от големи издателства. Този тип литература не се приема сериозно от медиите. Някой трябва да помогне на читателя да отсее житото от плявата.
И ако някоя от тези точки не се промени, нещата ще станат и по-зле. Хубавото днес е, че можеш да напишеш книга, да я пуснеш в платформите за самоиздаване, след което да гледаш с усмивка как банковата ти сметка се увеличава. Конкуренцията не е толкова жестока, колкото си мислите“.
Фото: businessghost.com
Дааааааа, нещата не са прости…