Начало / Интервюта / Дензъл Ребеловски: Повечето мъже са приели социалния образ на корави типове

Дензъл Ребеловски: Повечето мъже са приели социалния образ на корави типове

Той е от вечните експериментатори на поколението Y, родени през 80-те и умее да се изявява по различен начин.

Danzel R (2)

Данаил Недялков, по-известен с литературния псевдоним Дензъл Ребeловски представя себе си като български писател, поет, сценарист, копирайтър, маркетинг специалист, диджей, мисли визуално и недоизказано красиво в своята шеста книга „Изгубени в рая“. Повод за нашето интервю е загадката на чувствата в този роман с бързо темпо, звучащ като притча за любовта.

-Данаил, защо пишеш под псевдоним и как измисли „Дензъл Ребеловски“ – да не идва от актьора Дензъл Уошингтън, който впрочем, бил журналист по образование :)

-Общото ни с Дензъл Уошингтън е, че и двамата сме с тъмнокафяви очи. Той е от любимите ми актьори, но няма отношение към псевдонима. А пиша под псевдоним, за да разгранича човека от писателя. Аз съм един като Данаил и съвсем друг като Дензъл. Обичам символиката и „Дензъл Ребеловски“ е съчетание на буквите в имената на моето семейство. Ребеловски е ясно откъде идва, от rebel – бунтовник. Защото за мен изкуството е бунт. Е, не от най-ожесточените, но със сигурност от най-продължителните в човешката история.

-Опитът ти като сценарист ли е пренесен в „Изгубени в рая“? Вече видях читател, който се234357_b чуди какъв жанр е книгата.

-По-скоро не. Творческата ми кариера (еха, колко високопарно и помпозно звучи!) започна като писател и поет. След това продължих с пиеси и сценарии за филми. „Изгубени в рая“ е игра с формата на романа и опит за създаване на нов стил. Нещо като прозаична поезия или поетична проза, заради ритъма на книгата. Под влияние на социалните мрежи и така нареченото ТикТок общество, вниманието на хората се задържа все по-малко върху каквото и да е. Аз ценя и времето на читателите, затова им давам кратка форма на една дълбока тема.

-Малко мъже се осмеляват да говорят открито за любов. Ти защо го правиш?

-Смятам, че всеки носи любовта в себе си и е готов на всичко за нея. Повечето мъже обаче са приели социалния образ на корави типове, за които чувствата и сълзите са глезотии. Но едва ли има нормален човек, който да не иска да бъде обичан, а предпочита да е самотен и неразбран. Съществуват твърде много книги за голямата любов. Аз исках да напиша книга за малката любов. Не малка по обхват на чувствата, а по продължителност. Защото случва се да срещнем някого, с когото сме заедно за кратко, но оставя следа у нас завинаги. А с друг, макар да сме преживели години, следата е бледа и нетрайна.

-Кое съкращава времето на любовта в твоя роман?

-Нищо не може да унищожи една истинска любов, проблемът е когато тя е еднопосочна! Обичаме някого, а той не изпитва същото, което ние изпитваме към него. Тогава влюбени ли сме, или просто обсебени? Както в книгата, така и в реалността, любовта се съкращава от монотонността в отношенията, сивотата в чувствата и дребните неща, които в крайна сметка се оказват големи.

-Защо беше важно да вкараш духовен учител в сюжета?

-Защото макар да живеем в материален свят, съзнавайки го или не, ние сме духовни същества. Образът на учителя е важен, още повече че той идва от Индия. Но като главният герой впоследствие се питаме – нима духовното е патент на Изтока? Може би то е една маркетингова стратегия и нищо повече. Ако си купиш ваза с Буда или пепелник с Буда, няма да станеш по-пречистен и извисен. От друга страна духовният учител е необходим, всеки го има около себе си – понякога това е баба ти, дядо ти, майка ти, баща ти, дори детето ти. В книгата съм загатнал и темата за псевдодуховността – нещо, набиращо отчайващо бързо скорост. Но тук пак опираме до маркетинга.

-Кои са твоите учители, особено в литературата?

-Писателите сме гадни типове, ние крадем сюжети от живота. Вярно е, че човек се учи докато е жив и аз се уча от абсолютно всеки, с когото съдбата ме е срещнала. Понякога слабите учители ни дават по-добри уроци и от най-великите учители. Защото късно предаден урок и късно подадена ръка, могат да наранят повече и от непредаден урок и неподадена ръка. В литературата учителите ми определено са много. Част от тях са Милан Кундера, Мишел Уелбек, Албер Камю, Фарнц Кафка, Дж. Д. Селинджър, Франсис Скот Фицджералд, и др.

-Ако бъде поставена на сцена тази книга, колко души си представяш да я играят – един мъж под форма на монолог, или двама – тя и той, и на какъв музикален фон?

-Поставена в държавен театър, може да бъде изиграна и от десет актьори :) Ако говорим сериозно – не съм мислил за този текст под формата на пиеса. Но ето, сега ме замисляш. Със сигурност ще има мъж – разказвачът Марсел и жена – неговата любима Алис. Може би ще има и един трети – образът на Любовта, която ту застава по-близо до тях, ту се отдалечава, но присъствието ù е постоянно. А музикалният фон категорично ще е от Лудовико Ейнауди, Олафур Арналдс, Макс Рихтер или Ханс Цимер.

Въпросите зададе: Людмила Еленкова

Прочетете още

407353049_746903160791827_1833475990585050969_n

Паулу Коелю се завръща с магична история за лъка и живота

Новата му книга излиза днес „Стрелецът“ предлага сюжет от онези, с които бразилският писател натрупа …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...