Начало / Критика / Издателствата не мислят в перспектива

Издателствата не мислят в перспектива

Ема Райт, която работи в бизнеса с електронни книги, публикува текст в futurebook.net, в който говори за бъдещето на издателствата и бизнеса с книги изобщо.

 

Ситуацията в издателския бизнес много прилича на тази в древна Гърция. Големите издателства подцениха „Амазон” и самоиздаването, подобно на високомерния подход на големите полиси преди толкова векове. В резултат на това те не развиха своя дигитална стратегия.

Миналият месец Джо Конрат стартира блог, наречен „Амазон” ще ви разруши”, в който обяснява защо издателствата заслужават да избледнеят и изчезнат. Макар много от аргументите му да са добри, те са поднесени по начин, който те кара да стискаш палци, издателствата да се възродят, само за да му натрият носа.
Продължава обаче да има успешни сътрудничества между писатели, издателства и агенти (Иън Ранкин, Антъни Хоровиц).

Миналата година Аманда Хокинг даде много разумно обяснение защо е подписала договор с издател, а миналата седмица Кери Уилкинсън подчерта предимствата на литературния агент. Макар многото критици, издателите и агентите продължават да са добри в изпълняването на ролите си, те сякаш губят позиции.

Това, което е учудващо, е защо издателствата, с целия си опит и възможности, не се борят повече. Както на PR фронта, така и на практично ниво. Те трябва да намират начини да се преборят за авторите, които избират да се самоиздават или са изкушени от „Амазон”.

Какви са основните силни страни на издателствата? Добри редактори, които развиват идеите и самите произведения, контакти в индустрията, опит в успешния маркетинг и създаване на публичност, добра инфраструктура за необходимите стъпки, средства. Ако си самоиздаващ се писател, трябва да минеш без изброените неща.
Какво трябва да направят издателствата, за да оцелеят? Да изградят сериозна дигитална стратегия. Продължава да съществува вярване, че читателите винаги ще предпочитат печатните книги, но сигурно е имало хора, които са вярвали, че да пишеш писмо на ръка е съвсем друго усещане. Виждаме обаче каква е ситуацията. Вече не е достатъчно да се публикуват е-издания, които да вървят с печатните, а тези книги, които не вървят,  да се пускат в електронен формат, защото са по-евтини. Трябва да се мисли един ход напред.

Трябва да се използват познанията в дизайна и маркетинга и при електронните книги. Вместо да се правят постоянни опити за запазване на печатната книга, която така или иначе няма да изчезне скоро, да се положат усилия да бъдат накарани повече хора да четат, най-вече деца. Необходима е и подкрепа за библиотеките.

Не сме видели още пълните възможности на книгата, защото издателствата не ги предоставят. В един роман могат да бъдат показани документи на персонажи, интервюта с тях в аудио и видео формат или интерактивни карти.

Издателствата трябва да мислят в перспектива. Вместо да се конкурират с „Амазон”,  да намерят своя собствен път.

Свързани заглавия
Какво е бъдещето на литературата
Е-книгата обещава да бъде запазена завинаги
Какво трябва да направи „Барнс и Ноубъл”, за да не последва съдбата на „Кодак”
Ралф Биземайер: Дигитално, но не тривиално
Докъде ще стигне „Амазон” и наближава ли краят на издателствата?
Ник Харкауей: Да печелят читателите, които препоръчват книги. Ще бъде убиец!
Тайната на добрата корица

Прочетете още

171465_b

Топ 10 на „Ню Йорк Таймс” за най-продаваните книги в САЩ

Бестселър листата на „Ню Йорк Таймс” е една от най-авторитетните в света. Класацията беше обновена …