Начало / Интервюта / Камелия Кучер: “Сън” е история за собствената ни двигателна сила

Камелия Кучер: “Сън” е история за собствената ни двигателна сила

Предлагаме ви среща с български автор, който постоянно се развива

image3

Категорично доказателство е третият роман на Кучер – „Сън“. Той е по-обемен от предишните два – „Дом“ и „Нощ“, но и по-задълбочен, с по-плътни герои, премислени диалози и изненадваща развръзка. Хипнотичното въздействие на стила идва от културата на самата Камелия, способна така да пресъздаде онази Европа, в която е минал част от живота ѝ, че ако не я познава човек, спокойно може да реши, че е попаднал на литературна находка от някоя средиземноморска страна. Авторката обаче си е тук, фина като своите книги, и откликваща на всякакви въпроси.

– Камелия, хващам се първо за заглавието на най-новия ти роман – “Сън”. Около днешната ковид-криза, много хора казват – имам чувството, че това е сън, не е реално, живеем като в кошмарен сън, някой да ни разтърси и да се събудим, и т.н… Ти как преживяваш всичко, което се случва?

– Много интересна аналогия. Понякога си мисля, че животът по принцип е сън, от който не всички се пробуждаме навреме. Може би едно от най-опасните за душата решения е да се оставим да живеем по течението, да престанем да търсим начини да храним душата си, да виждаме отвъд злободневието. Това решение се взима несъзнателно – сън.

Не приемам ковид-кризата като нещо апокалиптично. Дали защото историята на човечеството за мен винаги е била извор на знание и поука, на смирение, ако щеш. Човечеството е преживяло далеч по-страшни неща от ковид-кризата и е успяло не просто да се съхрани, а да продължава да твори, да създава. Истерията покрай тази криза показва до каква степен сме си позволили да запуснем силата на духа си и изобщо вътрешния си свят. Станали сме зависими от удобства, които никой не ни е обещавал, че ще бъдат вечни – най-малкото историята ясно показва, че вечни удобства няма. Константата е една – вътрешният ни свят, силата на нашия дух. Който е работил отвътре навън, сега може да приеме случващото се философски, да стисне зъби и да изчака по-добрите дни, а междувременно да допринася с каквото може за собственото си благополучие, за това на близките му, за благополучието на общността и на обществото си. В никакъв случай не подценявам случващото се, личните трагедии са много – на хора, загубили близки или приятели, на хора, загубили бизнес или доходи. Моето семейство също усеща последиците от кризата.

Но толкова излишна енергия се хвърли за конспиративни теории, спорове и истерии от всякакъв вид – тази енергия можеше да бъде насочена към нещо смислено, към близките ни, към приятелите ни, към нас самите, към търсенето на начини да подобрим положението си в момента. Кризата ще отмине, ще се справим с нея, а междувременно от нас зависи да съхраним разума си. На всички ни липсва животът отпреди ковид-кризата, важното е как ще преминем през нея – мъдро или истерично, търсейки с какво да допринесем, или кого да обвиним.

– Героите ти са част от една конкретна реалност, защо в тази книга разположи действието именно в Португалия, в Лисабон и раздели минало от настояще?

– Струва ми се, че “Сън” можеше да се появи единствено като роман, който се развива в Португалия. Не заради красивите сгради или дори сантимента ми към тази страна, а заради духа на Португалия, който е водещ като дух и в историята в “Сън”. Фатализмът, декадансът, усещането за необходимост от разплащане със съдбата (което всъщност ражда фадото) са все неща, които са централни за историята в “Сън”. Съдбата е герой в романа, около нея се въртят човешките истории, декадансът е част от атмосферата. Може ли човек да избяга от съдбата си или той сам се обрича чрез вярата си в нея? Част от съдбата ни ли са стените, които сами поставяме пред себе си, а после цял живот се борим да разрушим? Ние ли сме собствената си съдба? Това са водещи въпроси в “Сън”, а желанието ми да напиша роман за съдбата се появи тъкмо от интереса ми към португалската история, където съдбата играе важна роля и е част от културата им, от техния манталитет.

Миналото в “Сън” се случва в спомените на персонажите и в същото време то непрекъснато присъства в настоящето им – отново част от духа на фатализма, на съдбата, която рано или късно ги настига. Спонтанно се появи решението да прескачам в миналото чрез мислите на персонажите – в хода на писането нещата просто се случиха.

– Откъде идва усещането за дистанция при твоите персонажи, колкото по-силни са чувствата им, толкова повече ги отдалечават от хората и местата, които обичат?

– Изворът на това усещане за отдалечаване, за отчужденост е различен при различните персонажи. Например Фернао – него го отчуждават собствените му стени, които са една плетеница от характер, убеждения, принципи. Той изпитва силни чувства, силно вярва в принципите си, силно се бори за убежденията си, силно обича съпругата си и е отдаден на отговорността към децата си. В същото време точно тези силни чувства му пречат да прояви гъвкавост, пречат му да се движи в пространството, да се движи в крак с живота – той е като старо дърво в средата на нов тротоар, което е пуснало корени така надълбоко, че не можеш да го преместиш без да го умъртвиш. Неспособността да се движиш в пространството, да бъдеш гъвкав, рано или късно те отчуждава от окръжаващия свят и от хората, които го населяват, дори те да са най-близките ти, дори да ги обичаш силно.

Силните чувства често отдалечават, вместо да сближават – ако не можеш да ги владееш. Овладяването на силните чувства, които човек е способен да изпита, е голямо предизвикателство. И често в тази борба за надмощие ние полека губим връзката с живота, който все така тече край нас и се видоизменя, докато ние стоим на едно място, водейки битката вътре в себе си. И така можем да пропуснем – шанс, любов, приятелство, дори възможността да създадем здрави и щастливи отношения с децата си. Всички водим вътрешни битки, това е неизменна част от живота – от това колко осъзнато ще ги водим зависят отношенията ни със света и с хората, които обичаме и на които държим. Искаше ми се да изследвам това в “Сън”, да го преживея чрез героите.

– А защо някои от главите започваш с цитати от Фернандо Песоа?

– Фернандо Песоа изповядва едно много интересно за мен виждане за взаймодействието на човека с окръжаващия го свят. Когато четеш негови стихове, битката със самия себе си започва да ти се струва толкова лесно преодолима – стига само да осъзнаеш собствената си незначителност и същевременно с това да осъзнаеш какъв прекрасен природен промисъл има в тази незначителност – колко красива и самодостатъчна е тя.

Искаше ми се в романа да присъстват едни малки прозорчета към чужди мисли, които от една страна са повлияли на самата мен, а от друга – допринасят към това, което разказвам в “Сън”. Там присъстват и цитати и от Октавио Пас и Висенте Алейсандре.Тези трима велики творци носят един особен дух на възприятие на света, който силно ми допада. Последният цитат в романа е от “Простият живот” на Октавио Пас – той обобщава моето виждане за смисъла на нашия земен път.

– Името Белен, случайно ли прилича на известната кула в Лисабон, и как ти хрумна да наречеш героинята си така?

– Избрах името Белен най-вече заради звученето – то е едно от любимите ми имена в романа. Обикновено избирам имената по усет, може да се каже, че персонажът сам избира името си и ми го посочва. То е като да кръстиш живо същество – името допринася с вибрациите си, то става неизменна част от носителя си. Хареса ми и значението на Белен – означава Витлеем. И едва след като го избрах осъзнах, че това име присъства често в Португалия – кулата Белен, в Лисабон има и квартал с това име.

– Музиката каква роля има в сюжета?

– Музиката е неизменна част от процеса ми на писане по принцип – винаги пиша с музика. Самото писане съдържа в себе си ритмичност – изреченията, структурата им.

В сюжета на “Сън” музиката играе голяма роля, не само защото Белен е фадо певица, а и защото фадото е важна част от португалската култура и от онова, което исках да предам като атмосфера в “Сън” – усещането за фатализъм, което е изворът на фадото. Така че музиката тук е символ и на този фатализъм, но и на таланта по принцип – какво дава и отнема той. И дали цената на таланта е еднаква за жената и за мъжа, които го притежават.

“Сън” е история за собствената ни двигателна сила – на характера ни, на убежденията и принципите ни, и на любовта, която сме способни или неспособни да дадем и да получим, позволявайки си или непозволявайки си да изпитаме щастие

image0

– Живяла си на различни места по света, и съдейки по архитктурните описания в книгата, особено на едно чудесно имение, винаги ли патината на старите сгради ти доставя удоволствие? Знаеш, че първата реакция на човек, прекарал достатъчно време в България, е да възкликне – тая съборетина кога ще я махнат…

– Винаги. Когато пътувам винаги търся старите сгради в един град, старите квартали – за мен тези места говорят, те разказват за това, на което са били свидетели – отминали времена, човешки съдби. Архитектурата е извор на вдъхновение и знание. Можеш много да научиш за историята на едно място, наблюдавайки сградите – например как новите сгради се вписват в наследството от отминали времена. Отношението ни към старите сгради, особено тези, които носят културна и историческа значимост, е определящо за отношението ни към културното и историческо наследство по принцип. С голяма горчивина отбелязвам липсата на отношение към красивите стари сгради в България – жестоко нехайство е това към собствената ни история. Със същата горчивина отбелязвам и начина, по който никнат новите сгради сред наследството от отминали времена – хаотично, нехармонично, с абсолютна липса на мисъл и отговорност към атмосферата, която създаваме. И се получава така, че сгради, които биха могли да бъдат символ на светлата част от нашето минало, са оставени на милостта на времето, което неумолимо ги руши и полека ги превръща в съборетини, които вече само някое романтично око може да съживи до предишното им величие. И така те се превръщат в един тъжен анахронизъм, на който хората възкликват – тая съборетина кога ще я махнат? Това е нехайство, с което изживяваме целия си живот – вече е част от нашия манталитет.

– За да завършим, ако това е история за любов, какви сърца се надяваш да докосне, защото не всеки има търпението и класата на твоите герои?

– Признавам, че не съм мислила за това. Винаги пиша историите си като нещо, което аз искам да изживея. С всеки следващ роман отговорността, която усещам към читателите, расте и затова се старая все повече да не мисля за нея – защото пречи на творческия ми процес. Важно е да продължаваш да пишеш откровено, без мисълта как ще се приеме написаното – външният свят не бива да се намесва в процеса на писане. Затова сега с интерес наблюдавам как се приема “Сън”, какво намират читателите в романа.

Но си мисля, че ако приемем, че това е история за любов, то има сърца, които ще очакват със “Сън” да изживеят любовта. Тук тя е неизменна част от житейския път на персонажите, както е част от нашия живот, но тук тя се бори с вътрешни стени, с предразсъдъци, с разбиранията за съдбата и за това какво дава и отнема тя. Понякога не е изживяна докрай, понякога е изживяна по единствения възможен за персонажите начин.

Може би по-скоро ще кажа така: “Сън” е история за собствената ни двигателна сила – на характера ни, на убежденията и принципите ни, и на любовта, която сме способни или неспособни да дадем и да получим, позволявайки си или непозволявайки си да изпитаме щастие. Може би това ми се иска да докосне – тези нотки на двигателната сила, която всички носим и която може да съзидава или руши. Зависи какво градим – стени или мостове.

Разговора води Людмила Еленкова

Прочетете още

1

Невена Иванова: „Аналоговите хора са последният праг пред новото време“

Книга, над която да се замислим, ни поднася тя сега „Под каската на дявола“ – …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...