Книгата е липсващото звено в отношенията ни
Точно четенето засилва умението ни да общуваме, а заедно с това емпатията – заключението е еднакво в сила при децата и възрастните. До този извод стига нидерландската лингвистка Лин Йекхоф, която посвещава най-новото си проучване именно на четенето. В него прави и заключението, че четенето подсилва умението ни да съчувстваме и да сме състрадателни – липсата на тези две качества е осезаема в обществото ни днес.
Читателите съумяват да приемат чуждата гледна точка – и съответно проблеми, по-лесно, смята Йекхоф. В много от случаите са способни да усетят настроението на другия и да предугадят намеренията му.
Лин Йекхоф, която работи в Университета Неймеген, подчертава, че единственото, което се иска за развиване на тези качества, е именно четенето. Като част от своето изследване, тя кара стотици хора да изчитат откъси от книги. Междувременно регистрира как реагират те на прочетеното. „Когато четем редовно – заявява, – се подобряват когнитивните ни умения. Така започваме да усещаме чувствата и мислите на героите.”
Изследването е още един довод децата да бъдат поощрявани да четат. При това няма значение каква ще е „опаковката“ на прочетените истории
Нидерландската лингвистка сравнява процеса на четене с тренировките във фитнес залата. „Ако го правим всеки ден или седмица, това има позитивно влияние върху нас. Редовното четене подсилва умението ни да опознаем социума.”
При децата според Йекхоф ефектът се проявява по-бързо, отколкото при големите. Тя подчертава, че нейното изследване е още един довод децата да бъдат поощрявани да четат. А заедно с това да развият любов към книгата.
При това няма значение каква ще е „опаковката“ на прочетените истории – за лингвистката е все едно дали децата ще четат приказки или романи от рода на историите за Хари Потър или от „Властелинът на пръстените“. Чудесна работа вършат и комиксите – и те са способни да повишат детската емпатия.