Начало / Автори / Предупреждение за всички нас е новата книга на Тимъти Снайдър

Предупреждение за всички нас е новата книга на Тимъти Снайдър

Посвещава я на най-значимата човешка ценност

f4ff1e4a831fa6550bab1488a181bc4e

Тимъти Снайдър е сред влиятелните гласове на нашето време. Винаги опитва да изледва големите процеси в книгите си. Добре познаваме вече заглавия като „Кървави поля“, „За тиранията“ или „Пътят към несвободата“.

Най-новата – „За свободата“, излезе в оригинал буквално преди броени дни, като се превърна и в най-продавана в политологичната секция на „Амазон. „За свободата“ е и сред петте най-търсени в класацията за нехудожествена литература на „Ню Йорк Таймс“.

По страниците на „За свободата“ Тимъти Снайдър дава много примери от историята на ХХ в. – сравнява с днешната политическа ситуация в САЩ и Европа, като прави и съответните изводи. Прочутият историк анализира например основните аспекти на свободата, погрешните представи в наше време за нея, както и начините, по които да постигнем заедно тази най-важна човешка ценност.

Свободните хора правят това, което има смисъл за тях. Те са предвидими за себе си, но непредвидими за властите и машините. Несвободните хора са непредвидими за себе си и предвидими за управляващите“, заявява Снайдър по повод на политическите манипулации и значението на информирания ни избор.

Много от размишленията или прозренията му могат директно да се съотнесат и към нашия живот. Въпросът е, че писателят иска от нас да размишляваме. Да сравняваме и да търсим. „Никой не постига свободата си сам“, подчертава самият автор. Свободата за теб означава свобода за мен, напомня той. Нещо, което отеква с особена сила и в днешния свят.

Българският превод на „За свободата“ е дело на Кольо Коев.

Ето как описва самия той книгата си на началните ѝ страници – с пожелание тези редове да ви амбицират да я прочетете цялата

svoboda

Целта ми в тази книга е да дефинирам свободата

Задачата започва със спасяването на думата от прекалена употреба и злоупотреба. Опасявам се, че в Съединените щати говорим за свобода, без да се замисляме какво представлява тя. Американците често имат предвид отсъствието на нещо: окупация, потисничество или дори държавно управление. Смятаме, че човек е свободен, когато държавата не му пречи. Негативната свобода е нашият здрав разум.

Разбира се, изкушаващо е да мислим за свободата в смисъла на „ние срещу света“, което ни позволява понятието за негативна свобода. Ако бариерите са единственият проблем, тогава всичко трябва да е наред с нас. Това ни кара да се чувстваме добре. Мислим си, че щяхме да сме свободни, ако не беше външният свят, който ни причинява зло. Но дали премахването на едно или друго в света наистина е достатъчно, за да ни освободи? Не е ли също толкова важно, а може би и по-важно, да добавяме неща? Ако искаме да сме свободни, ще трябва да утвърждаваме, а не само да отричаме. Понякога ще трябва да рушим, но по-често ще се налага да създаваме. Най-често ще трябва да приспособяваме както света, така и себе си на основата на това, което познаваме и ценим.

Нуждаем се от структури, от правилни структури, както морални, така и политически. Добродетелта е неразделна част от свободата.

„Каменните стени не правят затвор/ нито железните решетки клетка“ – казва поетът. Понякога правят, а понякога не. Потисничеството не е просто пречка, а човешкото намерение, което стои зад него. В Донецк една изоставена фабрика става лаборатория за изкуство; под руска окупация същата сграда се превръща в място за изтезания. Мазето на едно училище като това в Яхидне може да бъде концлагер.

Ранните нацистки концентрационни лагери например са се помещавали в барове, хотели и замъци. Първият постоянен лагер, „Дахау“, е бил в изоставена фабрика. „Аушвиц“ е бил полска военна база, предназначена да защитава хората от германско нападение. „Козелск“, съветският лагер за военнопленници, където са държани полски офицери преди екзекуцията им, е бил манастир – същият, в който Фьодор Достоевски в „Братя Карамазови“ започва диалога с прочутия въпрос: Ако Бог е мъртъв, дали всичко е позволено?

Никаква по-голяма сила не ни прави свободни, нито пък липсата на такава сила. Природата ни дава шанс да бъдем свободни, но само толкова. Казват ни, че се раждаме „свободни“: това не е вярно. Раждаме се крещящи, привързани към пъпната връв, покрити с женска кръв.

Дали ще станем свободни, зависи от действията на другите, от конструкциите, които позволяват тези действия, от ценностите, които оживяват тези конструкции – и едва след това от мига спонтанност и смелостта на собствения ни избор.

Конструкциите, които пречат или позволяват, са физически и морални. Важно е как говорим и мислим за свободата. Свободата започва с това да освободим умовете си от погрешните идеи. А има правилни и погрешни идеи. В един свят на релативизъм и малодушие свободата е абсолютът сред абсолютите, ценността на ценностите. Това е така не защото тя е единственото добро нещо, пред което останалите трябва да се преклонят. Свободата е условието, при което всички добри неща могат да се разпространяват в нас и между нас. Свободата не е вакуум, оставен от мъртъв Бог, или празен свят. Тя не е отсъствие, а присъствие, живот, в който избираме множество ангажименти и реализираме комбинации от тях в света. Добродетелите са реални, реални като звездното небе; когато сме свободни, ние ги научаваме, проявяваме ги, оживяваме ги. С течение на времето нашият избор на добродетели ни определя като хора с воля и индивидуалност.

Откъсът е предоставен от издателите от „Обсидиан“
Снимки: chytomo.com и czech.radio

Прочетете още

20241208

Още сметки за разчистване – Джак Ричър отново е в играта

Славата на героя расте и заради едноименния сериал „Ричър“ стартира на „Прайм Видео“ едва преди …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...