Начало / Интервюта / Георги Тенев: „Резиденцията“ се занимава с проблемността на вярата

Георги Тенев: „Резиденцията“ се занимава с проблемността на вярата

Изпращаме 2021 г. с писателя и драматург Георги Тенев – тазгодишният носител на Награда „Хеликон, чийто роман „Резиденцията“ дори само чрез заглавието си илюстрира турбулентните ù 365 дни

4

Двете му удостоени с литературни отличия книги„Партиен дом“ (НаградаВик“ през 2007 г.) и „Резиденцията“  (Награда „Хеликон“ – 2021 г.), се оказаха средоточия на властта от тоталитарен тип с разлика от няколко десетилетия. По техен адрес отначало ни идва наум проклятието „да живееш в интересни времена“, но сега повече от всякога сме склонни да разберем творци като Георги Тенев. Авторът заяви при получаването на Награда „Хеликон“, че книгата му се е написала сама. Наистина, зад символните реалии и определянето ù като антиутопия,ежедневно усещаме засилващия се биополитически контрол, за който той говори. Затова пристъпихме към „Резиденцията“ с надежда да намерим духовна алтернатива.

– Г-н Тенев, пандемията ли ускори появата на този роман, мнозина ще разчетат буквално атмосферата вътре? 

– „Резиденцията“ се занимава с въпроса за вярата, с проблемността на вярата, бих казал. Ако се замислим – колко много неща, свързани с тази санитарно-социална драма днес са свързани с вярата/доверието. Всичко е въпрос на вяра, особено в зоната на крайните състояния, в територията на големите биополитически решения. Там всичко е извънредно. А темата за извънредното положение опира на първо място до въпроса за вярата и нейното политическо (и медицинско) измерение  – доверието. Имаме или нямаме доверие – в информацията, в отговорните представители на държавността, в инструментите, с които те действат. Вярата/доверието на първо място може да ограничи незабавно преките щети от една социално преносима болест, епидемия, инфилтриран в обществото биологичен враг. Достатъчно е голям брой членове на това общество да приемат с доверие една или друга програма и да я отстояват като своя. Но съдържателният смисъл на вярата и доверието – в свободните общества от западен тип – вече е смесен и синонимен с „търсенето на истината“ и „взимането на правилни решения“. А както знаем, най-лесният релативизиращ въпрос е въпросът „Що е истина?“. Или както гласи латинската поговорка: Quod capita tot sentencia; ако цитирам правилно – „колкото глави, толкова мнения“.

– Времето не ви ли разколеба за мотото „който не обича, не може и да вярва“. Някое силно чувство може да изключи разума и накрая да остане подчинението… 

– Отново бих написал същото – „който не обича, не може и да вярва“, и с годините все повече се уверявам в това. Вие как мислите – дали вярата изключва разума? Ни най-малко. Фанатизмът, умопомрачението по фалшиви идоли – това може да изключи разума, както казвате. Вярата (не суеверието) е свързана с някаква истина. А за да бъде позната истината, пътят е и през разума.

– Ако се заиграем с Планинската република от вашия сюжет и Наградата „Хеликон“, къде кацна Орлето от статуетката?

– Разбирам, че сте чели внимателно романа и сте обърнали внимание на онзи момент с птиците, които преминават от двете страни на „Мембраната“. Интересно е наистина къде – според усещането на всеки един от нас – се намираме ние сега: в Планинската република или в т.н. Свободна зона. На едното място има много страдание, но и някакъв шанс (или поне илюзия) за променящ се живот. На другото място – нещата са подредени, но сиви, населени, но в същото време безлюдни. Да си призная, и от двете страни на Мембраната не е твърде приятно за живот. Но ако погледнем къде е зоната на последната, крайна надежда – къде все пак се хвърля спасителния пояс на любовта – това е в Планинската република, в Рила. Там, където има все още следи от Рилския урок.

– Не е ли опасно свързването на духовна практика с властова структура и по асоциация с Дънов ли я нарекохте „Рилски урок“?

– В романа всъщност има ясно разделение между „властовата структура“ и свободния, духовен проект на Учението „Рилски урок“. Те са по-скоро в конфликт. Най-малкото, държавата със своите страховити органи се старае да изкорени Рилския урок, да го изтрие от умовете. Дори буквално да разоре и разкопае местата в планината Рила, където са се срещали последователите на Учителя. И да ги бетонира и запечата.

Тази власт обаче никак не е лишена от култове. Тя се бори с една духовно-мистична „секта“, но сама изгражда свои тежки, макар и секретни, ритуали…

А иначе – не, няма асоциация с Бялото братство. Въпреки това много учения и философски течения могат да се разпознаят в този „Рилски урок“. Занимава ме въпросът за това къде е границата, коя е гледната точка, която определя „правилното“ от „сектантското“.

На вашия въпрос – какво се случва, когато духовната практика стане норма в държавния апарат? – ако това се случва като форма на наложена власт, резултатът е държавен фундаментализъм. Познаваме го и от комунистическата диктатура, също и от тоталитарните религиозни режими, които са на власт в разни точки на земята и в този момент.

– Няма как да не ви попитам за един от най-ярките образи в книгата – Възпитателката. Какво означава тя, че властта е живот, тоест имат общ произход? 

– Вие задавате въпроса, върху който е стъпил и образът на самата Възпитателка. Тя не е отговор, а път за размишление върху тази дилема – има ли добра власт? Има ли шанс за хармонично управление, изградено върху някакви естествени, природни закони? Или природата клони към хаос, а алтернативата е човешката намеса с вечните ѝ грешки – самовластие, корист, корупция…

– Факт е изключително въздействащият стил на „Резиденцията“, но как ще реагирате, ако ви споделя, че аз, като читател, много пъти исках да напусна този сюжет?   

– Има два вида литература – една литература, която се притеснява, страхува от своите интуиции и се отказва да прави прозрения. Има и друга литература, която вижда самия смисъл на художественото споделяне именно в това – да бута въображението напред, да разбужда мозъка с провокации. Такава литература, каквато и аз обичам – тя винаги споделя нещо, което не всеки ще ви каже. Тя не проповядва лесни и удобни истини. Ако в „Резиденцията“ има такива неща, които тревожат, значи романът си е изпълнил мисията.

Разговора води Людмила Еленкова
Снимка Александра Ганчева

Прочетете още

9616

Жанина Митанкина: „Написах книга, за да може всеки да си отгледа квас“

По-лесно е, отколкото предполагаме, казва тя „Хляб с квас“ се появи с финес в книжарниците …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...