Интуиция

xphpqhkwvk_559x345-300x185.jpg.pagespeed.ic_.utXdj7vAI2-300x185Николай ФЕНЕРСКИ

Драги съселяни, мислех днес да ви говоря за отмъщението, понеже гледах последния филм на Тарантино, обаче все пак темата за интуицията надделя, понеже е по-важна, по-дълбока и по-съществена. Защото от Омир до днес в Холивуд всички си умират да показват как някой разбива главата на другия, как влачи трупа му или го изпепелява с огнехвъргачка, а тези дейности са някак низостни и епидермални. Тарантино уби Хитлер в една от творбите си, а сега на картинка успя да изрази и отношението си към убийците на актрисата Шарън Тейт, тогава жена на Роман Полански. Схемата е ясна. Хитлер е маниакален и ненормален, оплют и отречен от целия свят като човешко същество, което е било по-добре да не се ражда, може и трябва да бъде мразен, следователно може да бъде убит в една художествена творба. Това хипотетично убийство създава илюзия за историческа справедливост. То не е било. Илюзията не води доникъде. Гъделът е твърде евтин. Същата схема се повтаря и с маниаците от сектата на Менсън през 60-те в Лос Анжелис. Тях отново ги размаза Брад Пит. Стана му навик да трепе гадовете. И какво?

Филмът е много добър. Без Kill Bill всички филми на Тарантино са ми били интересни. Но е заседнал и заглъзнал като Андрешковата каруца насред блатото на отмъщението. Колко хубаво го казах, а? Като писателско клише.

А на обратната страна на кинематографията е интуицията на Андрей Тарковски. Как се прави интуитивно кино, такова, което да убеждава? Актьорите не бива да четат сценария предварително. Разказва им се сцената в последния момент, дават им се някакви насочващи реплики, които те са поощрени да изменят така, както им идва отвътре. И – камера! Вие знаете ли какво ви чака в живота? Знаете ли какво ще ви поднесе денят? Някои неща са предвидими, ще станем сутрин, ще се подготвим за работа, ще излезем на улицата. А после? Дори там да срещаме едни и същи хора всеки ден като в „Матрицата“, животът е непредвидим като цяло. И за да бъдат убедителни актьорите в своята игра, по-добре е те да не знаят накъде води историята и какъв е сюжетът. Така те ще реагират по-спонтанно, емоциите им ще са по-живи. Колкото и да е добър един актьор, дори да се казва Ал Пачино или Робърт Де Ниро, играта пред камера си остава игра пред камера.

И като говоря за кино, тайно имам предвид също и литература. Заподозре ли читателят, зрителят наличието на схема, номер, трик, с който го премятат, онова там хубавото малко олеква, губи се. Интуитивната литература и интуитивното кино са от плът и кръв. Няма документалистика в тях, този fiction, художествената измислица е задължителна на сто процента и не бива да се бърка с faction, документалистика, мемоаристика и други преразказвания на действителността. Дори да изглеждат близки двете страни, между тях разликата е ясна, красноречива, огромна. Преведената на български книга на Алексей Моторов е на нивото на филмите на Тарковски, интуитивно написана, без за миг да зазвучава мемоарно. Ето това е за мен големият майсторлък. Ето така и Керуак пише шедьовъра си, затова и постига този успех. За да се постигне живост в писането, е необходимо да се запази свежото отношение към самия живот. Да не ни е омръзнал. Да е непредвидим. Да не знаем какво има зад следващия ъгъл на улицата. И да вървим смело натам.

С Христо Димитров – Хиндо снимахме филм, който ще излезе съвсем скоро. Дълго се чудехме за заглавието. Първоначалното беше като заглавието на разказа ми, по който снимаме, „Манчо“. Но ако в Северозапада всеки реагира на това име и знае какъв е типичният му носител, на книжовен всебългарски език, а и на чужд език, то е непреводимо. Аз държа на „Късмет“, колкото и думата да ми е неприятна понякога. Тя обаче е много балканска. Ние, балканците, сме интуитивни хора. Наши приятели гледаха творбата ни предварително на компютъра. Твърдят, че сме се справили. Но те са ни приятели. Ще видим.

Прочетете още

xxxphpqhkwvk_559x345-300x185.jpgMic_.utXdj7vAI2-300x185.jpg,Mic_.bQdu7GjFPB-300x185.jpg.pagespeed.ic.K_ivkz6GJX

Изоставаме

Николай ФЕНЕРСКИ Когато говорим за Деня на будителите, отново става въпрос за все същата стара …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...