Начало / Интервюта / Лида Пантелеева: Липсата на нормален културен живот действа убийствено на ума и душата

Лида Пантелеева: Липсата на нормален културен живот действа убийствено на ума и душата

Лида Пантелеева познаваме като талантлива пианистка, но вече и като автор на детски фентъзи книги. От години тя и съпругът й – известният цигулар, композитор и диригент Мартин Пантелееев, живеят и работят в Германия. Творческият дух трудно може да бъде свързан с едно място, особено на музиканти от такъв ранг, свикнали да бъдат на сцените по целия свят. За карантината, която постави на пауза живота им в момента, за книгите и музиката ни разказва Лида Пантелеева в това интервю, специално за Лира.бг.

IMG_1661

-Госпожо Пантелеева, какъв е животът в Германия в условията на COVID – 19?

– Мерките срещу коронавируса, наложени от правителството, се възприемат много сериозно от всички. Разбира се, хората няма как да са щастливи в подобна ситуация, но са изпълнителни и дисциплинирани.

-Светът явно няма да е същия, след тази криза, а как мислите, че тя ще се отрази на изкуството? Дали не трябва да свикнем все повече с виртуалните концерти, изложби и представяния на книги…

-Светът наистина няма да бъде същия. Като концертиращ музикант трябва да отбележа, че липсата на нормален културен живот в момента действа убийствено на ума и душата. Човекът в своята същност има нужда да усеща, но и да създава красота. Изкуството, независимо от неговия жанр, одухотворява и открива нови хоризонти. Не мога да си представя, че пряката връзка мужду артист и публика може да бъде заменена с виртуално пространство. Въпреки че съм страстен привърженик на научната фантастика, смятам че още не е дошъл момента на окончателната зависимост на човека от сайбър технологиите. От друга страна книгите, издавани в небезизвестната поредица „Библиотека Галактика“, а и книгите на моя любим автор Айзък Азимов, придобиват съвсем ново значение в наши дни, дори понякога е плашещо.

-Превърнахте два ваши мюзикъла за деца в книги – „Изгубената мелодия на духчето Йойо“ и „Сънищата на нощта“. Когато ви хрумне някоя интересна история, кои се появяват първо – думите или нотите?

212244_b-В случая с „Изгубената мелодия на духчето Йойо“ се появи първо мюзикълът. По време на работата по поставянето на пиесата, разказвах идеите си около сюжета ѝ на моите колеги, като съжалявах, че тези моменти или характеристики на отделните герои не могат да бъдат включени във формата на мюзикъл, тъй като я утежняват и раздуват. Заради това, а и по съвет на моите колеги, се осмелих да напиша книга.

„Сънищата на нощта„ се появи като естествено продължение на историята за призраците. Вече имах много събрани въпроси в главата си и исках да намеря техните отговори. Понякога живеем забързаното си ежедневие и спираме да мислим за обичайните неща като ги правим по този начин необичайни. Иска ми се да знам: Дали красотата е красива? Какво е „красиво“? Дали в тъмнината има светлина, или светлината толкова ни заслепява, че виждаме непрогледна тъмнина? Дали приятелството има предели и кои са те? Дали за да видим очевидното трябва да затворим очи?

Докато пишех мюзикъла „Сънищата на нощта“, открих правилния за мен път да потърся и да намеря отговорите на някои подобни въпроси. Въпреки, че сюжетите нямат нищо общо, все пак могат да се направят паралели: Всичко тръгва от една легенда, заради която се откриват нови светове, за чието съществуване никой не е предполагал. Мюзикълът обаче се занимава с една от многото легенди за появяването на празника на „Св. Валентин“, на която се натъкнах докато четях статия, занимаваща се с китайска митология. Оставих нарочно идентично заглавие и за двете произведения, защото ги създадох, гледайки от един и същ „прозорец“.

image1

Нощта ли е вашето време и светът на тайнственото, на невидимите същества?

-Да, определено. В нашето семейство даже се шегуваме, че сме „нощно активни“ същества. Чувставм се добре, когато заобиколена от малко светлина или по-скоро сумрак, се занимавам с нещата, които обичам. Оставяйки звуците и приятния хаос на дневния живот зад гърба си, мога да се насоча към миговете и мислите, които са се запечатали като сенки в съзнанието ми и да ги възпроизведа, обградена от спокойствието на нощта.

-Вие сте и преподавател. Как се възпитава музикален вкус у съвременните деца, на които технологиите са им в джоба?

-Децата са нашето бъдеще, това не е тайна за никой. Като преподавател се чувствам длъжна да им покажа и този хоризонт, хоризонта на музиката. За да се свири на пиано, а и на какъвто и друг инструмент е нужно изграждането и култивирането на силен характер. Развиват се много страни на личността. Опитвам се да възпитавам учениците си на вяра в себе си и в собствените възможностти, на издържливост–психическа, но и физическа, на дисциплина и на усещане на красивото – не само красивия звук, но и красивия образ, който той пресъздава. Както казах вече, човекът, млад, или не толкова млад, се стреми към красотата, въпреки технологиите.

-Каква музика ще ни препоръчате да слушаме по време на пандемията?
IMG_1662-Всеки има свое светоусещане и разбиране за красота. Затова не се осмелявам да давам конкретни съвети. За мен е важно в моменти като този да не губим вяра в нематериалните и непреходни неща. Местата, на които ни пренасят музиката, книгите и въобще изкуството, ни карат да отворим очите си навътре, да разберем или усетим силите, които влияят на нашия вътрешен и външен свят. Смятам, че това сега ни е повече нужно от когато и да било.

Въпросите зададе: Людмила Еленкова

Прочетете още

240815_b

Към митологията с усмивка

Ново издание на един от блестящите с мъдрост и остроумие романи на Нийл Геймън „Момчетата …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...