Начало / Интервюта / Димана Симеонова: Жената облича роклята, а не роклята – жената

Димана Симеонова: Жената облича роклята, а не роклята – жената

Димана Симеонова ни разказва за своя успешен дебют

_DSC1702 (2)

Реалистичен, трогващ, целеустремен, направен от 22 живота, които са по мярката на днешния ден – така ще опиша сборника разкази „Делфийската рокля“ на тази талантлива авторка. Тя е родом от Разград, занимава се с финанси в София, и за мен книгата ù е абсолютно откритие.

-Димана, как един моден символ – Делфийската рокля, стана ваша тема?  

-Исках между всички разкази да има нещо общо, което да носи усещането за принадлежност към една книга. Всеки разказ да може да живее сам в сюжетния си свят, но в същото време заедно с останалите разкази да е част от една смислово-обединяваща концепция. И още преди да започна да пиша първия разказ, търсех този символ, който да превърна в спояващ елемент. Съвсем случайно попаднах на статия за Делфийската рокля в интернет и веднага разбрах, че това ще е заглавието на книгата. Делфийската рокля е една от най-големите модни мистерии на всички времена. Създаден през 1907 г., моделът на роклята е първият по рода си, който се противопоставя на ограниченията на женската мода, характерна с огромни неудобно рокли. Наричат модела „дизайнът, освободил женското тяло“. И в същото време, въпреки развитието във всички съвременни технологични сфери, Делфийската рокля остава неуспешно копирана и в наши дни. Така превърнах роклята в повтарящия се елемент, присъстващ във всеки разказ от книгата, а силната метафора между жената и роклята се опитах да прекроя в едно общо емоционално заключение от разказаните истории – че жената облича роклята, а не роклята – жената.

-Това е един от най-добре структурираните сборници, които съм чела. Разкажете ни на какъв принцип са групирани разказите вътре, смятам идеята ви за находчива!

-Подредбата по точно определена логика на елементите на живота ми – били те работни задачи, планове за почивните дни или разказите в книгата, е черта на моя характер, от която дори да искам понякога, не мога да избягам. Затова и след като написах книгата и я препрочетох няколко пъти, започнах да откривам, че някои разкази си приличат повече помежду си по емоционалния заряд, който оставят след последния си ред. По този начин ги и групирах в пет смислови части, които на свой ред допълват символиката на роклята – „Ножици“, „Плат“, „Шевове“, „Модел“, „Ревю“.
Първата част „Ножици“ включва разказите, в които присъства загубата, но не онази загуба, която представя жената като жертва, а загубата, при която жената е взела съдбата и ножиците сама в ръцете си и я е отрязала с еднакво хладнокръвие, независимо дали е платът за новата ù рокля или пъпната връв на детето ù.
В „Плат“ са разказите за скритите ни копнежи, които често оставяме невидими дори за самите себе си между двата тънки улея, където се съединяват плата и плътта.
„Шевове“ включва истории за миналото и по-точно за детството, чиито модели неминуеми предопределят зрелостта ни, защото шевовете на миналото винаги се подават под ръба на роклята.
„Модел“ обединява три разказа, в които роклите и жените са видени през очите на мъжете. Има нещо почти канонично в това да видиш една жена през детския поглед на едно момче, зрелия поглед на един мъж и мътния поглед на един старец.
Последната част „Ревю“ е посветена на тайните, които обличаме всяка сутрин и се опитваме да се научим да събличаме всяка вечер, защото тайните убиват като неизгладен ръб.

-Има ли тук история по действителен случай, защото повечето изглеждат като преживени?

-Често получавам тази обратна връзка, че историите в книгата оставят чувството, че са реални, което ме радва изключително много. Не съм преживяла никоя от историите напълно, но в същото време съм убедена, че всички от тях са се случили на някого, някъде там. В някои от историите наистина стоя аз, но само в определена сцена, реплика или част от сюжета, не и в целия разказ.
Изключително много обичам да наблюдавам живота отстрани. Преди няколко години дори спрях да слушам музика със слушалки, докато съм навън, за да мога да възприемам света в неговата пълна цялост. По този начин чувам случайни разговори в градския транспорт, виждам изпуснати погледи в парка, анализирам поведението на човека, стоящ на опашката в супермаркета и всичко това се превръща в история, която не е нужно да ми се е случила, за да съм я преживяла.

-Разбрах, че сте посещавали курс по творческо писане. Той с какво ви помогна?

-Да, завърших курс по творческо писане на проза в Академия „Заешка Дупка“. Курсът ми помогна с най-важното – да повярвам в себе си, че може би един ден ще стана истински писател и децата в училище ще ме мразят, защото няма да имат идея „какво е искал да каже авторът“…хахаха…Шегувам се. Курсът по писане ме научи точно и на това, че в добрата книга различните читатели откриват различни послания, които понякога дори са коренно противоположни. Но това не означава, че писателят не е успял да даде еднозначно послание, това означава, че писателят е свършил работата си по най-добрия начин – оставил е читателят сам да открие себе си в книгата, без да му натрапва собственото си присъствие.

-И за финал – вие как работите във финансовия сектор с това въображение :) Цифрите и думите къде се пресичат във вас?

-И аз все по-често си задавам този въпрос. За съжаление обаче, той има отговор с изключително битов характер, който не подхожда на един писател, затова ще загатна само, че човек има сметки дори героите му в книгата никога да не споменават отчета на водомера и да не се редят на опашка за олио :) Харесвам цифрите, защото те винаги са напълно честни и никога не биха те подвели. 8 никога няма да те излъже, че е 5. Но съм влюбена в думите, защото в тях 8 винаги може да ти обещае, че 8 години любов са безкрайност или да те подмами, че 8 е най-красивата папионка на мъжа на онзи коктейл.
За мен цифрите и думите се пресичат по най-красив начин в съдържанието на книгите.

236002_b

Разговора води: Людмила Еленкова

Прочетете още

Obrázek WhatsApp, 2024-06-06 v 08.33.47_c31aaf9e

Топ книгата: страшна, но сладка

Героите по страниците събуждат страх и умиление „Харесвате го по-мрачно“ идва в най-светлите дни, когато …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...