Начало / Автори / Елизабет Гилбърт: Имаш ли куража да бъдеш поет?

Елизабет Гилбърт: Имаш ли куража да бъдеш поет?

580px-Elizabeth_Gilbert_at_TEDНаскоро една нова книга на англоезичния пазар ни привлече вниманието. „Light The Dark“ – сборник със съставител Джо Фаслър има за подзаглавие „Писателите за креативността, вдъхновението и художествения процес“. В него са включени вдъхновяващи истории, написани лично от едни от най-големите имена в съвременната литература. Сред тях са Стивън Кинг, Халед Хосейни, Елизабет Гилбърт и много други.

Представяме Ви есето на авторката на бестселъра „Яж, моли се и обичай“ Елизабет Гилбърт:

През 2006 г. водех курс по творческо писане в Университета на Тенеси в Кноксвил – програма, при която всяка година нов автор се срещаше с курсистите. С учудване разбрах, че моят предшественик също се казва Гилбърт, поради което започнах да наричам позицията „Столът на Гилбърт“. Всъщност ставаше дума за поема Джак Гилбърт, когото не бях и чувала. Започнах да разпитвам и се оказа, че е направил впечатление на студентите, а нещата, които чух, меочароваха. Джак Гилбърт не ги беше учил как да публикуват книгата си, вместо това беше опитал да ги вдъхнови да водят смел и смислен живот. Една от студентките ми разказа, че веднъж той я хванал за ръката и й казал „Имаш ли куража да си поет? Богатството в теб те умолява да го разкриеш“. Заради такъв тип реплики студентите много го харесвали.

Намерих една негова книга и започнах да чета. И незабавно се влюбих в поезията му, но и в необичайния му живот. Джак Гилбърт стана любимият ми поет заради написаното и заради това как го е написал. Роден през 20-те години на 20 век в Питсбърг, преди да стане поет, той работел в минната индустрия. През 60-те години публикува първата си книга, която му печели номинация за Пулицър и наградата Йейл. Той е харизматичен, привлекателен, привличат – всичко, което трябва да е един млад поет. Снимат го за „Вог“ и той лесно може да капитализира всичко това. Но вместо това изчезва. Отива да живее в Европа за 20 години. Живее в планините в Гърция, в Дания, пътува до Италия, влюбва се, продължава да пише, но не публикува. Позволява си да бъде напълно забравен, напълно незаинтересован от славата, дори изпитващ досада. Единственото, което иска, е да работи над поезията си и да публикува веднъж на 20 години. Дава само две важни интервюта през целия си живот – едно за „Париж Ревю“ и едно за известния редактор Гордън Лиш. Лиш го пита как изолацията е повлияла на кариерата му и Гилбърт през смях отговаря: „Предполагам – фатално, но не ме интересува“.

Творбите му напомнят на Уолт Уитман – грандиозни, романтични и много страстни. Интересува се единствено от великите мистерии: Бог, секс, любов, страдание, изкупление. И животът му е изпълнен с тях. Той пише любимата ми негова поема „A Brief for the Defense“ в зрелия етап от живота си и това се усеща. Усеща се като нещо, което трябва да е част от „Еклесиаст“, носи някаква библейска мъдрост. Стихотворението се фокусира върху основната травма на човешката осъзнатост, въплътена във въпроса „Какво да правя с цялото това страдание? И как се очаква да живея с него?“ То започва с признанието колко опустошителен е светът, колко несправедлив и тъжен. Следва описание на всичко, което внимателно е наблюдавал през живота си и все пак способност за радост и оцеляване, дори в най-лошиситуации. А радостта не е въпреки страданието, тя е част от него.

Когато развиваме гледната си точка за света, ние се сблъскваме със следното разделение – на реалисти, които смятат, че светът е ужасен, и на наивни оптимисти, които го виждат прекрасен. Гилбърт приема средния път и според мен той е много по-добър. Той твърди, че светът е ужасен и прекрасен и твое задължение е да изпитваш радост – истинска, зряла радост, не евтината и изпълнена от невежество. Той не говори за изграждането на защитна крепост от удоволствие срещу враждебния свят, а за чудото на мигновената красота и колко ценно е то. Трябва да имаме упорството, което да ни отведе до радостта сред безмилостно изпепеляващия свят.

gilbert2Точно това исках да бъда – човек, който се придържа упорито към добрината, дори когато наоколо е непрогледен мрак. Искам да мога да балансирам с двете в себе си, оставайки способна на култивирам радост дори в най-мрачните моменти от живота.

Понякога имаш късмета да срещнеш хора, способни на това. Когато работех като сервитьорка във Филаделфия през 90-те, имаше един бездомник, който влизаше в заведението, сядаше, а ние бяхме свикнали да му даваме храна. Той беше брилянтен, ерудиран, начетен. Той беше концертиращ пианист, загубил пръста си при инцидент, преди да стане известен. Израснал в богато, но разпаднало се семейство, той не беше изпитвал нежност до този момент. Каза ми: „Сестрите бяха толкова мили с мен, толкова топло се отнесоха, по начин, който не познавах. Заслужаваше си“. Това е упоритата радост, за която говори Джак Гилбърт – когато скърбите са изместени от малките моменти на благодат и си струва да съществуваш.

Не мисля, че може да се напише подобна поема на младини. Не знам дали човек е способен и като възрастен, ако не е обръщал много внимание. Това е фундаментално за Джак Гилбърт – да обръщаш внимание, да не искаш да пропуснеш нищо. Това ми напомня за друга негова творба – разговор с боговете, които му предлагат слава, ако се откаже от странния си живот. Но той отказва. Това е отдаденост на литературата и на живота.

Видях същото качество у пра леля ми Лоли, която не беше живяла лесно, но упорстваше в радостта си. Когато беше на 85 ми каза с усмивка на лицето: „Познай какво! Имам рак. Не е ли интересно?“ Това също е вид упорство – да гледаш на нещата, дори на трудните за приемане, с интерес. Джак Гилбърт се обръща директно към този мироглед – дори самият факт, че си живял, е великолепен, способен си да призовеш чудото и признателността за факта, че си жив, че умираш и това е най-висшето призвание. Това е най-добрият начин да преминеш през живота и надминава почти всеки друг модел на мислене, който съм срещала.

Като човек, който се бори с безпокойство и страхове, като повечето от нас, аз съм искрено вдъхновена на отдаването на чудото като отговор на страданието и трудностите. Така всичко изглежда като пъзел. Към момента съм упорито радостна по отношение на предизвикателствата в работата ми на като писател. Пътят ми стана много по-лек, когато се научих да не приемам неуспехите като трагедия, а с любопитство. Не се боря с писането си, с музата, не споря. Опитвам се да стоя по-далеч от самонараняването, от надпреварата – все неща, които маркират толкова много животи и писателски кариери.

Всички носим тази англосаксонска романтична идея, че ако не страдаш в творчеството си, не го правиш като хората. Винаги съм се съмнявала в това. Това ме привлече у Гилбърт, особено след като разбрах за симпатиите му към битническото поколение. Той ги смята за талантливи, но пропиляли се, талантливи, но не достатъчно отдадени на работата. Той вярва в чистия живот, в трезвеността, дисциплината. Трябва да си наистина запознат със света, за да осъзнаеш, че всичко, срещу което се бориш, отвръща.

Помагам на един млад писател, менторствам. И когато той завърши книгата си, ми сподели: „Обичам книгата си и се чувствам, сякаш съм я убил. Сякаш сега ще я предложа на целия свят да я изчука“. Да, той е на 25, но има части от света, където изкуството изобщо не се приема по този начин. Индонезийските артисти смятат, че трябва да започваш и завършват работата си с молитва на благодарност. Харесва ми идеята за уважението, вместо за пречупването. Но да пишеш по този начин, да живееш по този начин се иска кураж.

Имам чичо, който чете поезия и на когото предложих Джак Гилбърт. Той не го хареса и ми обясни: „Харесвам стихотворенията, но не ми харесва начинът, по който ме карат да се чувствам, сякаш не съм живял смел и интересен живот“. Това е болката и радостта от четенето на Гилбърт. Той отправя безкомпромисно предизвикателство към читателите си – да живеят живота си всеки миг и нито секунда по-малко. Това е модел за мен. Въпреки че и аз понякога копнея за сигурност и признание много повече, отколкото копнея за чистота и поетична мистерия.

„Имаш ли куража да бъдеш поет?“, попитал Гилбърт своята студентка. Нужен ни е кураж, за да се вземем насериозно, да погледнем от близо, без да се отдръпваме, да оценяваме нещата, които ни плашат в живота и в изкуството, да ги приемаме като чудо. Стремим се да се заобикаляме с неща, които ни карат да се чувстваме в безопасност, но така се ограждаме със стени. Амбициозни и несигурни сме, искаме комфорт; казваме „Живей смело, докато си млад или пък, когато се пенсионираш, ако си изиграл добре картите си“. Джак Гилбърт отхвърля този аргумент и казва: „Не, ще живея живота си по този начин всеки ден“. И го прави всячески.

Прочетете още

gilbert2

Нова книга от Елизабет Гилбърт излиза през лятото

Нова книга ще издаде в началото на юни тази година авторката на „Яж, моли се …

Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories
"Четящият човек"
Автори
Без категория
България
Други
Интервюта
Класации
Класации "Ню Йорк Таймс"
Класации "Хеликон"
Колонката на...
Критика
Любопитно
Нови книги
Откъси
Ревюта
Свят
Събития
Читатели
Читателски дневник

Повече...