Експериментът проверява интелигентността им
Кучетата разпознават отделни думи – това е ясно на всеки, който си е имал вземане-даване с четирикраките. Учени от университета „Лоранд Етвеш” в Будапеща обаче решават да направят крачка напред в разбиранията си за животните – и се заемат с интересен експеримент.
Избрани са осемнайсет кучета, като единствената им задача по време на опита е да слушат как им четат откъси от „Малкият принц” на Екзюпери. Учените от своя страна проследяват активността в мозъка на „най-добрия приятел на човека”.
За да са заключенията по-пълни, от унгарския университет решават избраните пасажи да бъдат прочетени на два езика. Единият е унгарски, а другият – испански.
Идеята се ражда в главата на Лора Куая, гостуващ в университета преподавател от Мексико. Тя се мести в Европа заради работата си, но в това пътешествие я придружава и кучето ѝ Кун-Кун. „Стана ми интересно дали Кун-Кун осъзнава, че хората в Будапеща говорят на различен език от онзи в Мексико”, разказва Лора.
Експериментът разчита на това, че всяко от кучетата е отгледано и възпитано на един език, а сега се сблъсква с друг. Проучването показва, че всяко от включените в експеримента животни възприемат по различен начин познатия и непознатия език
Технологията на случващото се обяснява Раул Ернандес-Перес, един от учените в екипа. „Всеки език притежава определен ритъм – казва той. – Наясно сме с това, че през живота си кучетата са свикнали с начина на говорене на хората покрай тях.” Според Атила Андекс пък кучетата са развили това свое умение като част от собствената си еволюция.
Учените добавили още едно упражнение. Наред с откъси от вечната книга на Екзюпери те изчитали на кучетата и напълно безсмислен текст, който звучал „напълно неестествено”. Реакцията на животните и тук била различна. Ернандес-Перес казва, че по този начин едни от най-обичаните домашни любимци доказали, че досущ като хората, могат да различат реч от звук. „Но да не забравяме, че това умение на кучетата – добавя ученият, – може да е съвсем различно от човешката способност да възпремаме речта.”