Начало / Критика / Джак Ричър все така не може да си намери място за разлика от създателя си

Джак Ричър все така не може да си намери място за разлика от създателя си

221439_b

Джанет Маслин, „Ню Йорк Таймс”

В един от последните романи на Лий Чайлд Джак Ричър прекосява югоизточния край на Уайоминг в опита да открие собственика на абсолвентски пръстен от Уест Пойнт, който е видял на витрината на заложна къща. Книгата е „Точно в полунощ“ и за разлика от другите трилъри за Ричър в нея читателят успява да се пренесе на мястото на събитията: да си представи съвсем ясно безкрайните равнини, които се простират до подножието на Скалистите планини, както и дългите мили черен път под необятното небе, където всеки би могъл да изчезне.

След случилото се в Уайоминг Ричър продължава напред. Както винаги. Но Лий Чайлд и съпругата му Джейн, с която са женени от 44 години, решават да останат в този щат.

Малко преди на пазара да се появиЕдно на милион – двайсет и четвъртият роман от поредицата за Джак Ричър, се срещам със създателя му на кафе в крайпътен ресторант в Ларами. Тук всъщност няма истински крайпътен ресторант, а заведение, предлагащо капучино и крафт бира, която, по думите на Чайлд, „би озадачила“ Ричър. Писателят седи в сепаре с гръб към стената. На няколко пресечки от тук има две книжарници, но извън тях много малко хора знаят, че Чайлд вече прекарва три месеца от годината съвсем наблизо.

merlin_161030019_dbe0990e-e75b-4e4d-9cc1-5348e504732f-superJumboЧайлд (чието истинско име е Джеймс Грант) живее на около 80 км от града. Най-близкото кръстовище до дома му е на 10 минути път с кола. Там приключва и асфалтираният път. Имотът му се простира върху 140 декара, заобиколени от гори, езера и ферми. Всичко това му струва по-малко, отколкото е дал за 85-квадратния си апартамент на Двайсет и втора улица в Ню Йорк, където е живял доскоро. Ако искаш да се преместиш в средата на нищото, точно така се прави.

Въпреки че е англичанин, Чайлд вече може да мине за местен в щата Уайоминг. Обут е с ботуши, джинси, тениска и дълго кожено яке. Има и две каубойски шапки, но за интервюто е гологлав. Когато пише „Точно в полунощ“, Чайлд вече живее тук и признава, че да описва позната обстановка е било по-удовлетворително, отколкото да си я измисля.

Джим и Джейн, както ги познават тук, вече имат приятели сред местните. Но и двамата много обичат да четат и през повечето време са си сами вкъщи. Кабинетът на Чайлд заема най-хубавата стая в къщата: двойно по-високи тавани, много прозорци и камина. Това е трябвало да бъде основната спалня, но заради шумното котелно под нея не може да се ползва по предназначение. Сега тук има две бюра едно срещу друго: едното е за проектите, свързани с Ричър, а другото – за кореспонденция; виждат се високи купчини книги – четива за почивка, както и възможно най-дългият кожен диван, който все пак не е достатъчно дълъг. На иначе голите рафтове е поставена златна статуетка във формата на писец:  наградата на British Book за най-добър писател за 2019-а.

През февруари 2020 г. Лий Чайлд ще получи още едно признание – титлата „сър“, въпреки че заради ожесточените си възражения против британската класова система, не е склонен да се поклони пред представителя на кралското семейство, който ще му връчи ордена. Ами ако се окаже, че е кралицата? „Тя е нисичка,“ казва Чайлд, „сигурно доста ще трябва да се наведа, което може и да мине за поклон.“

11385В кабинета си Чайлд работи и по следващия си голям проект: телевизионен сериал за Ричър, който ще се излъчва по „Амазон“. Преди няколко години, когато „Парамаунт“ снимат филмите за Ричър с Том Круз в главната роля, Чайлд постъпва разумно и не отстъпва изцяло контрола върху популярния си герой. Продава правата за два филма, при условие че ще трябва да даде съгласието си за всеки следващ. След като почитателите се оплакват, че Том Круз е твърде нисък да играе огромния Ричър, а Круз успява да убеди режисьора на първия филм, Кристофър Маккуори, да продължи поредицата „Мисията невъзможна“, от „Парамаунт“ решават, че два филма с Джак Ричър им стигат. И тогава идва стрийминг предложението.

Чайлд се спира на „Амазон“ вместо на „Нетфликс“ или на други заинтересовани стрийминг компании отчасти заради синергията, която подобно решение предполага. След публикуването на всеки нов роман от поредицата за Ричър, „Амазон“ продава огромно количество копия. Компанията има желание да рекламира предстоящия сериал върху обложките на книгите и да изпраща линк до читателите на Чайлд.

Телевизионният Ричър ще бъде между трийсет или четирийсет и няколко години и ще е висок, макар че все още не е избран актьор за ролята. Сериалът ще започне оттам, където започва и книжната поредица. „Място за убиване“, дебютният роман за Ричър, ще бъде в основата на първия сезон, а някои от останалите книги ще служат като второстепенни сюжетни линии. Лий Чайлд ще следи  сценариите, но няма да ги пише. Вместо това ще помага за изграждането на образа на Ричър. Или Ричърите, в множествено число. Този в „Едно на милион“ е по-възрастен, по-модерен, по-богат и по-привлекателен от предишните си превъплъщения. Не носи дрехи от магазините за употребявани армейски вещи. Обича черното. Знае какво е пърформанс. И започва продължителна сексуална връзка, както и ожесточена улична война с украинци и албанци.

„Исках напълно да го измъкна от комфортната му зона,“ заявява Чайлд. „Той е способен да се почувства удобно прекалено бързо.“

Както изглежда, същото важи и за създателя му.

 

Превод Ирина Иванова

Прочетете още

Lee-Child

Лий Чайлд: „Великобритания е абсурдна страна!“

Писателят поиска ирландско гражданство в знак на протест Създателят на знаменития Джак Ричър изказва по …